• Haraaz

    -Muslimernas tråd-

    Salam alikom alla! Här kan vi ha en tråd vi diskuterar allt möjligt som har med tron att göra, välkomna in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 14:34
    Det verkar ju vara många som inte är muslimer som skriver här också, så känn er välkomna med i diskussionen... men inga påhopp, kränkningar eller nedvärderande! Gäller alla som skriver.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-08 21:27
    {Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Allah och Hans Sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem; den som sätter sig upp emot Allah och hans Sändebud begår ett uppenbart svårt misstag.}
    Koranen [33:36]

    {Nej, vid din Herre! De är inte (sanna) troende förrän de sätter dig (Muhammed) som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.}
    Koranen [4:65].

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-17 15:58
    Vi har fått en liten son i onsdags, så jag lämnar denna tråden för er att fortsätta prata i men jag och min man kommer nog inte skriva mer på ett bra tag för nu har vi fullt upp

  • Svar på tråden -Muslimernas tråd-
  • fatima

    en muslimsk man och kvinna foljer profetens sunna och profeten slog intae sina kvinnor och inte sina barn.
    Att vara muslim innebar att man helt och hallet ger sitt liv at Gud och alla handlingar man gor ar for Guds skull.
    Genom att sprida fred och karlek och goda handlingar narmar man sig Guds vag och kan pa sa satt uppna paradiset i nasta liv.

    Profeten fred vare med honom sa, du kommer inte in i paradiset forran du tror och du kommer inte tillhora de troende forran du alskar din nasta och sprider fred.

    Koranens fysiska straff tillampas endas vid grova brott i en shariastat och som sista utvag ,dessutom med vittnen och noggrann undersokning om att det inte funnits hunger bakom brottet.
    Det samma galle i det lilla samhallet,namligen familjen. Att sla sin fru ar inget en troende muslim agnar sig at.

  • fatima

    ??FÖR DE män och kvinnor som har underkastat sig Guds vilja, de troende männen och de troende kvinnorna, de män och de kvinnor som visar sann fromhet, de män och de kvinnor som älskar sanningen, de män och de kvinnor som tåligt uthärdar motgång, de män och de kvinnor som visar ödmjukhet, de män och de kvinnor som ger åt de fattiga, de män och de kvinnor som fastar, de män och de kvinnor som lägger band på sin sinnlighet, de män och de kvinnor som alltid har Gud i tankarna ? (för dem alla) har Gud i beredskap förlåtelse för deras synder och en rik belöning.?? Sura al-Ahzab (De sammansvurna) 33:35.

    Framfor Gud ar man och kvinnor lika varda.

  • Newbride2008

    De är kanske lika värda i en muslims ögon, men inte jämställda i mina ögon. Jag har ju ett västerländskt sätt att se på det och jag uppfattar inte att koranen jämställer män och kvinnor, men det är ju endast min uppfattning av vad jag läst i form av länkar härinne.


    fatima skrev 2008-09-12 13:25:22 följande:
    ??FÖR DE män och kvinnor som har underkastat sig Guds vilja, de troende männen och de troende kvinnorna, de män och de kvinnor som visar sann fromhet, de män och de kvinnor som älskar sanningen, de män och de kvinnor som tåligt uthärdar motgång, de män och de kvinnor som visar ödmjukhet, de män och de kvinnor som ger åt de fattiga, de män och de kvinnor som fastar, de män och de kvinnor som lägger band på sin sinnlighet, de män och de kvinnor som alltid har Gud i tankarna ? (för dem alla) har Gud i beredskap förlåtelse för deras synder och en rik belöning.?? Sura al-Ahzab (De sammansvurna) 33:35.Framfor Gud ar man och kvinnor lika varda.
  • fatima

    Man och kvinnor ar lika varda framfor Gud.

    Gud har bara gett mannen och kvinnor olika plikter har pa jorden,det ar inte mindre vart i Islam att ta hand om sina barn an att vara forsorjare. Mannen far inte mer beloning an kvinnan av Gud, det ar handlingarna i livet som avgor ens vardighet inte konet.

    Att mannen har huvudansvaret for familjen ses inte som diskriminerande mot kvinnan och barnen utan som en gava av beskydd och en orsak till lugnet som bibehalls i familjen.

    Jag tror inte att en vicepresident anser sig vara fortryckt for att denne inte har sista ordet.

