• AnneVikstrand

Hur firar ni julafton?

Jag själv är aboslut inte intresserad av att fira jul över huvudtaget. Min sambo tycker det är jätte jobbigt då han och även hans familj tycker det är en stor sak.

Hur firar du och din man, sambo och partner jul? Firar ni tillsammans eller med era egna familjer? Har ni barn? Hur firar ni med dom?

Ja jag är lite nyfiken hur ni löser det :)

• Svar på tråden Hur firar ni julafton?
  • Tifastar

Förr firade vi jul med hela tjocka släkten men på senare år har INGEN orkat göra det =P

Så nu för tiden firar jag, sambon och våra 2 barn julafton hemma i lugn och ro. Svärföräldrana brukar komma förbi kvällen och lika så min mamma.

• Kjell2

Vanligtvis bara min fru och jag i stugan. Mysig tvåpersonersjul med den julmat vi tycker om, mycket ute i snön, levande ljus, gran, 30 minuters julklappsutdelning, ingen TV, god mat, gott vin, sovmorgon.

Riktigt fint och mysigt. Något att se fram emot!

• mamma till Leo

Jag är ett julfreak ...o vill att ALLA ska träffas samtidigt o äta mycket o umgås o sen dela ut julkklappar.....vi firar vartannat år hos hans föräldrar i vartannat hos mina föräldrar.
    Tyvärr börjar min mamma tycka att hela julen är överreaklamerad o vill helst bojkotta allt, lillebror ska dra till Brazilien o fira med en nära vän o hans familj.

I mars flyttar vi till ett stort hus o då ska jag återinföra alla våra traditioner där o bjuda in ALLA som vill komma

• HannaS86

Vi har det ganska lätt eftersom mina föräldrar inte är skilda och jag o mina 3 syskon har samma föräldrar. Ingen av oss barn har egna barn.
    På julafton träffar vi mammas sida av släkten. Vi äter osv, allting som man gör på jul. Vi har alla julklappar i en stor hög på golvet och när det är dags att öppna sitter vi på stolar runt högel och man läser i ordning och skickar paketet till den som ska ha det. När alla har säg 5 paket var ungefär öppnar man (alla samtidigt), sen fortsätter vi likadant igen tills högen tagit slut.

När vi firar med min pappas sida släkten brukar det vara dagen innan eller efter julafton. Vi äter och sen kör vi paketleken där vi köpt några presenter var för ca 50kr och spelar om. Skälet till det är att det är jättesvårt att ge farmor och farfar presenter eftersom de köper det de vill ha och min faster och hennes familj har vi inte umgåtts med särskilt mycket alls under hela vår uppväxt (pga hennes exman) så vi vet inte riktigt vad alla vill ha för något.

Så för oss är det en stor sak att fira jul, det är så mysigt och trevlig stämning. Vi har försökt få ner paketmängden flera år när vi firar med mammas sida men det blir aldrig att de som brukar köpa mycket (min moster + hennes man, min morbror och mina föräldrar) köper mindre fastän jag håller mig till en paket/person då vi ändå är 11 personer som firar tillsammans.

• dio

På mammas sida firar vi allihop, alltså mormor och morfar, mina mostrar med familj, min morbror, samt min familj. Vi brukar vara mellan 25 och 30 beroende på om min kusin kommer upp från Stockholm med sin familj. Sen är det några extra ibland. Kompisar till mina andra kusiner t ex som inte har någon att fira med.
    Min mamma och hennes systrar turar om att ha kalaset hos sig och så är det knytkalas. Vi gör upp innan vem som tar vad.
    Förra året var vi hos min mor och det var perfekt. Min sambos syster bor granne med min mamma så jag och sambon gick mellan. Han åt med sin familj och jag med min. I år kommer kalaset gå hos min moster som bor på samma kvarter som min mamma och jag tror att sambon kommer vara hos sina föräldrar som också bor på samma kvarter, mittemot min moster, 2 hus från min mamma hehe
    Så vi kör en slags kombination helt enkelt

• miss nöjd

Jag är inte mkt för STORA julaftonar med släkt från alla håll ska strömma till. Mannen däremot har haft jular som man åker hit och dit på och samlas i stora flockar.
    Vi kompromissar nu. (eller nja, min åsikt väger mest i detta) så vi firar jul hemma hos oss och bjuder in de som är närmast oss, inte kusinens frus exman osv alltså :)

Jag kan tänka mig åka runt ngn jul också så som mannen kanske vill ha det- men då tvärvägarar jag dessa enomra tillställningar som jag sa- mannens pappas 3 olika ex-fruar och deras nya respektive och deras barn osv. Folk som jag inte heller riktigt tål att vara i samma rum som. Så ska vi åka runt ska det vara med måtta- 2 ställen bara och inte umgås med sånna man inte vill umgås med.

• Lotlas

När vi var små så firade vi hemma, bara familjen. Ibland var en kompis till familjen som är ensamstående utan barn med oss, men inte alltid. Mamma och pappa ledsnade på att åka runt halva Sverige på julafton för att alla skulle få sitt besök. De sa att alla var välkomna hem till dem, men att de skulle vara hemma i fortsättningen.

Den traditionen har fortsatt, så vi har varit halva dagen hos makens familj (som firar hela tjocka släkten tillsammans) och halva hos min familj. Maken tycker egentligen att det är lugnare och skönare hos mamma och pappa, lite i smyg.

Nu när vi har eget hus, hund, ett barn och ett till på väg, så tänker vi nog stanna hemma hos oss. Jag har en idé om att min familj kan komma hit (ingen av mina syskon har familj ännu) och så kan vi fira här hemma hos oss. Sedan bor vi så nära makens föräldrar, så vi kan lätt gå dit en stund så att vi får träffa dem också. (Men det mesta av det här finns ännu bara i mitt huvud, måste presentera det för resten av de inblandade också.)

• Åsa Ystad

Vi firar julen hemma med julgran och tomte och hela baletten. Har dock plockat ut det godaste från julbordet - gör inget för att det "ska vara så".
    Mina föräldrar och syskon brukar komma till oss på julafton och makens familj på juldagen eller tvärtom.

• Chewie

Jag och min man har två barn. Vi firar varannat år med mina föräldrar och varannat år med hans mamma på julafton. De vi inte firar julafton med firar vi oftast med på juldagen istället.
    Min mans pappa och hans familj firar vi oftast med nån dag innan julafton. Det funkar jättebra och jag älskar julen!

Svar på tråden Hur firar ni julafton?