• immali

Vad är normalt midjemått?

Jag läste om de elvaåriga flickorna som kritiserade H&M för att deras skyltdockor hade samma midjemått som dem, trots att dockorna skulle föreställa vuxna.

Nu blir jag nyfiken på vad som räknas som "normalt" midjemått för en vuxen kvinna?

Kan tillägga att jag själv har c:a 77cm.

• Svar på tråden Vad är normalt midjemått?
  • immali

Tja, medel. Vad de flesta har, alltså så som H&M's skyltdockor BORDE se ut....

• Funman

dom är totalt onormala ..äckligt fult e det

• Miss Cee

Enligt vikt och BMI experter som Stefan Rössner tex. så ska en vuxen kvinna helst inte ha ett midjemått över 80cm, och ett midjemått på mer än 88cm ger ökad risk för överviktsrelaterade sjukdomar.

Så jag antar att det är vettigaste midjemåttet ligger någonstans mellan 60-80cm.

Men vad som är vanligast är ju en annan femma..

• Funman

en kvinna ska se ut som en kvinna.. kurvigt.. killar gillar inte spinkiga kvinnor...

• Lady

Viktigt att tänka på hur lång en kvinnan är samt vilken benstruktur hon har.

Har man stora grova ben så har man givetvis större midjemått men det betyder inte att man är STOR för det. Detsamma gäller LÅNGA personer dessa kan se supersmala ut MEN har ändå ett större midjemått. Detsamma gäller om man är tränad otränad om man har problem med magen etc ..............

Att enbart stirra sig blind på siffror och söka perfektion eller något som är normalt är feeellll det är SÅ mycket som man måste ta hänsyn i annat fall kan det bli så fel.

Min benstruktur är liten och jag är bara 157.5 MED andra ord jag är ungefär lika lång och grov/liten som en normal 11 åring.........mitt midjemått är 59.5 cm

• mejram

Dagens storlekssystem kom 1980 och baseras på mätningar av en herrans massa människor. Enligt detta system har en storlek C38 som ju ofta anses som standardstorlek en midjevidd på 70 cm (byst 88 och höfter 89 cm).

Har för mig att dockorna var 61 cm - det skulle i så fal motsvara en storlek C32 - hur många köper det??? Och hur ofta finns det över huvud taget? Stephan Rössners maxmidja går mellan storlek 42 och 44 som jämförelse.

Man håller på att utarbeta nya storlekssystem, för som bekant så har vi blivit större överlag sen 70-talet då mätningarna gjordes. Förhoppningsvis kan detta leda till att det tillverkas kläder för vanligt folk och inte bara modeller....

• Lady

Miss Cee ----Såååå vi som är under 70 är onormala????
    Som sagt siffror kan man använda och generalisera på männikor som har ungefär samma långd benstruktur och fysik inte annars..........blir så fel.

• Lady

VANLIGT folk.........tack för det vi är alla olika

Svar på tråden Vad är normalt midjemått?