• Polly S

förhållande lärare -elev?

med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

(jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

• Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • yoursecretlover

jag måste erkänna att jag fattade inte senaste frågan, men jag har inte läst så noga. men i vilket fall som helst, ni kan ju få er lite "inside information" till livs om ni vill...

Jag är 17 år, slutade andra året på gymnasiet nu i våras och har för tillfället ett sabbatsår. Jag inledde ett förhållande med min lärare i juni förra året, alltså precis innan jag slutade ettan. De första gångerna vi träffades var det enbart för att ha sex, men det tog inte alls lång tid innan det snabbt avancerade till något mer betydelsefullt. Vilket, förstås, kompliceras lite av att han råkar vara min lärare.
    Tilläggas bör också att jag innan jag inledde förhållandet, var av den bestämda åsikten att elever som inleder såväl sex- som kärleksrelationer med sina lärare måste "ha nåt fel" någonstans. Men eftersom jag inte anser mig själv vara särskilt bekräftelsesökande, psykiskt labil eller ens upprorisk så fick jag omvärdera den teorin ganska snabbt.

Så... Egentligen tycker jag väl inte att det är helt okej, men det beror väl också på från fall till fall. I vårt fall komplicerades saken ytterligare av att han är 20 år äldre än jag (inga moralpredikningar, snälla) vilket också bidrog till beslutet att hålla det hemligt. Vilket är nog så jobbigt, men bättre än alternativen...?

Kort sagt; min allmänna uppfattning om förhållanden mellan lärare och elev är att det inte är riktigt okej. Även om jag nu motsäger mig själv, haha. :P Jag hoppas ni fattar poängen i alla fall...

• Isalel

Inte OK när det är på grundskole/gymnasienivå...Om det nu skulle vara äkta kärlek borde den vuxna parten kunna vara så vettig att vänta tills personen gått ut skolan!

Hade en lärare på ca 32 som blev tillsammans med en tjej i min paralellklass när vi gick i 8:an...det blev "officiellt" först när vi slutat grundskolan men är ganska säker på att det pågick tidigare! Det är ganska äckligt tycker jag...

• Liveit1971

Jag säger naturligtvis nej! Det finns flera skäl till det, exempelvis det faktum att relationen kan påverka lärarens objektivitet i yrket men också givetvis att stor risk finns att läraren utnyttjar den unges osäkerhet för sina egna syften.

• liveandletlive

Jag blir trött på att folk blandar ihop lagstiftning med etik&moral.
    Att TYCKA illa om saker, är inte samma som att det är olagligt.

Det ÄR olagligt att utnyttja beroendeställning, chef/anställd, Psykolog/patient, Lärare/elev.
    Det ÄR olagligt att ha sex med barn under 15.
    Och unga har inte helt kontroll över sig själva före 18, då föräldrarna kan ha synpunkter.

Men bortsett från alla självklara fall av hot, utnyttjande, våld mm mm...
    Så är inte sex och relationen i sig olaglig, vad än alla moraliserar om kring 50 årig lärare och 18 årig elev.

Så det går inte bara att reflexmässigt anmäla någon för att man tror att det hänt. Då kan man bli motanmäld för förtal eller övergrepp i rättssak.

Sen kan arbetsgivaren hävda att det ger skolan dåligt rykte att lärare ligger med elever, och det kan klassas som illojalitet och vara skäl att ge en "erinran" (, som på sikt kan leda till uppsägning). Eller att det eventuellt strider mot lokala etiska regler eller anställningsvillkor.
    Men det är svårt att bevisa om eleven nekar. Det vore rättslöst att straffas på rykten.

Själv tycker jag att riskerna för både lärare och elev för rykten, tvingas byta skola, socialt utstött mm är ett högt spel. Det påverkar också lärarens möjlighet att kunna agera trovärdigt i relation till andra elever. Elevens sociala liv är också oftast klasskamrater, och att där tvingas vara tyst och bära på en jättehemligt är svårt.
    Läraren har sina vänner utanför skolan, och relationen, en av många i livet, har inte samma betydelse som den unge som just "gjort det" för första gången och vill prata om det.

Jag har inga moraliska synpunkter om att det är "äckligt" eller "fel". Jag tycker man ska låta bli för att det är skitjobbigt för båda, och jag förväntar mig att läraren, som är på jobbet, tar mer ansvar än eleven.
    MEN det kan vara svårt att säga nej i ett liv svältfött på närhet och ömhet, och råkar det hända och ingen får veta och eleven är glad och nöjd och minst 18 så tänker då fan inte jag annat än önska dem lycka till.

• Polly S
    Svar på #44
    pratar du om förhållande mellan en lärare på skolan och en elev som h*n inte undervisar?
  • Zhna

Detta är ett het ämne!

Javisst! Vad gör man om man är kär!? Vem har inte hört talas om den kvinnliga bensyrsan som slukar en?

En lärarinna 12 år äldre än mig? Varför inte!

• Polly S
    Svar på #47
    varför? varför inte vänta tills man inte är just lärare/elev längre?
  • liveandletlive

Jag, som man, tänker på manlig lärare/kvinnlig elev. Och uteslutande 18 fyllda.
    En elev man undervisar går förmodligen åt skogen, få klarar av att hålla sånt hemligt.
    Och kommer det ut efteråt kan betygen ifrågasättas, på samma sätt som man undviker att ha sina egna barn som elever.

Men men. Relationen är ju oerhört spännande. Det är inte för inte det finns så många filmer och erotiska berättelser om just lärare/elev. Och en riktig besvarad attraktion... så man blir yr i huvudet av lust... då känns det ju som att det är värt det. Och vänta kan man ju försöka med... Fast man bara vill slita kläderna av varandra rakt upp och ner.

Nä, bäst att låta bli. Men som sagt. Jag förstår att det händer och hoppas alla är glada även 1 och 10 år senare, först då har man ju facit ifall det var rätt eller fel.

• Polly S
    Svar på #49
    men går lust över etik & moral?
Svar på tråden förhållande lärare -elev?