• Polly S

förhållande lärare -elev?

med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

(jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

• Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • W W

Nope, aldrig okej. Sålänge läraren har eleven i undervisning eller elven inte är vuxen så är det helfel.  

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • Mornie Alantie
    Svar på #19
    Det är väl en liknande sak. Och de allra flesta skolor ordnar så att föräldrar inte betygsätter sina barn.

När jag läste på universitetet läste jag några kurser på en institution där min bror jobbade, och han skulle ha undervisat en av mina kurser. De ordnade så han fick en annan kurs det året eftersom det ansågs olämpligt att undervisa familjen.
  • Mornie Alantie
    enny signatur skrev 2008-09-28 01:56:40 följande:
    fast kärleksförhålladne behöve rinte vara sex
    Det är ändå fel. Eleven kan komma att känna press, medvetet eller omedvetet, att inte avsluta relationen av rädsla att betygen påverkas.
  • helhed

Jag håller med er om att det bör undvikas så gott det går. På vår skola har vi dock en hel del specialkurser och inriktningar, t ex inom ljudmedier, rörlig bild eller design där enbart en lärare undervisar. Om eleven (barnet) då väljer denna kurs, blir läraren tvungen att betygssätta sitt barn. Vi ahr haft något enstaka exempel på vår skola. Det har gått bra, och man kan ju försöka ta in medbedömare om man är osäker.

Detta får mig dock att tänka ett steg längre. Skulle det då var möjligt att också bedöma en elev man har en kärleksrelation med? Fast å andra sidan är en kärleksrelation oftast ny och osäker, medan man har varit förälder till sitt barn länge och kanske kan ha en mer objektiv syn där fårn båda håll(??)

• Polly S
    Svar på #24
    jag vet inte hur mkt jag tror på föräldrars förmåga att vara objektiva
    nej, det stora problemet, i mina ögon, är fortfarande lärarens "maktposition" när det gäller ett kärleksförhållande.
    är eleven/studenten i stånd att avgöra om h*n är ärligt intresserad av läraren och inte liiiiite påverkad av just hans/hennes ställning?
  • Polly S

ni som säger att det är OK om det är kärlek, när anser ni att man är gammal nog att avgöra det?
    och om det är OK att ha en kärleksrelation borde det väl vara lika OK med sex? jag menar, är man mogen för kärlek borde man vara mogen för sex, eller hur tänker ni?

• enny signatur
    Polly S skrev 2008-09-28 12:41:06 följande:
    ni som säger att det är OK om det är kärlek, när anser ni att man är gammal nog att avgöra det?och om det är OK att ha en kärleksrelation borde det väl vara lika OK med sex? jag menar, är man mogen för kärlek borde man vara mogen för sex, eller hur tänker ni?
    Lagen om 15års gränws (flör den äldre) tycker jag är bra i detta fall. tycker nog en ärleeksrealtion innan är olämplig med, men det är kanske fördommar som spökar. en 20 åring (bör väl läraaren vara iaf?) och en 13 åring= kännsw lite... ja ni fattar

varför myndig? man har rätt att bestömma vem man är tillsammans med hela livet bara giftemål som har den gräbsen
  • Polly S
    Svar på #28
    läraren bör vara minst... 23. för att vara utbildad.
    och är det OK med en sexuell relation, inte kärlek utan sex?
  • Ms TB

Jag tycker detär Ok om det handlar om student/lärare på universitet/högskola däremot bör man vänta så länge man kan ifall det är ens kurslärare.

Polly S skrev 2008-09-28 12:41:06 följande:
    ni som säger att det är OK om det är kärlek, när anser ni att man är gammal nog att avgöra det?och om det är OK att ha en kärleksrelation borde det väl vara lika OK med sex? jag menar, är man mogen för kärlek borde man vara mogen för sex, eller hur tänker ni?
    Jag anser att det är skillnad på en elev på högstadiet/gymnasiet och en universitetsstuderande eftersom rent generellt så är man mer mogen och äldre när man börjar med universitets/högskolestudier. Jag generaliserar eftersom det givetvis finns undantag.
Svar på tråden förhållande lärare -elev?