• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • Suskiv

jag skulel inte acceptera rökning under några omständigheter. Börjar de röka så rycker fickpengarna direkt. Och jag skulle inte ens komma på tanken att köpa ut till mina barn.

• Moonis
    Bevabus skrev 2008-07-19 12:30:26 följande:
    Det du säger är helt sjukt!!! Jag har klarat mig alldeles utmärkt från problem med alkohol, droger och cigaretter pga att mina föräldrar har amtat mig med information om det ända sedan jag kom in i tonåren! Dom har aldrig förbjudit alkohol men dom har helelr aldrig köpot ut åt mig. Det är olagligt och idiotiskt. Tro mig, du kommer inte hjälpa dina barn på nåt sätt om du köper ut åt dom. Då visar du att det är okej att dricka. Tack vare informationen mina föräldrar gav mig så dricker jag idag med hjärnan!! När jag väl dricker så tar jag högst två glas, medan mina vänner som har föräldrar som köper ut alkohol åt dom hällser i sig flaskor efter flaskor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KÖP INTE UT!!! VISA INTE ATT DET ÄR OKEJ ATT DRICKA. Det är skitsamma om du häller i dricka som är starkare än vad han/hon tror. Då kommer hans/hennes gräns för vad han tål av alkohol att vara på den nivån. Alltså, betydligt högre än vad som är bra för honom/henne. Gör det inte.
    O jag är en av dom som haft föräldrar som gett oss alkohol o ingen av oss (4 syskon) dricker redlöst. Min storebror o jag dricker lagom, den mindre som är 22 tar någon grogg ibland hemma bara (bor fortfarande hemma) o är inte ute o festar loss. Den yngsta (2 år yngre) har aldrig festat o mesta alkohol han smakat har varit vanlig cider med 0,05% eller vad det nu är i dom.

Så jag tror det har stor del i hur engagerad man samtidigt är som förälder. Mamma hämtade alltid oss, viste alltid var vi va o vilka vi var med. Dom som ger alkohol utan vidare koll är inte bra utan man måste ju ta sitt ansvar som förälder därefter oxå.
  • Anna81
    vampyria2 skrev 2008-07-19 11:11:13 följande:
    Min älsta dotter röker och jag är skit arg på henne för det och det vet hon, jag har aggerat så här... Jag ska ha kvitton på allt hon köper för pengar som hon har, ser jag ciggpaket så kasstar jag dem även om det är vänner ciggareter, hon får absolut inte röka i min närhet.Mer än så kan jag inte göra tycker jag men håller tummarna för att hon ska komma på att det inte är något att ha Vet en mamma som köper cigg och sprit till sin 13 åring och försvarar sig med att dotterna kommer få tag i det i villket fall som helst, så sjukt
    Min mamma gjorde som du, hon slängde ciggen och struntade i om det var "kompisars" cigg.
    Nu när jag själv är vuxen så förstår jag hur lessen och arg honmåste varit, men det hjälpte tyvärr inte på mig, röker fortfarande, men dock aldrig i närheten av mina föräldrar.
  • Anna81

Alkohol skulle jag heller aldrig ge mina barn, skulle må så otroligt dåligt av att se dom fulla.
    Jag skulle aldrig dricka framför mina föräldrar nu heller även fast jag är 27 år.

Visst var jag full när jag var tonåring och visst åkte jag fast, men då var det inte kul måste jag säga

Men som sagt än i dag skulle jag inte ens ta en öl framför mina föräldrar, och det vet jag att dom uppskattar.

• vampyria2
    Anna81 skrev 2008-07-19 13:17:25 följande:
    Min mamma gjorde som du, hon slängde ciggen och struntade i om det var "kompisars" cigg.Nu när jag själv är vuxen så förstår jag hur lessen och arg honmåste varit, men det hjälpte tyvärr inte på mig, röker fortfarande, men dock aldrig i närheten av mina föräldrar.
    En sak som är bra är att hon förstår mig och vet att jag inte gör det för att jäklas med henne, hon vet att det är för att jag älskar och bryr mig om henne
  • vampyria2
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:12:21 följande:
    Ja det märks att du inte vet hur mina föräldrar var mer än det, och du jag kanlova dig att de är inga bra föräldrar alls! De borde inte fått barn! Men nog om detNEj jag skulle aldrig köpa ut knark till henne om hon skulle ta det! Då gör jag allt jag kan så hon får hjälp att bli av med det!Det är många som kommer hem fulla när de är 13år och som jag skrev tidigare så kommer vi köpa tex folköl och sätta på märken för starköl på hennes öl. Då kommer hon inte bli för full och kan alltid ta sig hem om något skulle hända. Jag vill att hon ska berätta för mig när hon ska festa och sånt så man vet vart hon är. Festa kommer hon göra någon gång ändå och då är det bättre att jag vet om när och var än att hon gör det i smyg
    När jag var 15 så nog tusan blev man full på folk öl och man måste ju tänka på villka signaler man sänder ut till sina barn, att göra nåt som är olagligt och dessutom livsfarligt för dem är ingen bra signal.
    1 tonåring i sverige dör varje vecka pga alkohol.
    Det finns massor av forskning som visar att de barn som får alkohl hemma dricker mer, varför då inte lyssna på den istället för att riskera sitt barns liv Fundersam
  • Anna81
    vampyria2 skrev 2008-07-19 16:04:01 följande:
    En sak som är bra är att hon förstår mig och vet att jag inte gör det för att jäklas med henne, hon vet att det är för att jag älskar och bryr mig om henne
    Ja jag visste ju att det var för att min mamma brydde sig oxå, jag tycker att det är ett bra sätt, sen att jag var dum nog att fortsätta tycker inte jag är min mammas fel,

Men hon har ju lyckats till vida att jag aldrig röker när jag är hos föräldrarna, lr om jag är med dom nånstans ute
  • vampyria2
    Moonis skrev 2008-07-19 13:07:29 följande:
    O jag är en av dom som haft föräldrar som gett oss alkohol o ingen av oss (4 syskon) dricker redlöst. Min storebror o jag dricker lagom, den mindre som är 22 tar någon grogg ibland hemma bara (bor fortfarande hemma) o är inte ute o festar loss. Den yngsta (2 år yngre) har aldrig festat o mesta alkohol han smakat har varit vanlig cider med 0,05% eller vad det nu är i dom.Så jag tror det har stor del i hur engagerad man samtidigt är som förälder. Mamma hämtade alltid oss, viste alltid var vi va o vilka vi var med. Dom som ger alkohol utan vidare koll är inte bra utan man måste ju ta sitt ansvar som förälder därefter oxå.
    Men det kan hända mycket de timmarna på festen innan du ska dit och hämmta dem.
    Sen bara för att det har gått bra för dig och dina syskon betyder inte det att det är ofarligt, måste ju vara smartare att lyssna till forskning och vad de kommer fram till

Sen är det faktiskt så att barn som får alkohol hemmi från dricker i större utsträckning annat också, efter som de inte behöver tänka på att vara nyktra när de kommer hem så dricker de mer och då blir deras omdömme sämmre och chansen för att de smakar på sprit från nån anna ökar.
Svar på tråden Rökning