• gutegirl

dårt asöires setuG

.mutad eröf tsäb taressap rah almag ned åd,dårt yn ne  röf negi sgad ted rav åD

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:55
    TEMADAGS!!!

Det lackar mot jul, och nu i helgen är det första advent. Detta uppmärksammas här i De Allvarligas Tråd genom att varje inlägg MÅSTE ovillkorligen innehålla något julrelaterat t o m annandagen den 26/12.
    Den som inte hakar på detta kan se sig om efter en annan tråd, typ "förstagångsmammor i LÖddeköping fikatråden".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 11:03
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m39814887.html
  • Svar på tråden dårt asöires setuG
  • Pelargonen
    MissKaos skrev 2008-10-18 16:42:25 följande:
    Där ser man! Nyare forsnkning än den jag har sett publicerad då.. Intressant, eller läskigt? Jag asom har gjort många UL... Fast snabba ifs..
    Ja, visst är det intressant! Hörde första gången om den för två år sen då min kompis födde barn på Danderyd och sprack massor (!) pga att hennes sessa kom med handen vid huvudet. Under BB-tiden fick hon förfrågan om hon ville delta i undersökningen och fick således träffa den BM som leder forskningen kring detta med UL som orsak eller inte.

Nämnde detta för min kusin Maria (som bor i Danmark) och hon berättade att det är två av hennes BM-kollegor som deltar i samma forskning fast då i Danmark. Jätteintressant! Min kusin gjorde 15 (!) UL men födde med snitt så hon själv kunde inte delta som patient.
  • Millimina

Danstina. Det låter helt mysko. Om man tänker på en bebbe som är nyfödd och som utsätts för starka ljud. Inte fasiken täpper de till öronen då med armarna...

Det jag har läst om har handlat om temperaturhöjningar i fostret..

JAg håller dock med dig. Försiktighetsprincipen ska råda. Har man inte någon medicinsk nytta av att veta så bör man låta bli! Men att hålla för öronen som teori till varför armarna skulle vara vid huvudet...hrm..låter skumt ärligt talat.

Gjorde någon snabb sökning på det nu i med. tidskrifter, men hittade inget vettigt..

• MissKaos
    Tant Greta skrev 2008-10-18 16:46:46 följande:
    När jag kan gå som folk igen 9 dagar kvar innan gipset tas bort!Gissa om jag längtar!Men blir trött på alla som säger att jag ändå inte lär kunna gå utan kryckor i flera veckor efter... Har ju en bild i huvudet där jag springer&gör glädjeskutt när jag lämnar ortopeden... 
    SKÖNT! Gips är jobbigt -spec i duchen.

Ska bliintressant att se vad man hör om den här forskningen. Verkar ju knepigt att tidiga UL skulle påverka -då har ju fostret ingen hörsel..
    (¯`°?.¸ ღ♥ FRUKT ÄR INTE GODIS ♥ღ¸.?°¯)
  • Pelargonen
    Millimina skrev 2008-10-18 17:02:38 följande:
    Danstina. Det låter helt mysko. Om man tänker på en bebbe som är nyfödd och som utsätts för starka ljud. Inte fasiken täpper de till öronen då med armarna...Det jag har läst om har handlat om temperaturhöjningar i fostret.. JAg håller dock med dig. Försiktighetsprincipen ska råda. Har man inte någon medicinsk nytta av att veta så bör man låta bli! Men att hålla för öronen som teori till varför armarna skulle vara vid huvudet...hrm..låter skumt ärligt talat. Gjorde någon snabb sökning på det nu i med. tidskrifter, men hittade inget vettigt..
    Mysko eller inte, det finns personal inom vården som har sett ett samband och nu forskar om det. Ska bli intressant att få ta del av utfallet! Läste en artikel förra året som min kusin mailade, är på danska men man förstår rätt bra i alla fall. Ska be henne maila den igen så kan jag länka.
  • Millimina
    Pelargonen skrev 2008-10-18 17:15:43 följande:
    Mysko eller inte, det finns personal inom vården som har sett ett samband och nu forskar om det. Ska bli intressant att få ta del av utfallet! Läste en artikel förra året som min kusin mailade, är på danska men man förstår rätt bra i alla fall. Ska be henne maila den igen så kan jag länka.
    Ja, gärna, det är ju intressant!

Jag menade inte att det är omöjligt att sambandet finns, mer teorin bakom, som ska förklara fenomenet..
  • Millimina

Däremot så såg jag någon rapport som hade ett mycket svagt samband till fler kejsarsnitt om många ul gjorts senare i grav. Det gav dock inte ett signifikant samband i den rapporten.

• Millimina

Tant Greta skrev 2008-10-18 16:54:58 följande:

Va bra,då kan ni komma och göra pedikyr på mig
    Jä.. right. Fotfobiker.

Jungfu får göra pedikyren. Jag sköter snacket!
  • MissKaos
    Millimina skrev 2008-10-18 17:21:08 följande:
    Däremot så såg jag någon rapport som hade ett mycket svagt samband till fler kejsarsnitt om många ul gjorts senare i grav. Det gav dock inte ett signifikant samband i den rapporten.
    Nä, man kan ju isf fundera över varför UL gjordes. För att kontrollera tillväxt el läge eller.. Ja, andra saker som medför ökad risk för snitt?
  • MissKaos

Skitsamma! MinaUL är gjorda, grabben skyddade inte öronen utan räckte ut tungan till oss och stoppade handen i munnen..

• MissKaos

När ska dom vända och lägga sig med huvudet ner?

Svar på tråden dårt asöires setuG