• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • Loviset

Nu är vi jäkligt OT känner jag. :P

Iaf, jag skulle nog försöka att göra det så omöjligt som det går för min son att röka om han skulle vilja göra det.

Men förhoppningsvis räcker min uppfostran för att han iten ska falla för något knasigt grupptryck!

• Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:09:35 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 11:07:56 följande: Ja man har ett ansvar att lära de rätt och fel. O jag kommer förklara för henne att man inte ska röka, snusa osv. Om hon sen väljer att göra det ändå så kommer jag att köpa ut till henne. Hellre jag än någon jag inte känner som köper ut åt henne.
    -Det är dum och farligt att röka, HÄR ta en cigg!

Det vet ALLA att grunden i barnuppfostran är att vara konsekvent och tydlig. Om man är emot att barnet röker ska man visa detta i ord och handling. INTE skicka ut dubbla budskap och gå och köpa cigg. Vad sänder det för signaler?

Om en treåring slår till mamma, ska mamma slå tillbaka och säga "man får inte slåss" ? Vad lär sig barnet av det?
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Moonis

Valde annat för jag skule inte bli glad över det o skulle inte köpa ut. Men inser att man inte kan tvinga någon att inte röka heller. Men skulle ta många snack om skadligheten i att röka.

Beckah82 skrev 2008-07-19 11:04:25 följande:
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
    Fast jag tror ju att vill någon verkligen fortsätta röka så fixar dom det oftast på annat sätt. Det hade kanske du oxå gjort så det är ju inte rättvist att lägga all skuld på din mamma för det va ju inte hon som stoppade första ciggen i munnen på dig får man väll hoppas.
  • Taggtroden

Nej, kommer aldrig tycka att det är okej att mina barn röker!

• NoXigen

Seriöst, läs på bättre, du har hel snurrig info.. Jag vet av erfarenhet och har sett och testat själv, går inte via andras "expert" utalande.
    Du låter som min gamla kurator från högstadiet som va "påläst" och läxa upp far min som jobbat i tullen med och mot narkomaner i 20+ år då . skrattretande

Loviset skrev 2008-07-19 11:11:08 följande:
    Jag har inte läst några propagerande böcker. Jag har läst erfarenheter av människor. Pratat med människor, frågat, sökt svar. Läst om kemin.Men som jag sa innan, för att få någon så pass nerdrogad att de tappar omdömmet måste det antingen vara en rejäl dos eller en stark substans. Det går inte ihop med en liten smal cigarett.Ja det är olika, men den dosen du får på ett finger är väl ca 0,1g vilket kanske är nog om du väger typ 25 kg.
  • Smultron ett

röker mina barn så RYKER deras sparpengar som vi spar tills de blir stora.

• Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:12:21 följande:
    Det är många som kommer hem fulla när de är 13år och som jag skrev tidigare så kommer vi köpa tex folköl och sätta på märken för starköl på hennes öl. Då kommer hon inte bli för full och kan alltid ta sig hem om något skulle hända. Jag vill att hon ska berätta för mig när hon ska festa och sånt så man vet vart hon är. Festa kommer hon göra någon gång ändå och då är det bättre att jag vet om när och var än att hon gör det i smyg
    Jo det kan du inbilla dig en liten 13-årig flicka kan lätt bli askalas på EN folköl

Nu efter graviditet och amning osv blir JAG glad och varm av en folköl för sjutton! När jag var 13 blev jag packad som en gris av ett par folkisar och låg och spydde i buskar osv.
  • skytten06
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:14:58 följande:
    Det där med att vissa inte borde få ha barn är TYDLIGEN ÄRFTLIGT!
    Haha! Eller hur? du vet inte hur jag är som mamma, och hade du vetat om det hade du verkligen inte skrivit det!
    Nej nu lämnar jag tråden, vissa här är ju inte riktigt friska och kan inte fatta varför mitt val är som det trots att jag har skrivit det flera ggr om!

Jag har sagt vad jag tycker,kommer göra osv. O det är mitt val och sen vet jag att jag är en bra mamma!
  • Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:18:14 följande:
    Haha! Eller hur? du vet inte hur jag är som mamma, och hade du vetat om det hade du verkligen inte skrivit det!Nej nu lämnar jag tråden, vissa här är ju inte riktigt friska och kan inte fatta varför mitt val är som det trots att jag har skrivit det flera ggr om!Jag har sagt vad jag tycker,kommer göra osv. O det är mitt val och sen vet jag att jag är en bra mamma!
    Hur vet du att jag syftade på dig? Varför tar du åt dig?

Alltså ärligt talat...du tycker alltså det är BRA föräldraskap att köpa alkohol och cigaretter åt ett barn? är man en bra förälder då?
  • Loviset
    NoXigen skrev 2008-07-19 11:14:20 följande:
    Seriöst, läs på bättre, du har hel snurrig info.. Jag vet av erfarenhet och har sett och testat själv, går inte via andras "expert" utalande.Du låter som min gamla kurator från högstadiet som va "påläst" och läxa upp far min som jobbat i tullen med och mot narkomaner i 20+ år då . skrattretande
    Som du själv säger så är det ju olika från person till person.
    Jag har testat amfetamin en gång och fick ingen reaktion alls. Jag har umgåtts med folk som varit höga på amfetamin. Det jag försöker få fram är att för att kunna spetsa en cig så pass mycket att personen i fråga tappar omdömmet HELT krävs det ganska mycket. Men då krävs det som sagt en del.
    Sen finns det säkerligen idioter som GÖR det. Men i den här tråden låter det som om det är jättevanligt.

Du behöver inte låta nedlåtande. Alla har olika erfarneheter av knark. Du säger en sak, min kompis en annan. Jag litar mer på mina vänner som jag varit med när det varit berusade. Dig har jag aldrig träffat.
Svar på tråden Rökning