• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:56:24 följande:

Enklaste sättet att få tag i cig när man är minderårig är att köpa på de ställen där man säljer ut till minderåriga. Alternativt så ber man kompisen som "alltid får ut, för hon ser lite äldre ut" att köpa. Och man lär väl veta om ens vänner är sådana som spetsar cigaretter eller sysslar med drogmissbruk.Jag tvyvrökte från 14 års ålder och bad ALDRIG någon jag inte kände att köpa ut.
    Det enklaste sättet för mig att få tag på cigg när jag var liten var att stoppa en äldre man och fråga om han kunde köpa ut, ibland fick jag av de med.
  • Im Fabulous
    Myzteria26 skrev 2008-07-19 10:58:13 följande:
    Medans jag fråga allt och alla. Alla barn/ungdomar är ju olika Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:56:24 följande:
    Jo, visst är det så. Men man ska inte glömma att det är pinsamt att fråga någon som man inte känner och det är dubbelt så pinsamt när man får ett nej.
  • NoXigen

Tyvärr hjälper inte böcker till fullo, fins knep o knåp man kan ta till som du inte kan läsa om

Loviset skrev 2008-07-19 10:59:07 följande:
    Ni som pratar om spetsning av cigaretter med droger.Hur pålästa är ni?Vet ni hur drogerna fungerar?Jag är ordentligt påläst. Dock har jag aldrig knarkat. Men jag vet iaf hur de vanligaste drogerna fungerar och hur man kan använda dem.
  • Myzteria26

Men samtidigt får man ha i åtanke att barn/ungdomar inte har den "pinsamma spärren"
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:59:56 följande:

Jo, visst är det så. Men man ska inte glömma att det är pinsamt att fråga någon som man inte känner och det är dubbelt så pinsamt när man får ett nej.
  • Loviset

Doppar man ett blött finger i amfetamin och gnuggar mot tandköttet blir man knappt påverkad. Så varför slösa det på någon som knappt komemr känna avd et?

Amfetamin är ju i sig självt inte så pass beroendeframkallande att man av en så liten dos blir beroende direkt. Oftast är det själva ruset man först fastnar i och det får man ju inget märkbarn av om man får i sig en så liten dos?

• Beckah82
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!

Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • NoXigen

finns mer saker än amfetamin...Men vill man slösa på någon för att droga dom så gör dom det.
    Det är ju inte så att dom är ute efter att få dig hoocked, utan att droga ner dig.

Loviset skrev 2008-07-19 11:01:42 följande:
    Doppar man ett blött finger i amfetamin och gnuggar mot tandköttet blir man knappt påverkad. Så varför slösa det på någon som knappt komemr känna avd et?Amfetamin är ju i sig självt inte så pass beroendeframkallande att man av en så liten dos blir beroende direkt. Oftast är det själva ruset man först fastnar i och det får man ju inget märkbarn av om man får i sig en så liten dos?
  • Myzteria26

Det är ju inte beroendet du vill ha från en människa genom att spetsa en cigg eller en drink tex. det är ju bara att du ska ha "ner" människan för stunden.

Loviset skrev 2008-07-19 11:01:42 följande:
    Doppar man ett blött finger i amfetamin och gnuggar mot tandköttet blir man knappt påverkad. Så varför slösa det på någon som knappt komemr känna avd et?Amfetamin är ju i sig självt inte så pass beroendeframkallande att man av en så liten dos blir beroende direkt. Oftast är det själva ruset man först fastnar i och det får man ju inget märkbarn av om man får i sig en så liten dos?
  • NoXigen
    Svar på #35
    "Doppar man ett blött finger i amfetamin och gnuggar mot tandköttet blir man knappt påverkad. Så varför slösa det på någon som knappt komemr känna avd et?"

Oxå något som du som är påläst borde veta att olika för person till person och från gång till gång hur det slår så att säga
  • skytten06
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:04:25 följande:
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
    Ja jag kommer tydligen vara väldigt korkad eftersom jag kommer köpa ut till min dotter!
    Din mamma gjorde på ett sätt mot dig och mina föräldrar på ett sätt mot mig. Jag fick ut cigg från folk jag inte kände och rökte trots att jag inte fick. Hur du eller ni andra gör med era barn är upp till er och hur jag och min man gör med våran dotter är upp till oss.
Svar på tråden Rökning