Jag blir trött på att folk blandar ihop lagstiftning med etik&moral.
Att TYCKA illa om saker, är inte samma som att det är olagligt.
Det ÄR olagligt att utnyttja beroendeställning, chef/anställd, Psykolog/patient, Lärare/elev.
Det ÄR olagligt att ha sex med barn under 15.
Och unga har inte helt kontroll över sig själva före 18, då föräldrarna kan ha synpunkter.
Men bortsett från alla självklara fall av hot, utnyttjande, våld mm mm...
Så är inte sex och relationen i sig olaglig, vad än alla moraliserar om kring 50 årig lärare och 18 årig elev.
Så det går inte bara att reflexmässigt anmäla någon för att man tror att det hänt. Då kan man bli motanmäld för förtal eller övergrepp i rättssak.
Sen kan arbetsgivaren hävda att det ger skolan dåligt rykte att lärare ligger med elever, och det kan klassas som illojalitet och vara skäl att ge en "erinran" (, som på sikt kan leda till uppsägning). Eller att det eventuellt strider mot lokala etiska regler eller anställningsvillkor.
Men det är svårt att bevisa om eleven nekar. Det vore rättslöst att straffas på rykten.
Själv tycker jag att riskerna för både lärare och elev för rykten, tvingas byta skola, socialt utstött mm är ett högt spel. Det påverkar också lärarens möjlighet att kunna agera trovärdigt i relation till andra elever. Elevens sociala liv är också oftast klasskamrater, och att där tvingas vara tyst och bära på en jättehemligt är svårt.
Läraren har sina vänner utanför skolan, och relationen, en av många i livet, har inte samma betydelse som den unge som just "gjort det" för första gången och vill prata om det.
Jag har inga moraliska synpunkter om att det är "äckligt" eller "fel". Jag tycker man ska låta bli för att det är skitjobbigt för båda, och jag förväntar mig att läraren, som är på jobbet, tar mer ansvar än eleven.
MEN det kan vara svårt att säga nej i ett liv svältfött på närhet och ömhet, och råkar det hända och ingen får veta och eleven är glad och nöjd och minst 18 så tänker då fan inte jag annat än önska dem lycka till.