• Mamma Anna

D e så jobbit

o läsa trådar som ser ut så här. E d så svårt o stava som man ska? D e ju inte för att d ska va jobbit som d finns skriv o stavningsregler utan för att d ska va lätt o förstå varann.

• Svar på tråden D e så jobbit
  • AMA68

En sak är att lida av dyslexi, stava (av) fel ibland eller slarva för att det gått lite för fort, använda fel kommatering etc.
    Men jag vidhåller å det bestämdaste att jag får ett intryck, en uppfattning om INDIVIDEN (riktat till Björkeli) när jag läser vad den skriver - eller för den delen INTE skriver också.
    Hur skulle jag annars bilda mig en uppfattning om folket här? Det skrivna ordet och en pyttig bild är ju allt som står till buds.
    Hur ska jag kunna bemöta/besvara inlägg?

Det är ju så klart upp till författaren om den vill göra ett slarvit intryck och inte vill bli tagen på allvar - vilket jag inte gör når nån skriver så där.

Fridens systrar och bröder. /AMA

• Björkeli

AMA: Klart man får en uppfattning av folk. Men knappast att jag får en dålig uppfattning av folk bara för att de skriv sms-språk, med enbart stora bokstäver, utan punkter osv. Det är ju innehållet i texten som ger mig en bild av människan bakom orden.

Om någon skriver att hennes pojkvän slår henne på sms-språk. Ska jag då döma ut henne för omogen, ung och att hon får skylla sig själv?!

• AMA68

Björkeli:

Det sista du nämner där har JAG aldrig påstått!!
    Att jag skulle tycka att någon får skylla sig själv - särskilt inte till ett sådant exempel du skriver in det i nu. Det tror jag inte heller upphovskvinnan heller menade så vräng inte ord åt andra är du snäll. Inte åt mig iallafall.

Det första intrycket får du av utseendet om du möter en människa - eller hur?
    Vad är då ditt första intryck av en skriven text tror du?
    Just det. Utseendet.
    Det är inget jag påstår för egen del, det finns forskning som styrker detta.
    Åtminstone enligt de föreläsare jag haft i kommunikation och retorik.

Det är svårt att ta någon på allvar som skriver så slarvigt och inte kan ta sig tiden att skriva på "riktigt".
    Tja, det är ju upp den som sagt...

• Björkeli

AMA: Jag svarade bara dig eftersom du riktade ett inlägg till mig innan, som anspelade på mitt tidigare inlägg till just Mamma Anna. Vill ju inte vara oartig o inte svara dig. Du hade ju inte behövt ta åt dig av det jag skrev till Mamma Anna om du inte vill diskutera detta. Så jag har inte vrängt några ord åt dig...

Nu är det så att jag inte går efter utseendet på texten för att döma skrivaren, är inte det ok att jag debatterar kring mina åsikter då?

Det finns säkert forskning som styrker detta, men vem har sagt att all forskning innefattar 100% av världens befolkning? En majoritet går säkert på utseendet o dömer andra efter det. Men inte alla.

Jag har inte svårt att ta folk på allvar, hur slarvigt de än skriver.

• Sternentier

En ganska intressant iakttagelse i den här tråden är att fler än en av de som uttrycker irritation och/eller oro själva särskriver...
    I övrigt håller jag med TS.

Dagens webbtips: www.spraknamnden.se

• Kaktusen

Camsan; orden "tangentbordet" och "söndertuggat" ska inte särskrivas!

• fnösket

ja men sluta läsa d trådarna då det e väl ingen som tvingar nån att läsa

jag e inte dum i huvudet bara för att jag förkortar.. Jag för min del har varken tid el ork att sitta å skriva ut allt..

men det e ju bara jag d

• fnösket

jo en sak till! har för mig att en liknande tråd blev bortplockad för ett tag sen så vi får väl se hur länge denna stannar spännande

• Pärlan81

Jag andvänder aldrig sånna stavningar här. Men jag gör det mycket när jag messar kompisar.
    De gör det me mestadels för att man ska få plats med så mycket text man kan.

• nattuggla

Måste säga att jag aldrig råkat på en tråd med så många förkortninar som denna, så det kan inte va så vanligt. Sen om man tycker det är jobbigt att läsa, så kan man ju bara låta bli att läsa och låta dem som orkar läsa disskutera...Eller?

Svar på tråden D e så jobbit