• Mamma Anna

D e så jobbit

o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.

• Svar på tråden D e så jobbit
  • BabyJia

Känner mej träffad, för jag skriver ofta...d istället för det, å istället för och å lite andra stavelser. Har aldrig vart me om att nån inte har förstått d jag har skrivit...Å så här skriver jag endast på nätet. Skulle inte få för mej stava så på nåt annat ställe.

Orkar man inte läsa när nån stavar så, så gör d inte helt enkelt!!!

• Ylva

AMA68: Skillnaden mellan DE och DEM är att DE är subjektsform och DEM är objektsform. Vilket det ska vara styrs alltså av placeringen i en sats. Exempel: DE gav blommorna till DEM.

Ett litet förtydligande från en svensklärare som inte riktigt bestämt hur hon ska förhålla sig till "inkorrekt" språkbruk på internet.

• Hannamia

Visst kan det vara jobbigt att läsa när folk slarvar när de skriver, bara för att de inte "orkar" skriva ut hela ordet, men det finns ju de som faktiskt inte kan stava också!

• Lady

Jag kan skratta åt mina egna inlägg där bokstäver saknas är omkastade och det finns mellanrum mellan bokstäver i vissa ord. Stavfel och avstavningsfel förekommer oxå i mina inlägg.

Jag önskar att det fanns redigeringsmöjlighet --------- felen upptäcker jag ofta när jag skickat mitt inlägg.

Felen beror inte på att jag är slarvig lat trög eller att jag vill göra läsarna irriterade

Jag kan bara prata för mig själv och jag kan lova att jag gör inte dessa fel med flit

• miss maple

Å nej!
    Ännu en sån här tråd!
    Låt folk skriva på det sätt dom gör!
    Det är väl bara att låta bli att läsa
    i så fall.

Det kan ju finnas hur många anledningar
    som helst till att det blir som det blir.
    Den här diskutionen brukar aldrig leda någonstans
    ändå.

Det är ju bara vad jag tycker...

• puss

ja herregud vad folk stavar illa... och ibland är det liksom inte läge att påpeka, som tex "våldtäckt"...

• Björkeli

Mamma Anna: Oj, då har du oxå något att arbeta med. Att någon ska skylla sig själv är väl lite magstarkt att få som intryck av hur en text ser ut?

Ok att man kan störa sig på det för att det inte är rätt enligt det svenskaspråket, men att bedöma någon så grovt för en text? Det finns ingen som vill bli bedömd för att de är kvinnor, utan för den individen man är. Det finns ingen som vill bli bedömd för att de är män, utan för individen... Så varför döma någon för att de använder ett "ungdomsspråk"?

moneysister: Vad tråkigt att läraren inte passar på att ge rätt grammatik till eleverna. Det är jag som mest besviken på, när jag gick på högstadiet hade vi knappt någon grammatik alls... Därför har jag idag svårt för den svenska grammatiken o känner att det inte alls flyter som jag velat när jag skriver.

• Gäspan

Jag tycker att det är en del av charmen med familjeliv att människor ur olika åldrar, samhällsklasser och bildningsnivå möts här...

• TantMadde

Jag tycker inte att stavningsfelen är så jobbiga..

Men vad har hänt med språket när det gäller de sammansatta orden???

Det kan störa mig att man tydligen inte längre sätter samman orden.

Finns massa exempel¨på det;

Jag är jätte orolig...

Jag gick förbi ett skylt fönster..

Jag hittade en häst sko idag..

Osv osv..

Mest stör det mig när inte ens affärernas erbjudande inte är korrekta..

T ex. Vi har idag smör gås..

Vad har hänt??

Dagens problem levererat av en TANT!

• TantMadde

..som när hon gick upp i falsett inte ens kunde uttrycka sig själv ordentligt *gapflabbar o skäms*

Svar på tråden D e så jobbit