Moonis skrev 2008-07-19 13:07:29 följande:
O jag är en av dom som haft föräldrar som gett oss alkohol o ingen av oss (4 syskon) dricker redlöst. Min storebror o jag dricker lagom, den mindre som är 22 tar någon grogg ibland hemma bara (bor fortfarande hemma) o är inte ute o festar loss. Den yngsta (2 år yngre) har aldrig festat o mesta alkohol han smakat har varit vanlig cider med 0,05% eller vad det nu är i dom.Så jag tror det har stor del i hur engagerad man samtidigt är som förälder. Mamma hämtade alltid oss, viste alltid var vi va o vilka vi var med. Dom som ger alkohol utan vidare koll är inte bra utan man måste ju ta sitt ansvar som förälder därefter oxå.
Men det kan hända mycket de timmarna på festen innan du ska dit och hämmta dem.
Sen bara för att det har gått bra för dig och dina syskon betyder inte det att det är ofarligt, måste ju vara smartare att lyssna till forskning och vad de kommer fram till
Sen är det faktiskt så att barn som får alkohol hemmi från dricker i större utsträckning annat också, efter som de inte behöver tänka på att vara nyktra när de kommer hem så dricker de mer och då blir deras omdömme sämmre och chansen för att de smakar på sprit från nån anna ökar.