Din symptom likar det som jag har. Men det behöver det inte vara. Det kanske kan vara någon annan inflamation. Eller nått helt annat vad vet jag. Det är därför dom vill göra undersökningen. Man kan som någon skrev göra en röntgen. Fast den ger inte lika mycket. Om du har deare finns ingen större anledning att få laxerande. Då är det ju ganska reni i alla fall. Plus att laxermedlet (som man oftast tar som ett klysma in i tarmen före dessa undersökningar) kan irritera tarmen i onödan.
Jag har gjort den undersökningen ett flertal ggr. Jag har en kronisk sjukdom (dock obestämd i mitt fall) som heter "ulcerös kolit" eller "crohns". Det finns två olika sorters undersökningar. Skilnaden är bvara att man tittar olika långt. I det fallet man tittar längre kan jag bara rekommendera sövning. Den mindre är inte så farlig. Det trycker lite i "magen". Men trycker man emot med handen så känns det bättre. Jag tot inte att dom har någon sådan utrustning på en vanlig vårdcentral. Bor du i Borlänge kan jag gissa att du måste åka till Falun. Läkaren tittad på på tarmen hur pass inflamerad (i mitt fall) den är. Han/hon tar även prover från tarmen genom "titt slangen", med en sorts "nypa".
I mitt fall (när den är aktiv) så får jag blodig deare typ. Oftast har jag haft krampont i "magen". Men det behöver inte göra ont.
För att dämpa inflamationen i tarman så är det kortisontabletter som gäller (även klysma om det inte är inflamerat för högt upp). Jag har vid två tilfällen legat inlagd på sjukhus, för att "vila tarmen". Man lever då kort och gott på dropp, och lite blodprover och så då och då.
Skulle kunna skriva en hel uppsatts om jag ville.
Men tag tycker inte att du ska vara för orolig inför en sådan undersökning. Det är lite skrämmande första gången (det är det ju alltid). Men som sagt undersökningen går ganska fort, och är inte så smärtsam.
Skicka gärna ett "privat meddelande" om du vill veta mer.
/Jimmy