D e så jobbit
o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.
o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.
En allmän fråga riktad till såväl förespråkare som motståndare av Rinkebysvenska och Lunarlingo:
Visst finns det språksnobbar med mindervärdeskomplex som letar byråkratsvenska i NE för att hävda sig, men vi är också ganska många som faktiskt har ett rikt språk och stort ordförråd. Ska vi använda ett fattigare språk och skriva sämre för att inte verka för strikta, stela, formella och pretentiösa?
Gealach:
BRA skrivet!
Svar till AMA68
NEJ, nej, nej!! Absolut inte!
Ett bra språk, dvs med rikt ordförråd där skribenten är så pass säker att han/hon vågar ta ut svängarna, blir mycket sällan strikt, stelt, formellt eller pretentiöst! Tvärtom!
Lacrima: Tack!
vilket tjat... finns de inget annat att klaga på........
k82
Jodå, barnen i Darfur har det för djävligt. Men om allt man diskuterar kan avfärdas med att det finns värre saker att klaga på kan fl lägga ner...
k82
Jodå, barnen i Darfur har det för djävligt. Men om allt man diskuterar kan avfärdas med att det finns värre saker att klaga på kan fl lägga ner...
Ingas Mamma: Vad du tjatar?!
nej absolut inte. använder man ett sånt språk daglidags så är det väl helt klart att man ska använda det "språket" även inne på ett forum. om inte annat så har ju de lättare att argumentera oftast!
vad jag menade var såna som INTE använder den sortens svenska annars, som sitter å letar i NE efter "svåra" ord, bara för att det ska _verka_ bättre än vad det är...
självklart låter det ju mer seriöst och välskrivet när och om man skriver ut alla ord, än om man skriver kortare, det säger ja inte emot. MEN, av lathet så skriver ja nog kortare ändå...
Alla kanske inte är svenskar, jag gör så gott jag kan.