    Allt handlar i slutandan om tro, tror man inte pa Gud och profeterna som Gud skickat sa ter ju sig det orimligt att folja GUds vagledning, men om man tror sa faller det sig mycket naturligt att inratta sig efter Guds lag
    likt solen foljer Guds befallning .

  • fatima

    Jag laste ett inlagg om en kvinna som levt med en muslimsk man som var van att inte hjalpa till o springa ut o in som han ville. Det dar later inte som en man som foljde profetens sunna. En troende man hjalper sin fru och umgas med sina barn och leker med dem och lar dem viktiga saker,inte springer ut o in. En man som forsorjer sin familj och som tar ansvar har ofta inte tid till en massa spring utan han jobbar kommer hem och ar vanlig oc karleksfull mot sin familj ,ar kvinnan trott pa kvallen sa hjalps man at.

    Den passiva mannen som ligger i soffan o ropar pa mat och inte ror ett finger o inte umgas med sin familj ar inget exempel pa en troende man.

  • Salsoul

    Du skriver mycket bra inlägg syster Fatima!

  • Newbride2008
    fatima skrev 2008-09-12 14:07:00 följande:
    Man och kvinnor ar lika varda framfor Gud.Gud har bara gett mannen och kvinnor olika plikter har pa jorden,det ar inte mindre vart i Islam att ta hand om sina barn an att vara forsorjare. Mannen far inte mer beloning an kvinnan av Gud, det ar handlingarna i livet som avgor ens vardighet inte konet.Att mannen har huvudansvaret for familjen ses inte som diskriminerande mot kvinnan och barnen utan som en gava av beskydd och en orsak till lugnet som bibehalls i familjen.Jag tror inte att en vicepresident anser sig vara fortryckt for att denne inte har sista ordet.Allt handlar i slutandan om tro, tror man inte pa Gud och profeterna som Gud skickat sa ter ju sig det orimligt att folja GUds vagledning, men om man tror sa faller det sig mycket naturligt att inratta sig efter Guds lag likt solen foljer Guds befallning .
    Är de verkligen lika inför gud? Vad får kvinnan när hon kommer till himlen? Jag har förstått att mannen får 72 jungfrur, får kvinnan också manliga oskulder? Hur är det jämnställt när mannen har bestämmande rätt över kvinnan? Eller det faktum att mannen faktiskt få slå(om än milt, det vet vi ju inte)sin kvinna om hon inte lyder, är det jämnställt?

    En sak jag är osäker på är om kvinnor och män får be tillsammans, om inte, varför?
  • gutegirl
    Newbride2008 skrev 2008-09-12 17:28:57 följande:
    Är de verkligen lika inför gud? Vad får kvinnan när hon kommer till himlen? Jag har förstått att mannen får 72 jungfrur, får kvinnan också manliga oskulder? Hur är det jämnställt när mannen har bestämmande rätt över kvinnan? Eller det faktum att mannen faktiskt få slå(om än milt, det vet vi ju inte)sin kvinna om hon inte lyder, är det jämnställt? En sak jag är osäker på är om kvinnor och män får be tillsammans, om inte, varför?
    Män och kvinnor får be tillsammans. KOlla bara på vallfärden, då ber män och kvinnor sida vid sida.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Newbride2008

    o GUTEGIRL o skrev 2008-09-12 18:46:06 följande:


    Män och kvinnor får be tillsammans. KOlla bara på vallfärden, då ber män och kvinnor sida vid sida.
    Ok, så om jag går till en moské så kan jag be även med män(som muslimsk kvinna)?
  • gutegirl

    Man kan be i samma lokal, ja. I en moske brukar kvinnorna stå bakom männen om det inte finns en kvinnoavdelning. Jag gillar kvinnoavdelningen, man tar det lugnt och slappnar av tillsammans andra kvinnor. Lite av en frizon från vardagen.


    Newbride2008 skrev 2008-09-12 21:41:08 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2008-09-12 18:46:06 följande:
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Newbride2008
    Haraaz skrev 2008-09-12 22:12:37 följande:
    72 jungfrur... haha.
    Jag tar det som att du tycker att jag skrivit fel eller uppfattat fel, vad får man i paradiset om man gör en extra god handling i detta livet?
  • Haraaz

    Man får vad man vill, och det gäller kvinnor med... eftersom haram ting inte existerar i nästa värld

  • JojjeSkrutt

    NewB

    "Snälla JojjeSkrutt, vart har jag hoppat på dig och uppmanat till fördomar? Jag tar det som en ren förolämpning att du beskyller mig för det!"

