• immali

Vad är normalt midjemått?

Jag läste om de elvaåriga flickorna som kritiserade H&M för att deras skyltdockor hade samma midjemått som dem, trots att dockorna skulle föreställa vuxna.

Nu blir jag nyfiken på vad som räknas som "normalt" midjemått för en vuxen kvinna?

Kan tillägga att jag själv har c:a 77cm.

• Svar på tråden Vad är normalt midjemått?
  • Lady

ithic PT

Skönt att man enligt någon skala anses vara "normal"
    Vad menar du att värdena som rekommenderas kan variera beroende på "expert" ?

Nedan en länk där man räknar BMI kroppsfett energibehovet samt tar hänsyn till ålder kön och hur aktiv man är hitills det bästa testet

www.markazits.com/diet/bmi.php

• giz

dhaaaaaaaa

jaha

enligt den så ligger mitt bmi på fetma men enligt kropsfett så ligger jag på normal
    jag ska dessutom peta i mej över 2800 kalorier per dag oj vad jag måste äta då......

• Lady

Gizzzzzzz---------

BMI ska man inte titta på för mycket - missvisande måste ta hänsyn till allt det andra
    Om kroppsfettet ligger på normal då mår trollet utmärkt OK

Angående kroppsfettet så får man två värden ett enligt "skalan" och ett där de utgår från ens BMI.

Jag har inte orkat läsa vad skalan står för...någon som vet???

• giz

joppe men skumt iaf........ tycker ju att dom borde gå hand i hand så att säga.

men hmmmmm om jag har normalt kroppsfett varför e jag så feeeeeeeeeet då

*har en allvarlig föreläsning med mina valkar*

• Jii

Jag har inte fött barn och är inte gravid o min midja är 69cm

midja 69/höft 102 = 0,68

Hejsan hoppsan jag ligger ju himla bra till!
    Men det där höftmåttet skulle nog inte göra någon om det blev liiiite mindre....

Kan det här stämma?!

• Lady

Jiii ---------------

Ja dina mått stämmer

Det tycks vara så att ju större skillanden är mellan höft och midjemått desto mindre värde och desto midre skillnad desto större värde.

Jag testade att göra mina höfter bredare och ju bredare mina höfter blev desto mindre värde fick jag.

• Venus

Hmmm, undrar vart mitt måttband är...
    Jag är ju då en av de smala
    Har väl ett midjemått på ca 60cm, hade det innan jag blev gravid med dottern i alla fall Och nu 2 barn senare så är jag 3 kg lättare än innan så det borde ju itne vara så stor skillnad

FunMan är dessutom en man
    Och jag är glad att min man som INTE är FunMan gillar små smala tjejer och tar inte åt mig av hans kommentar det minsta

Jag själv gillar ju tjejer som har lite mer figur än vad jag har
    Men det är så mycket mycket mer som spelar roll när det gäller kärlek än utseendet

• Norrlandsmorsan

Kolla om ditt midjemått är farligt ?

Den övervikt som sätter sig kring midjan är förknippade med en rad riskfaktorer för hälsan. Framför allt drabbar detta män, men alltfler kvinnor ökar också omfånget kring midjan.

Dåliga matvanor, fel, fet och för mycket mat ger övervikt, men ny forskning visar också att rökning ökar på bukfetman.

Det fett som lagras kring magen kan lättare frigöras och transporteras till livsviktiga inre organ och kan då ställa till problem.

Källa :svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=343320

• Norrlandsmorsan

Kvinnor
    Under 80 centimeter = Bra
    Mellan 80-88 centimeter = Se upp
    Över 88 centimeter = Hälsorisk

Män
    Under 94 centimeter = Bra
    Mellan 94-102 centimeter = Se upp
    Över 102 centimeter = Hälsorisk

Mät även höften
    Ytterligare en metod är att mäta midja och höften. I detta fall tar man hänsyn till både midje- och höftmått när man bedömer hälsorisken. Man mäter då midjemåttet som ovan och dividerar det med höftmåttet, där höften är som störst.

För män bör resultatet inte överstiga 1 och för kvinnor inte 0,85. Om midjemåttet överstiger höftmåttet innebär det en hälsorisk.

Källa: Apoteket

• Rebekka

Har ni testat midja - höftkvoten?
    Då mäter ni midjan i höjd med navlen och sedan höfterna där de är som bredast. Sen delar ni midjemåttet med höftmåttet. Resultatet bör högst vara 0,85 för kvinnor och 1,0 för män.

så ser mitt ut: midja 84 cm
    ---------------- =0,83
    höft 102 cm

Och då har jag ändå ganska tjock magen men jag klarade mig ... får nog ändå tänka på vad jag stoppar i mig.

Svar på tråden Vad är normalt midjemått?