• xxmeyaxx

Älskade låtsas-bebis..

Visas just nu på TV4.
    Kollar ni?

"Brittisk dokumentär från 2008. Här undersöker man varför kvinnor spenderar tusentals kronor på dockor som ser ut som riktiga bebisar. De älskar dem som om de vore deras riktiga barn och tar med dem på promenader, gosar med dem och till och med byter deras blöjor. I programmet medverkar bland andra dockmakaren Jamie, som har fyra egna barn, och nu uppfyller andra kvinnors drömmar genom att skapa "bebisar" efter kvinnornas önskemål. Kvinnorna består av allt från kvinnor vars barn är vuxna, mor- och farmödrar som bor långt ifrån sina barnbarn och kvinnor som väntat för länge på att skaffa egna barn."

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 22:02

Ni som inte såg programmet, har här tv4s hemsida med bild på dockorna.

www.tv4.se/1.628168 och
    www.tv4.se/1.648059/2008/09/29/diskutera_alskade_latsasbabis
  • Svar på tråden Älskade låtsas-bebis..
  • Tessa76

Såg ni att mormorn hade lagt till en funktion så att dockan såg ut som om den andades?? Creepy!!

• amasonas

De kunde lägga alla dockpengar på en psykolog tycker jag, nått var ju fel på dem...inte normalt beteende alls!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Ela86
    Tessa76 skrev 2008-09-30 08:20:46 följande:
    Såg ni att mormorn hade lagt till en funktion så att dockan såg ut som om den andades?? Creepy!!
    Ja mkt läskigt..... usch!
  • idiblon yes

Såg bara ett par minuter och tyckte det var väldigt läskigt... Men jag tyckte synd om dem.

• yaaniz

Jag kan förstå att man leker med dom som dom vore riktiga barn.
    Jag skulle inte vilja det själv, men kan förstå dom som inte kan få barn eller så. Vi älskar att leka med dockor från vi är små..moderinstinkten finns tidigt hos oss men sen helt plötsligt så är man för gammal för det? men moderinstinkten finns ju ändå kvar. Skulle aldrig dömma nån som använder sej av dockorna på detta sätt.

• idiblon yes
    yaaniz skrev 2008-09-30 08:28:39 följande:
    Jag kan förstå att man leker med dom som dom vore riktiga barn.Jag skulle inte vilja det själv, men kan förstå dom som inte kan få barn eller så. Vi älskar att leka med dockor från vi är små..moderinstinkten finns tidigt hos oss men sen helt plötsligt så är man för gammal för det? men moderinstinkten finns ju ändå kvar. Skulle aldrig dömma nån som använder sej av dockorna på detta sätt.
    Dömer inte heller. Jag tycker inte synd om dem för att jag tror de är sjuka eller så, utan för att man märker att det finns någon sorts saknad som ger dem sorg. Det är så att man önskar det tomrummet kunde fyllas ordentligt...
  • Maja Gräddnos

Jag tyckte dockorna var vackra, ett riktigt hantverk, men de som köpte dem tyckte jag enbart var sorgliga.

Det enda äckliga med programmet var den lockiga mammans extremt dåliga smak, rysch och pysch och glitterstenar kombinerat med leopardmönstrat. Vedervärdigt!

• Aiwendil
    Ela86 skrev 2008-09-30 08:07:18 följande:
    Nej, du har den ju som prydnad.... Inte så att du borstar håret, går ut med den. köper kläder för flera tusen. Jag tyckte det var riktigt hemskt med mormorn som gjorde en docka efter hennes barnbarn. Jag hade nog tyckte det hade vart lite sjukt om jag vart hennes dotter.... Jag o min kompis trodde att både dottern o sonen hade gått bort innan vi liksom fatta att han "bara" bodde utomlands. Ni kanske redan hade diskuterat detta, men då tar jag upp det igen
    Hehe.. nej, går ut med henne gör jag inte
    tilda den vilda skrev 2008-09-30 08:19:36 följande:
    tycker som du!! de var sååå söta
    Jag tycker dockorna är jättefina (inte alla) och skulle gärna vilja ha fler!
    Som prydnad då!
    Mamma till Isak - 2007 03 09
  • mrs Elliott

Snacka om hjärnsläpp! Inte ett dugg friskare än karlar som skaffar sig en silikon docka att ha i sängen..Jag tyckte uppriktigt synd om den äldre kvinnans man..man riktigt såg terrorn och fasan i hans ansikte när han förstod att hans fru blivit loco.coco..tur att de har många pubar i England ,för han lär ju bosätta sig där.
    Nä riktigt knäppt.

• Shagwell

Intressant dokumentär men varför följer de inte upp med en kommentar från en psykolog eller något som försöker förklara detta mycket (i mina ögon iaf) knepiga beteende??
    Ok, de skadar ju ingen med sina dockor men de verkar ju inte ha alla hönsen hemma.

Den där Harry sade ju som det var till sin mormor "Du är en tokstolle, det är en docka ingen riktig bebis"
    Fast historian bakom vart ju lite sorglig...
    De hade haft hand om honom sén nyfödd och pga dotterns cancer och behandlingar haft honom som sin egen son nästan. Och sedan flyttar dottern utomlands, det blir ju som att ta farväl av sitt eget barn - nästan. Jag förstår hennes själsliga smärta men tycker ändå att det är..oroväckande.
    Skaffa en katt eller en hund istället!

