• immali

Vad är normalt midjemått?

Jag läste om de elvaåriga flickorna som kritiserade H&M för att deras skyltdockor hade samma midjemått som dem, trots att dockorna skulle föreställa vuxna.

Nu blir jag nyfiken på vad som räknas som "normalt" midjemått för en vuxen kvinna?

Kan tillägga att jag själv har c:a 77cm.

• Svar på tråden Vad är normalt midjemått?
  • Harley

Åh, ångest.... Ska hem och rota fram ett måttband så jag oxå kan mäta...

I höstas innan jag slutade röka hade jag 99-66-99 (Byst-midja-stuss), men det är 10 kg sen...

• Peztis

Jättegarv åt Lady's silikonkommentar, skrattade högt.

Snacka om implantat!

• Lady

Harley-------Grattis till rökstoppet ...*tummen upp*

• Lady

peztis----------------
    Jag skrattade oxå när jag upptäckte min tabbe

• Zazla

Hm...midja, HA! Jag har 98 cm men jag är gravid i vecka 18, det kanske påverkar lite Ingen aning om vad jag har i vanliga fall. 75-80 kanske?

• Ithiq PT

Ur hälsosynpunkt är det inte lika intressant hur stor midja man har som förhållandet mellan midja och höft. Kvoten mellan midja och höft bör vara 0,85 eller mindre för kvinnor och 1,0 eller mindre för män.

• Lady

Ithiq PT

Tack för tipset

midjan/höften = 0.81
    Detta innebär att jag ligger bra till ur hälsosynpunkt....eller....

• Peztis

Kvoten? Alltså midjemåttet delat på höftmåttet?
    Så för mig 67/94=0,71

Har ldrig hört talas om detta... bara BMI samt det där med 88 cm på kvinnor.

Finns det en nedre gräns precis som på BMI?

• Ithiq PT

Lady,

Yepp, du ligger bra till. :) Värdena som rekommenderas kan variera beroende på "expert" men normalt för kvinnor är 0.85 och det är bättre med lägre.

Peztis,

Yepp, stämmer bra. Det finns många metoder som man brukar utgå ifrån när man vill göra en snabb analys som midjemått, midja/höft-kvot, BMI etc. Tänk på att BMI är en förenklad - och ofta felaktig - metod för att konstatera övervikt/fetma. Detta har egentligen inte med vikten att göra utan är kopplat till FÖRHÅLLANDET mellan mängden kroppsfett och totalvikten. Det är av denna anledning som många vältränade människor med hög andel mager vävnad (muskler) och liten andel kroppsfett enligt BMI-metoden är feta...

Man bör alltid utgå från kroppsfettprocenten som för kvinnor bör hålla sig kring 20% och för män kring 15%. Är man dock "överviktig", dvs har mer kroppsfett än idealt så är det högre risk för ohälsa om fettet sitter kring magen. Det är av denna anledning som man även använder sig av midja/höft-kvot.

Svar på tråden Vad är normalt midjemått?