• Mamma Anna

D e så jobbit

o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.

• Svar på tråden D e så jobbit
  • Mor Lina

eeeh ja hörrni....hehe visst svenskan har blivit sämre, märker ju själv när jag ska skriva ansökningar o så att jag använder mig utav sms-språket eller vad ni kallar de för....Men inte stör de mig att vissa skriver så, jag e ju inte dum, jag förstår vad dom skriver iaf hehehe De går mycke snabbare o förkorta :P Lägger inte min egergi på o haka upp mig på sånt! Huvudsaken att jag förstår vad som skrivs

• elinina

tänk va jobbit dä skulle bli om en skrev bare på värmlänska eller nöe... då skulle i inte fatte nöt da... om en värklien skrev såm en sae... he he he
    vafför bråke å stri om en sån sak?
    som di fläste skriver, drit i å läs´et da om dä nu ä så jobbit...

• Lalune2

Jag tycker faktiskt att det är rätt jobbigt att läsa sådant språk och undviker de inläggen i möjligaste mån. Samma om det är ett sjok av text utan styckeindelning, då slutar jag direkt läsa. Men det är synd, för innehållet i texten kan vara nog så intressant.

Och eftersom jag läser de inläggen så får jag heller ingen uppfattning om personen ifråga!

• Jindra

Men det som Mamma Anna talar om handlar inte om människor som inte kan stava, utan om människor som väljer att inte stava rätt. Det finns en väldig skillnad på att inte kunna stava och att vara för lat för att inte stava rätt.

Det är säkert så att de som skriver mer korrekt, får ett bättre bemötande även här på Familjeliv. Hade jag energi så skulle jag undersökt det, men nja, det får blir en annan gång. Men har man intressanta åsikter, varför göra så att de se dummare ut genom medveten konstig stavning?

• Bebis

Jag kan utan minsta lilla problem läsa vad du skrivit...
    Men så e jag ju upväxt med o skriva så själv oxå när jag rör mig på nätet.
    Det är nog bara o bita i det sura äpplet o acceptera att det e så här folk skriver på nätet numera. Precis som allt annat här i livet så ändras saker med tiden o nu har vi kommit till ett ställe där varken skrivregler eller talregler går att ta till egentligen eftersom det e ett sorts skrivet tal vi använder oss av här på nätet.

• Jessi

Jag vet att det förmodligen inte alls finns någon som helst sanningshalt i mitt tankesätt, men jag får automatiskt för mig att en person som skriver på det sättet är lite halvkorkad...

Skäms nästan för att erkänna min fula fördom, men det kommer automatiskt. Detsamma gäller när någon bara skriver och skriver och skriver -utan vare sig punkt, kommatecken eller styckeindelning! Då tittar jag inte ens efter vad det står i inlägget...

• Jindra

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, sade en av mina kommunikationsföreläsare (visserligen i samband med uppsatser)

• AMA68

Bebis: En sak är om man chattar i realtid eller "pratar" med folk man känner sedan tidigare. Då förkortar jag mycket mer och skriver många gånger slarvigare. Men då jag pratar inför många och/eller okända, som i ett forum, skriver jag så folk förstår. Det är av respekt för min mottagare. Alla kan inte ens de vedertagna förkortningarna och har problem att läsa (dyslexi, afasi eller annat) redan från start.

• IMagine

Om den som skriver ett inlägg "varken har varken tid el ork att sitta å skriva ut allt.." ja, varför ska då jag lägga tid och ork på att försöka tyda texten? Alla kan läsa "normal" text, många tycker det är jobbigt och svårt att läsa sms-text, varför då inte visa sina läsare den respekten att man skriver ordentligt? Man vill väl bli läst?

Jag hoppar ofta över slarvigt skrivda inlägg och även om jag inte vill vara "elitistiskt" så blir mitt första intryck av skribenten inte det bästa

Svar på tråden D e så jobbit