När vi var små så firade vi hemma, bara familjen. Ibland var en kompis till familjen som är ensamstående utan barn med oss, men inte alltid. Mamma och pappa ledsnade på att åka runt halva Sverige på julafton för att alla skulle få sitt besök. De sa att alla var välkomna hem till dem, men att de skulle vara hemma i fortsättningen.
Den traditionen har fortsatt, så vi har varit halva dagen hos makens familj (som firar hela tjocka släkten tillsammans) och halva hos min familj. Maken tycker egentligen att det är lugnare och skönare hos mamma och pappa, lite i smyg.
Nu när vi har eget hus, hund, ett barn och ett till på väg, så tänker vi nog stanna hemma hos oss. Jag har en idé om att min familj kan komma hit (ingen av mina syskon har familj ännu) och så kan vi fira här hemma hos oss. Sedan bor vi så nära makens föräldrar, så vi kan lätt gå dit en stund så att vi får träffa dem också. (Men det mesta av det här finns ännu bara i mitt huvud, måste presentera det för resten av de inblandade också.)