• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • Im Fabulous
    skytten06 skrev 2008-07-19 00:43:37 följande:
    Jag har pratat med min man om hur vi ska göra den dagen vårt barn kommer hem och säger att hon har börjat röka. Och vi är ganska överens om att vi kommer tillåta henne röka bara vi får veta att hon gör det, och ska hon ha cigg är det vi som ska köpa ut till henne så ingen annan köper och kan lägga i någon drog i ciggen. Kommer självklart förklara för henne att vi inte vill att hon ska röka, att det är farlig m.m. Men jag tror att det är bättre för henne om hon vet att det inte är förbjudet, för då kanske hon lägger av när det inte är så roligt just för att hon får röka. Hade vart mer roligare för henne säker om man förbjud henne. Men sen när den dagen kommer vet jag verkligen inte om jag kommer tänka på samma sätt som jag gör nu idag. Jag är själv rökare och de känns fel om jag säger att hon inte får röka om jag och mannen gör det.
    Lägga någon drog i ciggen? Det är ingen som slösar dyra droger (läs hasch) genom att peta i en cigarett till en tonåring. ALDRIG. Förresten, man kan inte "spetsa" en cigarett eftersom att man då måste tömma cigaretten och sedan stoppa i tobak (och enligt dig något mer) igen. Det är i princip omöjligt, eftersom att man inte kan packa det lika hårt igen.

För övrigt är det plast runt cigarettpaket.
  • NoXigen

Lite fel info faktiskt, man kan spetsa cigg. Hasch olja , amfetamin mm mm utan det syns
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:

Lägga någon drog i ciggen? Det är ingen som slösar dyra droger (läs hasch) genom att peta i en cigarett till en tonåring. ALDRIG. Förresten, man kan inte "spetsa" en cigarett eftersom att man då måste tömma cigaretten och sedan stoppa i tobak (och enligt dig något mer) igen. Det är i princip omöjligt, eftersom att man inte kan packa det lika hårt igen. För övrigt är det plast runt cigarettpaket.
  • NoXigen

Och jo du, där e dom som "slösar" lite skit för at droga, är en väldans liten del som behövs och kostar inte dom så massa.
    Även plasten kan man trixa med så paketet ser oöppnat ut

NoXigen skrev 2008-07-19 09:17:27 följande:
    Lite fel info faktiskt, man kan spetsa cigg. Hasch olja , amfetamin mm mm utan det syns Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:
  • Senap

Nej, absolut inte.

I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
  • Myzteria26

Annat: Det är inte OK men jag kan inte hindra det för röka gör dom oavsätt vad om dom nu vill det.

• skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:

Lägga någon drog i ciggen? Det är ingen som slösar dyra droger (läs hasch) genom att peta i en cigarett till en tonåring. ALDRIG. Förresten, man kan inte "spetsa" en cigarett eftersom att man då måste tömma cigaretten och sedan stoppa i tobak (och enligt dig något mer) igen. Det är i princip omöjligt, eftersom att man inte kan packa det lika hårt igen. För övrigt är det plast runt cigarettpaket.
    jodu man kan allt lägga droger i nästan vad som helst utan att man märker det, spelar ingen roll hur någon man kollar för de kan finnas där. Jag vet det själv att man kan bli drogad fast man verkligen håller koll.
    Så för mig är det självklart att jag eller mannen köper ut till dottern och inte en främmande människa. Då vet jag vad hon får i sig. Men helst av allt vill jag verkligen inte att hon ska röka. Men jag kommer inte bli arg på henne om hon börjar, för då kommer hon nog bli rädd och inte våga berätta saker för mig.
  • SeTa

Jag tycker också att det är en oerhört svår fråga. Handlar det om en 13-åring, så hade jag absolut inte tolererat det. Då hade han förmodligen fått utegångsförbud ett par år eller så. Handlar det däremot om en 17-åring så kanske man inte kan göra riktigt lika mycket? Jag tror att det är väldigt svårt att försöka uppfostra ett så stort "barn".

Själv var jag 13 när jag testade. 14 när jag började röka regelbundet.

• Beckah82

Om barnet börjat röka är det redan försent...

Det hela handlar om förebyggande arbete de första 10-13 åren. När barnet väl är 13-15 och börjat röka finns det lixom inte mycket man kan göra åt saken.

Jag skulle inte acceptera det och skulle DEFINITIVT INTE hjälpa barnet genom att köpa cigg osv, det är ju helt SJUKT!

Jag är glad att jag inte röker själv (längre) för det känns idiotiskt och pinsamt att stå och blossa samtidigt som man vänder sig till ungen och predikar

Jag började röka när jag var 13 år. Jag fick röka hemma, mamma köpte cigg. Sånt är sjukt. Men hon har gett sina barn cigg redan från de låg i magen. Min syster började röka när hon var 10 år. Morsan köpte cigg.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Maskot

Aldrig i livet att jag skulle godkänna det!

Visst skulle han kunna göra det i smyg- men jag skulle aldrig acceptera att han rökte och aldrig finansiera ett missbruk.

• snillis

NEJ

Jag började själv röka tidigt och jag önskar verkligen att mina föräldrar tagit sitt ansvar och sagt NEJ till mig.
    Tycker föräldrar som tillåter sina barn att röka/dricka är jävligt fega/flata och skiter i sitt föräldraansvar.
    Därmed inte sagt att jag kan kontrollera om de dricker/röker i smyg men det kommer ALDRIG  att sanktioneras av oss. Never!
Svar på tråden Rökning