• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • Skimra

Vi åker till Finland några gånger om året då mannens halva släkt bor där. Och vi stormtrivs med allt från det finska språket till den finska kulturen och naturen.

Nu kan varken jag eller min man finska men vi lär oss med hjälp av självstudier, finska barnböcker och att hans släkt mailar oss på finska. Det gör susen. Och det blir bättre och bättre för varje gång man åker dit. Förmodligen tar vi en kurs på Folkuniversitetet till våren. Så vi får rätt på gramatiken också.

Det lättaste med finskan är att uttala orden. Man uttalar varenda bokstav, likadant när man ska stava. Man skriver varenda bokstav som sägs.

Jag har lite dålig koll på var i Finland dom pratar "riks-finska", vår släkt bor i Åbo så det är den dialekt vi använder oss av.

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • grisekno
    A84 skrev 2008-07-29 08:28:05 följande:
    Ah va duktig du är Ja då är det nog inte omöjligt att lära sig hehe.. Vart beställde du ifrån?
    Jag beställde Univerbs finska grundkurs från bokia.se. Den kostade 249 kr, tror jag, i handeln kostar den något på 500...
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • LAA

Visst, finskan är knepig för den som inte fått språket med modersmjölken, men omöjligt är det absolut inte att läsa sig. Min man kunde bara några väl valda fula ord på finska när vi träffades, men efter elva år med mig och särskilt sedan vi fick barn (jag talar finska med dem) förstår han nästan allt, även om han själv inte kan uttrycka sig. Nu talar vi kanske inte direkt atomfysik med mina föräldrar och mina barn, men det vardagliga förstår han det mesta av.

Lycka till!

• A84
    Skimra skrev 2008-07-29 08:38:43 följande:
    Vi åker till Finland några gånger om året då mannens halva släkt bor där. Och vi stormtrivs med allt från det finska språket till den finska kulturen och naturen. Nu kan varken jag eller min man finska men vi lär oss med hjälp av självstudier, finska barnböcker och att hans släkt mailar oss på finska. Det gör susen. Och det blir bättre och bättre för varje gång man åker dit. Förmodligen tar vi en kurs på Folkuniversitetet till våren. Så vi får rätt på gramatiken också. Det lättaste med finskan är att uttala orden. Man uttalar varenda bokstav, likadant när man ska stava. Man skriver varenda bokstav som sägs. Jag har lite dålig koll på var i Finland dom pratar "riks-finska", vår släkt bor i Åbo så det är den dialekt vi använder oss av.
    Ah va roligt..
    Ja jag trivs åxo med den finska kulturen och naturen. Har väldans mycket god mat åxo
    Ah ok, sambons släkt bor lååångt upp i Finland så det är en ganska svår dialekt enligt sambon.. vi får se hur d går hehe
  • A84
    grisekno skrev 2008-07-29 08:46:57 följande:
    Jag beställde Univerbs finska grundkurs från bokia.se. Den kostade 249 kr, tror jag, i handeln kostar den något på 500...
    Tack ska kika
  • A84
    LAA skrev 2008-07-29 09:08:36 följande:
    Visst, finskan är knepig för den som inte fått språket med modersmjölken, men omöjligt är det absolut inte att läsa sig. Min man kunde bara några väl valda fula ord på finska när vi träffades, men efter elva år med mig och särskilt sedan vi fick barn (jag talar finska med dem) förstår han nästan allt, även om han själv inte kan uttrycka sig. Nu talar vi kanske inte direkt atomfysik med mina föräldrar och mina barn, men det vardagliga förstår han det mesta av.Lycka till!
    Ah va roligt att han lärt sej.. Hoppas jag är där en vacker dag
  • emma enhörning
    grisekno skrev 2008-07-28 22:26:45 följande:
    Har precis börjat plugga lite finska på egen hand, eftersom min finska kompis har utmanat mig... Har beställt språkkurs på CD, har även en finsk bildordbok tänkt för barn, dessutom lär jag mig lite av henne emellanåt.Verkar inte gå att läsa kvällskurs eller liknande här i Gbg, men närmare Finland, typ Sthlm, verkar det lättare...
    Jo då, det går! Kolla folkuniversitetet... Jag läste i Varberg, men inte fan blev jag nåt klokare för det.
  • ludenben

memma, kereliska rispiroger, motrotslåda, tupla, tjärpastiller och julstjärnor... mums!!

A84 skrev 2008-07-29 11:10:46 följande:
    Ah va roligt..Ja jag trivs åxo med den finska kulturen och naturen. Har väldans mycket god mat åxo Ah ok, sambons släkt bor lååångt upp i Finland så det är en ganska svår dialekt enligt sambon.. vi får se hur d går hehe
  • Luffarmor

Jag var 12 år då jag flyttade från sverige till finland. Då var jag tvungen att lära mig finska så det ingår i läroplanen här.
    Så i åk 4 läste jag in 3-4 o i åk 6 så läste jag in 5..sedan då jag började i hösgstadiet så hoppade jag direkt in på högstadiets finska.... Så jag har borta hela åk 6 finska ...Det är jobbigt men det går.
    Nu har jag ett jobb där  jag har finskspråkiga patienter samt endel finskspråkiga kollegor o det funkar alldeles utmärkt.

Det går nog om man vill ...

• A84
    ludenben skrev 2008-07-29 11:29:41 följande:
    memma, kereliska rispiroger, motrotslåda, tupla, tjärpastiller och julstjärnor... mums!!
    Memma har ja ej vågat prova för d luktar vedervärdigt haha.. men alla dessa lådor *mums* julstjärnorna provade jag första gången i julas.. riktigt goda
Svar på tråden Lära sig finska??