Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Ia´s April-07 morsor babblar vidare 

Välkomna att fortsätta babbla i vår urtrevliga tråd
Träfft o aktivitets tråden finner du här...
www.familjeliv.se/Forum-11-271/m34968441.html

Ia´s April-07 morsor babblar vidare 

Skönt att det går bra för alla förskoleungar! Går bra härmed, imorgon ska det ätas lunch för första gången. Spännande eftersom A ärlite si sådär med mat...
Mat: För att få inspiration så surfar vi lite och precis som någon annan, sparar gamla listor. Försöker blanda kyckling, korv, fisk och köttfärs, men äter ofta samma det stör ingen av oss. Kött äter vi sällan för A kan inte tugga det. Så här sen denna vecka ut (för er inspiration)
Söndag: Pannbiffar med potatis. Göra många biffar som kan frysas in.
Måndag: Kyckling med bulgursallad, jag får resten med till lunch
Tisdag ska vi bort
Onsdag: Panerad fisk med sås och potatis
Torsdag: Kycklinggryta med curry och majs
Fredag: lax med potatis och sås. A får nog korv för han gillar inte lax
Lördag: Korvgryta med ris eller makaroner.
Vi sätter oss lördagfrukost, bestämmer hela veckan, handlar och förbereder så mycket det går. Igårlagade jag pannbiff och korvgryta. Men det funka nog mycket för att jag gillar att planera och rådda... Och ogillar att småhandla.
Ikväll har det varit jobbkväll, kom hem vid 20.
Jo det här med mat asså....vi ger forfarande Leia barnmatsburkar till lunch o middag, sedan äter hon lite plockmat med oss. Hon äter middag kl 17.00 o vi runt 19:00. Hur gör ni med middagen. Äter ni tillsammans? Vet inte hur vi ska få ihop tiden...Vi hinner sällan med middagen förrens tidigast 18:00 oftast 19.00 o det blir för sent för henne...
Nu sover lill-skruttis på dagis! Jag har varit och handlat själv!!! Det kändes jättemärkligt. Imorgon börjar jag jobba och det rasar in mail.
Ia: sonen vill äta ca 17.30-18. Vi försöker hålla tiden till ca 18, då serveras middag för dem som är hemma. Om man inte hinner hem får man äta senare. Men jag tror det är viktigt att äta ihop med sonen istället för att han får äta själv.
Ibland har vi vuxenkväll, då äter vi (och oftast dricker vin) efter han har somnat.
Chotte: jobbigt med din svärmor! Oavsett vilka diagnoser och metoder man tror på så leder sällan skuldbeläggande och skitprat någonstans. Man blir så trött på människor som inte inser att forskningen faktiskt har gått frammåt och att det finns hjälp att få om man kan acceptera att han faktiskt är sjuk. Hjärnan är ju ett organ som alla andra (om än otrologt komplext), varför skulle det inte kunna bli "fel" där? Hoppas att ni får träffa människor under utredningen som ni kan känna förtroende för.
Ia: Vi äter också tillsammans i den mån det går. Får se hur det är from måndag (maken börjar jobba), men den som är hemma med A kommer äta med honom. Vi äter ganska tidigt, 1715/1730 ca. Då är vi hungriga allihopa. Tror som Svalan att det är bra och viktigt att äta ihop. A äter inga barnmatsburkar alls, när vi ibland försöker ge för att vi kanske är borta eller liknande så tvärvägrar han. Konstigt egentligen för han kan ju inte se att det inte är vanlig pastasås, men han verkar känna det på sig.
och grattis till dagiset - när börjar ni?
Svalan: Hur känns det att börja jobba?
A har ätit på förskolan idag. Eller ätit och ätit, han hade bara ätit lite macka...... antagligen inte tid att äta. Hoppas det kommer, ikväll var han jättehungrig.
Förskoleupptäckt som maken gjort: A hade ny blöja idag när han hämtade honom, men maken vet inte om A bajsat eller inte. Manär ju så van vid att ha heltkoll!
Ia: Jätteskönt! Nu kan ni ju göra som ni vill och slipper hetsa till januari!
Vad gäller middagsrutiner så finns det ju inget universellt såklart som funkar för alla (även om det ju vore praktiskt ;), man får göra som man vill. Vi har verkligen velat äta middag tillsammans. Sen har även vi vuxenmiddagar en del helgkvällar, när A lagt sig.
Irmis: på vårt dagis sitter det en anslagstavla i kapprummet där de skriver upp hur varja barn 1) ätit (bra/dåligt) 2) sovit (tex 1½h) och 3) bajsat (antal bajsblöjor) - det är rätt bra... Tack för matplaneringen - måste ta itu med det där!
Ia: grattis till dagisplatsen. Då slipper ni fundera på det.
Folke får oftast äta middag själv, han äter ju så himla tidigt och oftast hinner inte vi få nån mat förrän långt efter att han har somnat - ibland så sent som nio... men målet är att synka ihop oss så vi äter alla tillsammans...
Jag mår pyton nu. Jag har fått Folke och sambons förkylning från förra veckan. Är tjock och har ont i halsen, är lite öm i kroppen och allmänt sänkt... känns sådär kul eftersom jag ska sjunga på min bästis mammas begravning på torsdag... Måste försöka krya på mig under morgondagen!
Grattis till förskole platsen ia!!!!
Än så länge äter vi tillsammans nångång mellan 17 o 18 o Rasmus äter samma sak som oss,ibland kan vi (läs sambon) ge honom en brukmat till lunch när han inte "hinner" laga mat.
Men när sambon börjar jobba nästa veckan så e han hemma först vid 18tiden o då e R jätte hungring
o då måste väl R börja lägga sig tidigare än 20 för att orka upp till 7 på morgonen!? så det blir nog att R o jag äter middag tidigare o smabon sen när han kommer hem....
Min "dröm" e att vi skulle ha familje middagar alla dagar.
Sambon e så irriterad på våran förskolepersonal nu så även han ahr mailat enhetschefen så som några andra inskoleföräldrar gjort... får se om det blir nån ändring!
Irmis- om A åt lunch så var han rätt "länge" på förskolan o då byts det blöjor
.Vi har åtminstone 4 byten per dag plus eventuella bajsblöjor!