• Polly S

förhållande lärare -elev?

med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

(jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

• Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • W W

Nope, aldrig okej. Sålänge läraren har eleven i undervisning eller elven inte är vuxen så är det helfel.  

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • Mornie Alantie
    Svar på #19
    Det är väl en liknande sak. Och de allra flesta skolor ordnar så att föräldrar inte betygsätter sina barn.

När jag läste på universitetet läste jag några kurser på en institution där min bror jobbade, och han skulle ha undervisat en av mina kurser. De ordnade så han fick en annan kurs det året eftersom det ansågs olämpligt att undervisa familjen.
  • Mornie Alantie
    enny signatur skrev 2008-09-28 01:56:40 följande:
    fast kärleksförhålladne behöve rinte vara sex
    Det är ändå fel. Eleven kan komma att känna press, medvetet eller omedvetet, att inte avsluta relationen av rädsla att betygen påverkas.
  • helhed

Jag håller med er om att det bör undvikas så gott det går. På vår skola har vi dock en hel del specialkurser och inriktningar, t ex inom ljudmedier, rörlig bild eller design där enbart en lärare undervisar. Om eleven (barnet) då väljer denna kurs, blir läraren tvungen att betygssätta sitt barn. Vi ahr haft något enstaka exempel på vår skola. Det har gått bra, och man kan ju försöka ta in medbedömare om man är osäker.

Detta får mig dock att tänka ett steg längre. Skulle det då var möjligt att också bedöma en elev man har en kärleksrelation med? Fast å andra sidan är en kärleksrelation oftast ny och osäker, medan man har varit förälder till sitt barn länge och kanske kan ha en mer objektiv syn där fårn båda håll(??)

• Polly S
    Svar på #24