• Solen73

jag klarade av 5 minuter. Sen var jag tvungen att byta kanal. Tyckte det blev väldigt osmakligt och sjukt.

• JLS

Usch tyckte programmet var väldigt obehagligt och att bebisarna såg döda ut, sorgligt att se dom tycker jag

Tycker synd om kvinnorna också, de kan inte må bra och stackars gubben till ena av dom såg verkligen inte så nöjd ut över situationen.

♥ Julia 080626 ♥
  • lyckligmamma

Hm, det finns en rullstolsbunden kvinna här jag bor, alla har lagt märke till henne, hon har en docka och behandlar den som ett riktigt barn. Tycker det ser lite sjukt ut, men förstår samtidigt att det kasnke är hennes enda vän. Hon kasnke har förlorat ett barn, och vill ersätta , vad vet jag.... Men lite sjukligt är det, framförallt läskigt.

• sami

Det fokuseras väldigt mycket just på den här biten där det blir lite creepy! I första hand är det här en konstform! Där man strävar efter att få dem så verkliga som möjligt! Precis som med sculptur och måleri! Inte konstigare än så alltså!

Med tanke på hur konstiga saker folk sysslar med så tycker inte jag det är speciellt konstigt att vuxna kvinnor leker med dockor! Hade de fått välja som barn så hade de troligen valt den dockan som såg mest verklig ut? Det finns vuxna män som vill ha blöjor på sig osv.

För en del kvinnor kan en sådan här docka vara en tröst! Är det så farligt egentligen eller är det som vi andra "normala" bara inte kan begripa hur man skulle vilja det!? Att vi är så normala att vi riktigt kan känna det?

Inom Demensvården tex har man sett positiva effekter av dessa dockor! Detta är den bit som intresserar mig väldigt mycket!

Man kan aldrig ersätta ett förlorat barn! Men likväl som man kan få ett ängla barn målat på en tavla så kan man få den skulpterad! Detta har ju gjorts i alla tider! Som en hyllning till dennes liv. Man kan finna tröst i att rent visuellt se någon man saknar och på så sätt kunna hantera saken. Hmm tja jag har ju själv flera döda på både hyllor och piano som tittar på mig!

Så jag tycker att det är lite väl fokuserat av massmedia just det här som vi "Normala" kan känna att det är sjukt!Det är denna biten av det som säljer som kittlar folks fantasi och förfäran. Kolla vilken idiot som leker med dockor som vuxen???

Detta är inget som skadar någon. Och det är i första hand konst!

Jag är själv en process längre och håller på att lära mig att göra dessa från börja alltså skulptera fram dem ur lera! Så jag kontrollerar hela kedjan från lerklump till ett färdigt konstverk.
    För det är vad det är och det är inte konstigare än så! Gå nu inte på massmedias bild av dessa kvinnor! De som köper dessa konstverk är kvinnor av alla sorter! Inte bara de som är i andras ögon kocko!

Ville bara säga det! ;0)

• sami

Ps det går att titta på några av mina alster i mitt galleri! ;0)

• Knubbe12

Såg en snutt... Avvikande beteende måste jag säga. Naturligtvis OK om det lindrar sorgen efter ett förlorat barn/barnbarn, men måste man dra runt dem i vagn på stan?!

• Nemia noj
    http://www.capellias.com/svensk%20Kopia%20av%20capellias.com/dolls/Mirijam2.htm

Vet inte om länken fungerar men den skall vara länkad till Reborn dockan Mirijam 2.
    Dockan är framställd efter foton på mina flickor och bor nu i min gamla Emmaljunga Gondol från 84 som står i vårt sovrum, förut stod den gapande tom men nu ligger Mirijam och fyller ut den.

Jag har Mirijam som en prydnad och som ett minne, då hon efterliknar min minsta dotter mycket.
    Skulle dock aldrig putta runt henne i en vagn på staden, men då jag håller på mycket med sammla vagnar av allt från 60 talet till 09 så fotar jag mycket och en liten baby som fyller ut vagnen på fotot ser mycket trevligare ut. (tycker jag iaf)
    3 barn.. 4 Änglar...
  • Nemia noj

Jag tyckte inte filmen var äklig, eller läskig på något sett, DOCK kan jag hålla med om att de e pinsamt o se hur mycket pengar dom lägger på dockorna och puttar runt dom i city.

3 barn.. 4 Änglar...
  • mrs Elliott

Jag ska berätta varför jag tycker en del av dessa kvinnor beter sig sjukt.De undviker att bearbete en traumatisk upplevelse genom att hänge sig åt en situation som inte är verklig.Det är en sak att ha en docka som prydnad och en helt annan att behandla den som en riktig bebis för att lindra smärtan.Den äldre kvinnan hade ju en man och ett liv att leva ,och istället stänger hon ute sin livspartner och lever ett låtsas liv med en plastdocka..lite osunt.

• sami

Vad är normalt? vad är det inte?

Det finns så många olika människor... vem är vi att dömma? Vi vet inte vad de känner eller tänker... vi vet inte något mer än de bilder vi matas med.

Om de mår bra av att dra runt med sina dockor i vagnen på stan så kankse det är bättre än alternativet som vi inte vet något om!?

en person som blir fullständigt avstängd och okontaktbar under OS är väl i så fall inte riktigt klok den heller? Det skadar ju ingen det heller!

Vi vet inte något egentligen så vi har inte rätten att tala om vad som är normalt eller inte för den personen.

Svar på tråden Älskade låtsas-bebis..