Vi som älskar julen!

Min stackars morbror har alltid fått vara tomte, något som han under mina 27 levnadsår avskytt! hehe. Jag vill ha tomte trots att jag är vuxen, det såg illa ut där i nåt år då mina mostrar och mamma tyckte att nu är ju barnen så stora (mina kusiner) så nu behövs ingen tomte. Jag klagade alltid högt, det är ingen jul utan tomte! Så jag såg till att säkra det hela med att skaffa barn så nu är det ingen snack om saken! MIn morbror måste kränga på sig tomtedräkten i många år framåt
(Tvingade dessutom min lillasyster att ta på sig den i juli då tomten besökte min dotter för att få hennes napp hehe ,-)
Förra året firade vi parallellt med sambons familj. Hans syster och min mamma bor grannar. En annan granne kom utklädd till tomte med häst och vagn och barnen (och jag, då dottern inte vågade åka själv) fick åka en sväng. Det var väldigt spännande! (för barnen, inte mig
)
och det är ju för övrigt bara julklappsutdelningen Våra jular är hysteriska helt igenom haha.
Hrm..för två jular sen tänkte vi skona min stackars morbror och min tonårskusin tog på sig tomterollen. Han glider in, kastar sig ner på en stol och slänger fram ett: Tjena!
Min moster blir jättearg, "så där låter väl inte tomten" och tvingar honom att göra om hela tomteproceduren, varav han ställer sig ute på bron igen, kommer in och försöker med ett: finns det några snälla barn?
Moster blev nöjd, min dotter var mest förvirrad (dock var hon bara 8 månader) och min morbror stod och drack glögg, nöjd att slippa gummimasken ett år.
Den härligaste jultraditionen som vi har haft länge, 20 av mina levnadsår och minst 15 före det är julmorgonsfika hos vänner till mormor och morfar. Det går inte beskriva hur idylliskt juligt det har varit. Vi har alltid firat jul hos min mormor och morfar förut som bor ovanför Vidsel, uppe i norr i en gammal norrbottensgård, morfars släktgård. Rött hus med vita knutar, lagård, osv, MASSVIS med snö. Det är jul för mig.
I alla fall. Varje julaftonsmorgon har vi klätt upp oss (alla kommer till mormor och morfar dagen innan jul) och åker iväg till julmorgonsfikat hos vännerna som bor i grannbyn.
De hade ett 1800-tals hus, norrbottensgård där med, där så mycket som möjligt av det gamla är bevarat, dvs. Tidningspapper på väggarna som tapet, Timrat, järnspis osv. ( lite excentriska kanske ) Frun i huset hade alltid på sig norrbttensdräkt och hälsade oss välkomna. Det var mycket folk och fikade, alla i byn (som visserligen består av 5 hus eller nåt liknande hehe) och hela vårat gäng. Frun i huset hade alltid dukat upp ett helt smörgåsbord av läckerheter, tårtor, kakor, bullar.
Efter några timmars fikande for vi hem igen och började firandet,
Men när jag var 20 år gammal tror jag sålde de huset!!! För någon månad sen dog frun hastigt Inget mer julmorgonfika, och julen är sig aldrig lik. Vi firar inte heller hos min mormor och morfar längre, då de är för gamla att orka med kaoset.
Så varje jul nu hittar jag inte julstämningen från min barndom och jag är ledsen över att min dotter aldrig kommer få uppleva en sådan fantastisk jul.