Skluffen skrev 2008-08-11 23:14:39 följande:
Har en fråga... eller många rättare...Ska ev köpa en P&T och undrar om det finns en färdig fotsack (vindskydd) att köpa, eller om det bara är sy själv som gäller? I så fall undrar jag vilket slags tyg ni syr i? Måste ju vara någorlunda vindtätt och iaf tåla lite väta tycker jag... "hobbysyr" lite kläder till mig själv, men är inte så jätteduktig, så jag undrar om det är svårt? Bor i skåne och tycker inte att det var speciellt kallt förra vintern (min första vinter här) så åkpåse känns onödigt... möjligtvis till lilltjejen som ju förmodligen inte kommer att traska själv förrän vintern är slut, vad kan passa som inte är en åkpåse när barnet sitter i syskonsitsen bak? P&T original? fårskinn och fleecefilt? Något vindtätt? vad isf? Har tyvärr fått rätt stora barn och undrar hur stora era är som åker P&T, både i den riktiga och i syskonsitsen... Mina är nu minst 95 lång och minst 15 kg (Storebror 2 år) och minst 70 lång och 9,5 kg (Lillasyster 5 månader)... Syskonsitsen fixar väl inte mer än 15 kg på sporten? Beror det på VAR den sitter? klarar den mer om den sitter i fram?Dash's syskonsits såg jag klarade 25 kg, men den fanns ju inte i någon rolig färg och den var ju aningens dyrare... Försöker i första hand att få tag på en orange sport, men det går sådär... Tacksam för lite hjälp i djungeln!
Det finns inte vindskydd att köpa, men går att sy, titta i lindadjos galleri för beskrivning. annars så funkar ett bas vindskydd från emmaljunga, men då är passformen inte så bra, en mellan variant är ju att anpassa ett sånt litegrand.
syskonsitsen tål 25kg uppe och 15 bak. men de 15 bak har att göra med tipprisken, så har man bara ett tillräckligt stort barn fram som motvikt så är det ingen fara att överskrida lite
Härromdagen körde jag med mina älsta barn i, de väger 17kg och 17,8kg.

Det gick super det med

Men i vanliga fall åker mellan och yngsta. Mellan är 2,5 17kg minsta 6mån ca 9kg. Får inte heller små barn
Till lilla därbak ska jag ha någon form av åkpåse i vinter och därfram ett vindskydd/footsack.