• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • Moonis
    vampyria2 skrev 2008-07-19 16:12:51 följande:
    Men det kan hända mycket de timmarna på festen innan du ska dit och hämmta dem. Sen bara för att det har gått bra för dig och dina syskon betyder inte det att det är ofarligt, måste ju vara smartare att lyssna till forskning och vad de kommer fram till Sen är det faktiskt så att barn som får alkohol hemmi från dricker i större utsträckning annat också, efter som de inte behöver tänka på att vara nyktra när de kommer hem så dricker de mer och då blir deras omdömme sämmre och chansen för att de smakar på sprit från nån anna ökar.
    Vi drack inte alls mer bara för vi "fick". Det där är nog väldigt individuellt o skulle jag märka att mina barn inte kunde hantera spriten så skulle dom inte få gå ut heller.
    Det är där mitt ansvar som förälder kommer in o det är därför jag kommer se till att hämta dom från festerna oxå. Då kan dom inte dölja om dom krälat i sina spyor precis vilket inte skulle accepteras.

Sen litar inte jag blint på all forskning, jag kommer utgå från hur mina barn kommer sköta det, inte hur andras barn sköter det

Sen kommer jag jobba för att ha en så pass bra relation till mina barn att dom känner att dom alltid kan komma till mig vad det än gäller. Även att då ringa från festen om det skulle vara något.
  • Lady Dahmer
    snillis skrev 2008-07-19 10:06:37 följande:
    NEJ Jag började själv röka tidigt och jag önskar verkligen att mina föräldrar tagit sitt ansvar och sagt NEJ till mig. Tycker föräldrar som tillåter sina barn att röka/dricka är jävligt fega/flata och skiter i sitt föräldraansvar. Därmed inte sagt att jag kan kontrollera om de dricker/röker i smyg men det kommer ALDRIG  att sanktioneras av oss. Never!
    håller med 100%
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • gosmamman
    Anna81 skrev 2008-07-19 13:21:52 följande:
    Alkohol skulle jag heller aldrig ge mina barn, skulle må så otroligt dåligt av att se dom fulla. Jag skulle aldrig dricka framför mina föräldrar nu heller även fast jag är 27 år.Visst var jag full när jag var tonåring och visst åkte jag fast, men då var det inte kul måste jag säga Men som sagt än i dag skulle jag inte ens ta en öl framför mina föräldrar, och det vet jag att dom uppskattar.
    Det skulle jag aldrig klara. Sen vi blev vuxna så har vi ju grillfest, kräftskiva, nyårsfest osv tillsmmans.
    Jag skulle aldrig orka sitta och "hålla tillbaka" för deras skull. Dom dricker ju också nån öl osv vid såna tillfällen.
    Min mamma skulle ju inte vilja se mig packad men det blir man ju inte, lite salongsberusade och suttit och snackat gojja med morsan har jag gjort massor med gånger sen jag flyttade hemifrån.

Men så länge jag bodde hemma och inte var myndig var hon benhård med att vi inte fick röka el dricka.
  • Anna81
    gosmamman skrev 2008-07-19 20:31:42 följande:
    Det skulle jag aldrig klara. Sen vi blev vuxna så har vi ju grillfest, kräftskiva, nyårsfest osv tillsmmans.Jag skulle aldrig orka sitta och "hålla tillbaka" för deras skull. Dom dricker ju också nån öl osv vid såna tillfällen.Min mamma skulle ju inte vilja se mig packad men det blir man ju inte, lite salongsberusade och suttit och snackat gojja med morsan har jag gjort massor med gånger sen jag flyttade hemifrån.Men så länge jag bodde hemma och inte var myndig var hon benhård med att vi inte fick röka el dricka.
    Min mamma dricker inte själv, men pappa kan väl ta nån öl iland, men varken jag eller min syster dricker framför dom, för mig handlar det om nån slags respekt.
    Sen för mig handlar det inte om att hålla igen, för mig är det självklart att inte dricka framför mina föräldrar, så det är inget som stör mig.
  • Biggan42

Det är voktigt att skjuta alkoholanvändande och tobaksbruk framför dem så gott det går, det visar all forskning på är det bästa för att undvika/minska missbruk. Sedan är det viktigt att man pratar om det och håller ögonen öppna för vad ungdomarna gör. Var själv tidig att använda alkohol och tobak.....

• Majsan70

Nej, det är inte OK!
    Men att förbjuda nånting ge ringa bra resultat så det har jag inte heller gjort. Jag har valt att ge morötter istället o tala om vilka alternativ som finns OM de börjar röka, eller snusa eller dricka för den delen. Vi har tillsammans gjort upp om vad som skall gälla härhemma.

• Iskall Öl

Självklart är det inte okej.

Fast jag undrar hur RÖKANDE föräldrar kan tro att sina barn inte kommer börja röka/röker, fast det är ju en helt annan fråga.

Svar på tråden Rökning