• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • SBoren

Okej så det är tisdag som gäller. Hoppas straffet blir så lååååångt det bara går.

• HeartsOnFire
    emmy840508 skrev 2008-10-12 18:36:17 följande:
    Det som är mest jobbigt, förutom att bilderna är ute för allmän beskädning är att det är en människa som har setat och gjort ett bildespel över deras bilder. El att någon har ritat ett jokeransikte på Max ansikte och skrivit elaka komentarer.
    Finn det verkligen ingen lag som förbjuder sådant?
    Vart har de lagt ut de bilderna? =O
    Det låter ju sjukt.
  • Lingonflickan

Hej Emma. Helt otroligt att folk kan vanhedra deras minne sådär. Jag blir så upprörd! Vad bra att ni haft en OK helg. Inte en dag går utan att jag tänker på dig, och varje kväll när jag tittar till mina jämngamla barn tänker jag på Max och Saga. Ibland när jag ser min flicka och hur hon lyser av liv och glädje, skymtar jag din förlust. jag kan ju inte förstå den. fast jag har tre små änglar som aldrig såg dagens ljus kan jag ju knappast jämföra detta med vad du fått gå igenom. Att bli berövad sina barn och dessutom på ett så brutalt och onödigt sätt. Barn som du fått uppleva och älska i en tid som inte på långa vägar var tillräcklig. Kram.

• SandraS

Jag ska hålla tummarna för ett hårt straff och så ska jag tänka på dig på tisdag!

• emmy840508
    Lingonflickan skrev 2008-10-10 21:57:53 följande:
    Emma: Jag har funderat på en sak, kanske ovidkommande. Men Max var snart 4 år och saga snart 2. Jag har fått för mig att de var lika gamla som mina (juli 06 och november 04)Stämmer det? För det känns så nära alltihop och jag känner mig så lyckligt lottad. Hur i all världen fick du dem att vara sams? Som Max var mot sin syster... kärlek.
    Hejsan! Tack för din fina fråga! :0) Jag e så glad för att ni ser barnen som de var.
    Ja Max är född Maj 04 och Saga Maj 06.
    Det började ju kämpigt för oss, med Sagas sjukdom och allt. Max insåg, trost sina blott 2 år att det var nåt som inte stod rätt till med lillasyster. Vi fixade så mycket vi kunde så han kunde vara med på sjukhus och så vidare. Vi gjorde vårat bästa så han skulle känna sig speciell och få uppmärksamheten han var van vid. Han fick även vara med i vården vad gällde Saga för att känna att han kunnde göra nåt för henne han med. Det där gjorde så att Max alltid höll ett vakande öga över Saga. Han tog hand om henne, lekte tillsammans med henne och ville alltid ha med henne på allt. Saga såg sin bror som en perfekt lekkamrat och sökte tröst hos honom och lekte helst av allt med honom. De kunnde varandra utan och innan. När vi åt mat och Saga fick sin välling så hällde vi upp lite välling i en skål. Sen satt Max och matade Saga med välling på sked. 
    Men jag såg till att det inte blev för mycket, Max skulle få vara barn, inte någon som passade upp på lillasyster. Det tror jag att jag lyckades med, för Max blev arg när han inte fick hjälp mig med att ta hand om lillasyster. Han hadde sin fristad på dagis också. han och Saga gick inte på samma avdelning.
  • emmy840508
    Sess82 skrev 2008-10-10 22:48:24 följande:
    Se, lilla Saga och Max, de var så unga, men se så många hjärtan de har berört. Deras bortgång skulle aldrig ha behövt hända, du som mamma (och givetvis alla andra anhöriga) ska aldrig behöva gå igenom något sånt här fruktansvärt. Över 900 inlägg på inte alls många dagar.När jag läst vad som hänt på någon nyhetssida, så gick det kalla kårar längs min ryggrad. På något sätt kände jag igen historien om den fd flickvännen som det tillslut stod om i pressen. Stämmer det att du skrev om era problem med henne i en tråd här på FL? Jag finner inga ord för att beklaga min sorg, mer än att jag är så oerhört ledsen för din och dina anhörigas skull. Läste att du inte tror på gud. Men du tror på dina barn. Du tror på dina drömmar om att dina barn har det bra. Det måste ju vara så, för hur annars skulle du orka? Jag är övertygad om att dina barn är intill dig hela tiden som små skyddsänglar, de ger dig kraft att kämpa vidare. När du är ensam kramar dom om dig, när du gråter torkar de dina tårar, när du minns något glatt och ler åt ditt minne- då busar de säkert med varandra. Dom har varandra där uppe bland molnen och de ser dig varje dag och är säkerligen stolta över dig! Vilken kämpe du är! En jättevarm kram till dig!
    Tråden här på familjeliv stämmer... Men det var min sambo som skrev den. han gjorde allt kunnde för att få någon rätsida på det som han fått meddelat. Då tipsade jag om familjeliv. Så han skrev en träd här och fick några svar. Så det stämmer, du kan mycket väl ha sett början på historian innan den ens hände.

