• Polly S

förhållande lärare -elev?

med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

(jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

• Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • yoursecretlover

jag måste erkänna att jag fattade inte senaste frågan, men jag har inte läst så noga. men i vilket fall som helst, ni kan ju få er lite "inside information" till livs om ni vill...

Jag är 17 år, slutade andra året på gymnasiet nu i våras och har för tillfället ett sabbatsår. Jag inledde ett förhållande med min lärare i juni förra året, alltså precis innan jag slutade ettan. De första gångerna vi träffades var det enbart för att ha sex, men det tog inte alls lång tid innan det snabbt avancerade till något mer betydelsefullt. Vilket, förstås, kompliceras lite av att han råkar vara min lärare.
    Tilläggas bör också att jag innan jag inledde förhållandet, var av den bestämda åsikten att elever som inleder såväl sex- som kärleksrelationer med sina lärare måste "ha nåt fel" någonstans. Men eftersom jag inte anser mig själv vara särskilt bekräftelsesökande, psykiskt labil eller ens upprorisk så fick jag omvärdera den teorin ganska snabbt.

Så... Egentligen tycker jag väl inte att det är helt okej, men det beror väl också på från fall till fall. I vårt fall komplicerades saken ytterligare av att han är 20 år äldre än jag (inga moralpredikningar, snälla) vilket också bidrog till beslutet att hålla det hemligt. Vilket är nog så jobbigt, men bättre än alternativen...?

Kort sagt; min allmänna uppfattning om förhållanden mellan lärare och elev är att det inte är riktigt okej. Även om jag nu motsäger mig själv, haha. :P Jag hoppas ni fattar poängen i alla fall...

• Isalel