• Badbollen

Denna ciggarett rök!!!

Vill bara gnälla lite!!

Bor i en hyresrätt där balkongerna ligger precis brevid varandra med en plåtvägg emellan. Två och två sitter balkongerna.

Mina grannar sitter alltid och bolmar och när man då vill vädra lite hemma så är det enda som kommer in en massa ciggarettrök som snabbt fyller hela min lägenhet. Hur fräscht är det???
    Nu när det är varmt så har man ju alltid balkongdörren öppen, men det går ju inte för då får jag in stanken så fort jag öppnar!

Mitt köksfönster står alltid öppet litegrann,och ligger brevid vardgagsrummet på samma sida som balkongen fast längre bort .. samma sak där.
    Dom sitter och blåser ut röken ut det hållet så allt kommer in till mig!
    Tycker det är sååå äckligt.
    I natt hade jag lite öppet för det va så kvavt. Vaknar kl 05.30 av att det stinger cigg rök i hela lägenheten och i mitt sovrum.
    Tycker det är skit!!

Så nu har jag fått gnälla av mig

• Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!
  • Alleka
    Gackning skrev 2008-07-18 10:33:06 följande:
    Och i vilken lag paragraf står det att DET INTE är lagligt att förvara sin blöjpsåse ute på SIN EGEN balkong, där man själv väljer vad man vill syssla med?!
    Många använder ju sin balkong som ett avlastningsrum och har hur mycket prylsr som helst där.
    Att inte få ha vissa saker på sin balkong brukar stå i hyresföreningens regelverk. Men det handlar ju mest om fågelmat, hur blomlådor får hänga osv. Om sånt som luktar står det inget om, så enligt mig skulle man ju kunna ha en blöjpåse där. varför inte lixom? Om man får röka kan man väl få ha en blöjpåse där ett tag?
  • Love4cats

Vad gäller attityden från en del rökare så är det inte ciggen i sig som gör det utan personligheten med eller utan cigg. Att märka människor som jordens avskum hjälper sällan. Däremot en vanlig vuxen konversation.

Man kan inte äga en katt. I bästa fall kan man bli hans sambo
  • Alleka

HyresgästFöreningens svar till en man som klagat på grannens rökning.

" Det finns bestämmelser i hyreslagen om att man som hyresgäst inte får utsätta andra för ?störningar som i sån grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö så att det skäligen inte bör tålas?. Men det finns inga direkta förbud i hyreslagen mot rökning ? vare sig inomhus eller ute på balkongen. Det hela hänger på hur man bedömer hur störande rökningen är för grannarna. Kommunens miljökontor kan göra en bedömning av om rökningen kan betraktas som en ?olägenhet för människors hälsa?. Om kommunen bedömer att det är fråga om en olägenhet kan kommunen förelägga hyresvärden att vidta åtgärder"

• barnfriföralltid

Jag försöker inte ursäkta någon "drog", jag skriver bara fakta och mina åksikter.

Det är egentligen ingen större skillnad på att åka bil och röka. Alla avgaser som din bil släper ut skadar dina medmänniskor på samma sätt som cigarettröken gör. Åker du således genom ett folktätt område ( så som innestan eller ett bostadsområde ) försämrar du deras luft avsevärt mycket mer än vad en person som rökande går genom samma område. Så är det faktiskt.

• barnfriföralltid

Men nu handlar det ju om rökande på balkongen, och jag säger bara som jag sagt innan, vill man inte bo i ett hus där man kan utsättas för rök, får man bosätta sig i skogen eller i ett allergvänligthus. Sådana finns faktiskt.
    Alla är ju fullt medvetna om att man kan komma att utsättas för rök när man flyttar in i ett flerfamiljshus. Eller?

• Alleka
    barnfriföralltid skrev 2008-07-18 11:52:16 följande:
    Jag försöker inte ursäkta någon "drog", jag skriver bara fakta och mina åksikter. Det är egentligen ingen större skillnad på att åka bil och röka. Alla avgaser som din bil släper ut skadar dina medmänniskor på samma sätt som cigarettröken gör. Åker du således genom ett folktätt område ( så som innestan eller ett bostadsområde ) försämrar du deras luft avsevärt mycket mer än vad en person som rökande går genom samma område. Så är det faktiskt.
    Men en bil är ju på ett sätt något många behöver för att ta sig till vissa ställen där det finns dåliga kommunikationer
    Är rökning något man behöver? NEJ!
    Kan man jämföra en bil med att röka? NEJ!
  • barnfriföralltid
    Alleka skrev 2008-07-18 11:55:52 följande:
    Men en bil är ju på ett sätt något många behöver för att ta sig till vissa ställen där det finns dåliga kommunikationer Är rökning något man behöver? NEJ!Kan man jämföra en bil med att röka? NEJ!
    Eh joodå, jag kan jämföra en bil med cigg varenda dag i hela mitt liv om jag så vill!

Du är en aktiv vän till bilismen, därför försvarar du den...
  • Alleka
    barnfriföralltid skrev 2008-07-18 12:11:28 följande:
    Eh joodå, jag kan jämföra en bil med cigg varenda dag i hela mitt liv om jag så vill!Du är en aktiv vän till bilismen, därför försvarar du den...
    Din rökning är ett val du gör.
    Att vara född t.ex och bo på landet utan kommunikationer så man MÅSTE ha bil är för att komma till jobbet, för att få pengar till att lev är inte samma val.
    Det är inte frivilligt som rökning är. Det du gör är ett beroende. Att köra bil kan vara ett måste för att kunna försörja sig. Det är knappast rökning.

Tycker inte dina argument håller
  • barnfriföralltid
    Alleka skrev 2008-07-18 12:28:20 följande:
    Din rökning är ett val du gör.Att vara född t.ex och bo på landet utan kommunikationer så man MÅSTE ha bil är för att komma till jobbet, för att få pengar till att lev är inte samma val. Det är inte frivilligt som rökning är. Det du gör är ett beroende. Att köra bil kan vara ett måste för att kunna försörja sig. Det är knappast rökning.Tycker inte dina argument håller
    Det finns miljöv'nliga bilar. DET är ett aktiv val!
  • Alleka
    barnfriföralltid skrev 2008-07-18 12:38:02 följande:
    Det finns miljöv'nliga bilar. DET är ett aktiv val!
    Och vad vet du vad jag för för bil då? Do som kör bil kan ändra på utsläppen. Det kan inte en rökare
    Att fortsätta röka är ju knappast mer miljövänligt om du ska argumentera så.
Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!