Tack för dina fina ord och för att du delar detta med mig.
  • SandraS

När jag kramar mina barn så kommer jag ofta att tänka på Max och Saga, och då brukar jag krama dom extra hårt och extra länge.
    Känns som att jag på något sätt förmedlar kramen och värmen till dom. Jag hoppas och tror att dom känner att det finns så många främmande människor som tänker på dom.

• emmy840508
    JohannaMatt skrev 2008-10-11 08:08:31 följande:
    ja, tänkte på det var Niklas gjort mot dig innnan..var det innan barnen kom? Tänkte också fråga om barnen gick på dagis..vet inte riktigt varför, men det bara dök upp. Håller också med om att de verkade ha en väldigt fin sammanhållning, de två. Måste vara underbart för dig att de höll/håller ihop så!Avslutar med att säga att jag önskar att alla vi andra kunde ta en liten del av din sorg så att den inte blev så tung för dig att bära...

Vad Nicklas gjorde vill jag för hans skull inte gå ut med idag. Men det var efter att barnen kommit. Det har vi lagt bakom oss och det som känns bra idag är att jag vat att barnen inte såg el märkte något. Det låter som en klycha, men det hände tre ggr. Så jag kommer ihåg allt som det var igår. Skulle barnen ha vart med om det med så hadde jag inte förlåtit varken mig själv el Nicklas idag.

Max gick på dagis. Han hadde börjat på en storbarnsavdelning och var så stolt. Han gick 15 timmar/veckan. Jag var hemma o vårdade Saga pga hennas handikapp. Hon hadde också dagisplats med utnyttjade den inte mycket.

Dagen efter händelsen så tog rektorn tag i saken, tog hand om personalen och föräldrar som behövde prata. På Max dagis finns det idag ett album med bilder på honom. Barnen kan ta fram det och de brukar sitta och prata med honom när de känner att de behöver.

De har tänt ljus och berättat att Max och Saga är i himmlen nu. Ett barn ville sjunga blinka lilla stjärna för syskonen.

Vi åkte dit i sommras och tog farväl. Fick portfolion och hämtade saker. Det var jättejobbigt. men jag e glad att vi gjorde det. jag behövde det.

• emmy840508
    idaja skrev 2008-10-12 19:11:13 följande:
    Emma vet du en sak!?Jag tror Max förstår hur det hänger ihop nu med solar och månar. Att det bara finns en av varje. Det är tack vare dina förklaringar + att han nu är där uppe i himmlen! Alla änglar runt om honom har säkert tagit med honom på en rundtur och visat honom hur solen och månen beter sig! Så nästa gång du ser månen och solen samtidigt så tänk på att det är Max som ser till att de är framme samtidigt! Han vill visa att han förstått! Kram din syster Ida
    åååå, villken otroligt fin tanke. Tack syster för att du finns. Jag tror det var Max o Saga som pratade med dig på kyrkogården idag. Eftersom du hörde ordet docka så tror jag Saga lekte med sin docka som hon hadde med sig i kistan.
  • emmy840508
    HeartsOnFire skrev 2008-10-12 19:43:11 följande:
    Vart har de lagt ut de bilderna? =ODet låter ju sjukt.
    Jag har faktiskt inte sett bilderna själv. Bara hört andra berätta om det. De låg på en hemsida.... men e borttagna nu. Det stog om det i tidningen och sen försvann bilderna.
Svar på tråden Mina två änglar