    Jag har inte beskyllt någon för det, det var en allmän reflektion. Om du känner dig träffad, vilket du verkar göra, så får du fråga dig själv varför den reflektionen träffade så djupt.

    Även om det är ett forum så kan man visa hänsyn till TS. Det är ju ändå ett tecken på vett och etikett, även om ingen kan hindra dig från att skriva här. Men vi har ju redan sett prov på dina åsikter så jag antar att hänsyn inte tillhör den kategorin.

  • Newbride2008
    JojjeSkrutt skrev 2008-09-15 22:27:01 följande:
    NewB"Snälla JojjeSkrutt, vart har jag hoppat på dig och uppmanat till fördomar? Jag tar det som en ren förolämpning att du beskyller mig för det!"Jag har inte beskyllt någon för det, det var en allmän reflektion. Om du känner dig träffad, vilket du verkar göra, så får du fråga dig själv varför den reflektionen träffade så djupt.Även om det är ett forum så kan man visa hänsyn till TS. Det är ju ändå ett tecken på vett och etikett, även om ingen kan hindra dig från att skriva här. Men vi har ju redan sett prov på dina åsikter så jag antar att hänsyn inte tillhör den kategorin.
    I så fall får du tänka på hur du uttrycker dig i framtiden, för nog tolkar jag detta:

    "Jag har även märkt hur du NewB, fått otaliga svar av många olika muslimer, men ändå väljer att rikta in dig på extermister för att få dina fördomar bekräftade"

    och detta...

    "Det som gör "diskussionen" obekväm är snarare att den sprungit ur fördomar, i det här fallet om islam och koranen. Dessutom finner jag ingen grund för diskussion när man startar sin "diskussion" med att generalisera muslimska kvinnor som förtryckta masochister"

    ...som att du beskyller mig för fördomar, det står svart på vitt! Hur i he--ete kan jag inte känna mig träffad? Rannsaka ditt sätt att skriva om du ska placera mig i något fack!
    Det måste vara din egen åsikt att muslimska kvinnor är masochister, för inte har jag då skrivit det någonstans! Vad du tycker om mig är din sak, men basera inte den åsikten på tomma påståenden och hittepå!

    JAG HAR INGET EMOT MUSLIMER OCH JAG TROR INTE ATT MUSLIMSKA KVINNOR ÄR MASOCHISTER ELLER ATT MUSLIMSKA MÄN ÄR KVINNOMISSHANDLARE/SADISTER.

    Det jag gjort är att ifrågasätta vad som står i koranen, punkt!
    Med tanke på din reaktion så verkar jag ju ha träffat en öm tå, annars skulle du inte reagera så fientligt som du gör.
  • JojjeSkrutt

    Newb

    Talk to the hand cause the ears aint listening! Jag vet var jag har dina åsikter NewB, spelar ingen vad du anser att jag har "anklagat" dig för.

    Dina frågor säger allt! Det finns inget svart på vitt i den här världen, men om det är så man ser på saker och ting så blir man lätt enkelspårig och onyanserad. Tänk på det! Peace!

  • Newbride2008
    JojjeSkrutt skrev 2008-09-18 16:42:25 följande:
    NewbTalk to the hand cause the ears aint listening! Jag vet var jag har dina åsikter NewB, spelar ingen vad du anser att jag har "anklagat" dig för.Dina frågor säger allt! Det finns inget svart på vitt i den här världen, men om det är så man ser på saker och ting så blir man lätt enkelspårig och onyanserad. Tänk på det! Peace!
    As long as we´re speaking english... you can´t be more wrong about me, but if you want to limit yourself and skip the truth, be my guest, but you wont learn anything about the people you meet. An advice to you on your way, open your mind and your ears, and actually listen, maybe you´ll hear something and wont be styck in your predudice! Peace sista´
  • JojjeSkrutt

    NewB

    "...if you want to limit yourself and skip the truth, be my guest, but you wont learn anything about the people you meet. An advice to you on your way, open your mind and your ears, and actually listen, maybe you´ll hear something and wont be styck in your predudice! Peace sista´"

    Maybe you should listen to your own advice, sweetheart

    *Predjudice/prejudice

Svar på tråden -Muslimernas tråd-