• Polly S

    förhållande lärare -elev?

    med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

    (jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

  • Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • LizzyDarcy

    Jag undervisar på högskolenivå och flera av mina studenter är äldre än vad jag är men jag skulle aldrig komma på att ha en relation med någon av mina studenter. Det är väldigt oprofessionellt och ärligt talat, så har jag svårt att ens förstå hur man kommer på sådana tankar.

    Har jag en föreläsning så har jag inte tid att tänka på "han är lite snygg" eller "hmmm... jag blir attraherad". Visst kan det hända att studenter kan stöta på en (de flesta lärare har erfarenheter av detta)men gör de det öppet då blir jag upprörd och extremt försiktig. Jag blir inte smickrad eller glad, snarare tvärtom.

  • Oliwa

    Jag har haft en relation med en lärare, borde väl vara preskriberat vid detta laget så man vågar väl säga det?!

    DÅ hade jag inte några som helst betänkligheter, det var bara coolt och speciellt. Nu tycker jag att han var en stor nolla som inledde nåt med mig som var hans elev.

  • Oliwa

    Fiona -Menar du mig? Jag var 18 och han 24. Sista året på gymnasiet.

  • Polly S
    Svar på #64
    ja, jag menade dig.
    du skriver att du NU tycker han var en nolla -hur tänker du då?
    visste dina vänner om det och gav han dig betyg?
  • Oliwa

    Fiona - Jag tänker att han borde ha tagit ansvar och sagt nej. Takes two to tango, men jag kan inte se att jag skulle ha nåt större ansvar för att sätta stopp, jag tycker inte det finns några större moraliska aspekter från elevens sida. Jag tror inte det, nu när jag tänker på det så kanske jag hade ett ansvar också.. Men hans var definitivt större. Jag blev förblindand av det enorma i att ha en hemlig relation med min lärare.

    Tyvärr så tror jag (nu, med lite större vishet) att han också gick i gång på det där hemliga och förbjudna.

    Ingen visste. Japps, han gav mig betyg.

  • Polly S
    Svar på #66
    oj! men jätteintressant att höra!
    hur inleddes förhållandet och hur avslutades det?
  • Oliwa


    Jag hade väl gått och suktat ett tag.. Fast inte någonsin trott att det skulle kunna bli något. Sen träffades vi ute och då blev det lite blickar.. Som följdes upp av fler blickar och ensamma "prat" i skolan. Inget direkt flirtigt utan mer bara att vi var väldigt intresserade av att prata med varann. Sen sågs vi ute igen och då var det mer åt det flirtiga hållet, fast jag tror att båda blev lite rädda. Så vi undvek varann ett tag. Sen var vi ute igen (ja, vi var ute mycket!! ) efter några månader och jag var nykter och körde. Han och hans kompis skulle få lifta med mig hem. Jag skulle släppa av honom sist och han bjöd in mig på nattamat. Det blev mer än mat och sen var det ett kort och intensivt smusslande! Efter nån månad började jag faktiskt bli kär på riktigt och mådde dåligt över allt. Det var i slutet av sista terminen och jag skulle få slutbetyg från denna karl. Jag sa till honom att shit, detta går inte, nu bryter vi och ses om ett par veckor.

    När terminen väl tog slut så åkte jag på en resa och allt rann ut i sanden. Vi hade ett par snack men saken var den att jag aldrig hade kunnat fortsätta "öppet" med honom, det var för stor risk att betyg skulle ifrågasättas mm mm. Han påstod att han våga riska men det tror jag inte han hade gjort.

    Flera år senare träffades vi och gnistan fanns kvar, men då var vi båda upptagna på varsitt håll. Kanske det hade kunnat bli något om situationen varit en annan, men det lär jag aldrig få veta.

    Har honom i sweet memoryfacket nu.
  • annmin

    Det är faktiskt olagligt att ha sex med någon som är under 18 och i beroendeställning!

  • Neko

    Jag tycker att det är helt okej, har själv haft ett förhållande med en lärare när jag gick i högstadiet och det var ingenting som påverkade mej negativt på något sätt.

    Självklart är det fel om någon blir utnyttjad men om båda är med på det så ser jag inga problem.

    Apropå om läraren kan sätta felaktiga betyg etc så gäller ju samma sak för tex föräldrar som har sina barn som elever. Oftast ger dem sina egna barn sämre betyg/dömer dem hårdare just för att ingen ska tro att de favoriserar, och jag tror samma sak skulle hända ifall en lärare hade ett förhållande med en elev som folk visste om.

  • Polly S
    Svar på #70
    lärare får för det mesta inte ha sina egna barn i undervisning, så det brukar oftast inte bli ett problem.

    att eleven får LÄGRE betyg än h*n förtjänar är väl också ett problem som visar att det inte går att vara objektiv när man har ett förhållande, och då blir det ju knappast rättvist, eller hur?
  • Swettie22

    annmin: det är inte olagligt att ha sex med någon som är under 18 år däremot är det olagligt att ha sex med någon som är under 15 år....

    Om båda två är med på det så ser jag inget fel i det är man kär så är man kär kärlek har ingen åldersgräns bryr sig inte om vilket kön eller vilket land du kommer i från,Kärleken bryr sig inte heller om ifall du är chef eller anställd...
    där jag jobbar är en av våra arbetsledare förlovad med en av dom anställda och det är inga som helst problem hon får varken mer i lön elller blir sär behandlad....

  • Polly S

    det är olagligt då eleven är i beroendeställning.


    Swettie22 skrev 2008-10-22 14:57:15 följande:
    annmin: det är inte olagligt att ha sex med någon som är under 18 år däremot är det olagligt att ha sex med någon som är under 15 år....
  • Butterscotch

    Nej, det är inte ok. På samma sätt som det inte är ok att en chef har ett förhållande med en medarbetare som rapporterar direkt till honom/henne. Anledningen är att den ena parten står i beroendeställning till den andra.

    Man får helt enkelt vänta tills beroendeförhållandet inte längre existerar, t ex efter avslutad kurs eller efter tjänstebyte.

Svar på tråden förhållande lärare -elev?