• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • A84
    ludenben skrev 2008-07-28 09:04:41 följande:
    min sambon släkt kan svenska (de bor i helsingsfors) som tur är men det skulle vara roligt att kunna finska om man själv skulle åka dit. Man klarar sig på svenska i helsingfors och österbotten men ska man annanstans är det ju bra med att kunna språket. Men kan inte va kul för dig att det blir helt tyst och att dina sambo får vara tolk. Tycker att det är jättejobbigt att man sitter i ett sällskap och inte pratar samma språk. Vart kan man beställa hem böcker?? Finns det finska språkkurser man kan gå på??
    Några kan ju svenska, hans familj som bor här i sverige pratar svenska med mig som tur är, men klart det blir mycket finska inblandat när man är där iallafall..
    Mnja det är lite jobbigt då man inte förstår nåt, men sambon försöker så gott han kan att översätta.
    Jag googlade bara på vart man kunde köpa böcker o så, kom inte ihåg vartifrån nu men det fanns en massa sidor där man kunde beställa ifrån.. Hmm har inte kollat upp om det finns finska kurser men det gör det säkert..
  • ludenben

ok, ska nog med googla på vart man kan köpa dom jag älskar finska och vill gärna ta den av den kulturen och språket...

• aiight

Måste han verkligen översätta ALLT till dig. Fan vad jobbigt

• A84
    ludenben skrev 2008-07-28 09:43:16 följande:
    ok, ska nog med googla på vart man kan köpa dom jag älskar finska och vill gärna ta den av den kulturen och språket...
    Samma här
  • A84
    aiight skrev 2008-07-28 09:47:56 följande:
    Måste han verkligen översätta ALLT till dig. Fan vad jobbigt
    Haha nej gud nej verkligen inte.. hur jobbigt skulle inte de bli..
  • grisekno

Har precis börjat plugga lite finska på egen hand, eftersom min finska kompis har utmanat mig... Har beställt språkkurs på CD, har även en finsk bildordbok tänkt för barn, dessutom lär jag mig lite av henne emellanåt.

Verkar inte gå att läsa kvällskurs eller liknande här i Gbg, men närmare Finland, typ Sthlm, verkar det lättare...

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • grisekno

ps - Hon påstår att jag är duktig och har ovanligt bra uttal för att vara svensk...*stolt* - ds

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • A84
    grisekno skrev 2008-07-28 22:27:36 följande:
    ps - Hon påstår att jag är duktig och har ovanligt bra uttal för att vara svensk...*stolt* - ds
    Ah va duktig du är
    Ja då är det nog inte omöjligt att lära sig hehe.. Vart beställde du ifrån?
  • Sallisen

Det är inte omöjligt, men det är nog svårt. Jag känner flera som har lyckats i vuxen ålder, dock hör man på dem att de bryter, men det gör ju inget.

• Som snö

Asch då, bara att slänga sig med lite huppimäki, mustakissa, mansikkka och sånt, sen se ut som du förstår vad säger...

Svar på tråden Lära sig finska??