• immali

Vad är normalt midjemått?

Jag läste om de elvaåriga flickorna som kritiserade H&M för att deras skyltdockor hade samma midjemått som dem, trots att dockorna skulle föreställa vuxna.

Nu blir jag nyfiken på vad som räknas som "normalt" midjemått för en vuxen kvinna?

Kan tillägga att jag själv har c:a 77cm.

• Svar på tråden Vad är normalt midjemått?
  • mejram

Lady - just det, vanligt folk. Jag antar att du också har svårt att hitta kläder eftersom du är kort och liten. Med ett nytt storlekssystem som inte förutsätter att alla är 168 cm så finns det hopp för dig, likaväl som alla långa och tjocka och smala och...

Sen är det ju det där med orden, normal är ju ett så vitt begrepp. Vanligast eller mest förekommande kanske passar bättre här.

• immali

Jag kommer ihåg en sak jag reagerade på en gång när jag var i Spanien:

Gick runt i ett stort köpcentrum och såg en klädbutik där det var något riktigt skumt med skyltdockorna, men jag kunde inte se vad det var först. Sen insåg jag att de motsvarade olika vanliga storlekar, de var små, stora, långa och korta! Inte så vanligt, det hade varit kul att se det i fler affärer.

• immali

Och med "skumt" menar jag ju såklart att jag inte är van att se skyltdockor som inte ser ut som barbiedockor...

• rödtopp

kan inte låta bli att skriva mitt midjemått (bf imorgon torsdag)
    123 cm
    ha ha ha

• Miss Cee

Lady>>
    nej jag menar inte att den som har ett midjemått under 70 ör onormal. Beklagar min formulering om du tog illa upp av den, det var inte min mening.

Jag har faktiskt ingen större koll på hur stora/små folks midjor är vanligtvis, eller mellan vilka gränser man ska ligga.

• Imperia

Det sägs ju att den "perfekta" kvinnokroppen ska ha måtten 90-60-90 (byst-midja-höfter)
    Men allt beror ju såklart på läng etc. Tror inte det är många som har den "perfekta" timmglaskroppen. Och personligen tycker jag att 60 låter lite väl smalt för en kvinna med såpass fylliga höfter och bröst.

• immali

Imperia: Oj... Ja de måtten låter ju helt orimliga...

• immali

Men det menar jag INTE som en förolämpning mot de som har de måtten såklart...

• adrenalin

Jag mätte när jag läste den artikeln och såg att jag har 85. Eller vart är midjan nu? Det är väl precis under revbenen eller är det i navelhöjd?

jag är gravid i 6e månan så det gör väl sitt till också.

• Imperia

immali: Ja visst gör det det. Man skulle tro att dem går av på mitten

Vart lite nyfiken så jag gick och mätte mig.
    89-69-88 blev reultatet.
    Och jag har alltid tyckt att jag har en ovanligt smal och markerad midja i jämförelse till min övriga kropp. Så jag skulle se grotesk ut om jag hade "ideal måtten":-O

Svar på tråden Vad är normalt midjemått?