• MissGoodie

Listerine

Jag har gått på den där fåniga reklamen (med skeppet) om Listerine. En grön tandsköljsvätska som man ska gurgla/skölja i 30 sek morgon och kväll.

Är det någon som har den? Är det NÅGON som pallar att ha den där suuuuperstarka vätskan i munnen i 30 sek??
    Jag är glad om jag lyckas ha den kvar i munnen 20 sek och då har jag tårar i ögonen, så stark är den! Eller är det kanske en vanesak?

• Svar på tråden Listerine
  • iacata
    sakoline skrev 2008-10-31 20:33:38 följande:
    Äh, man vänjer sig nu med lísterin!det finns ju listerin med fluor?
    njae det var ju därför tandläkarna tar bort sin symbol ifrån flaskan, de rekomenderar inte listerin för floursköljning längre. vissa använder det istället för att ta reda på bakomliggande orsaker pga doft från munnen andra för att det blir så "rent"
  • DreadHead

Rätt ot men ändå... Listerine är jättebra att använda efter man har gjort en scarification! Det svider rätt bra men är grymt effektivt!

• Viewsonic
    DreadHead skrev 2008-10-31 20:55:06 följande:
    Rätt ot men ändå... Listerine är jättebra att använda efter man har gjort en scarification! Det svider rätt bra men är grymt effektivt!
    Scarification?
  • Arkiv

Jag kan säga som den leg. tandhygienist jag snart är ( blir färdig till sommaren) att jag aldrig skulle rekommender någon att använda listerin.
    Jag förstår inte vitsen med att använda den helt enkelt. Den dödar alla bakterier, och då menar jag alla bakterier vilket inte enbart är positivt. Den dödar som sagt de goda bakterierna med, de som ör bra för munnen.

Dessutom som börjar dessa bakterier produceras på nytt dierkt när du spottat ut det, så inom en halvtimme än bakterie produktionen igång igen. Detta gör att jag ser de som ogjort arbete.

Angående fluor, fluor är jätte bra och jag rekomenderar de starkt till alla, till riskpatienter eller bara i rent förebyggande syfte. Den listerin som finns med fluor är det så minnimalt med fluor i så att det inte ens väger upp tycker jag, be istället er tanhygienist eller tandläkare skriva ut dentan 0,2 procent eller köp den receptfritt med 0,05 % fluor i.

Att borsta tänderna noga 2 gånger per dag, och sedan använda tandtråd, tandstika eller någon annan typ av rengöring mellan tänderna är egentligen bara de som behövs för att upprätt hålla en god munhygien.

Detta är som sagt mina åsikter och det finns säkert andra tandhygienister som skulle rekomendera detta.

En annan sak jag tycker man bör fundera äver är att det faktiskt är 20% alkohol i listerin. men detta är som sagt min åsikt.
    Känns som att man kan ta lite vodka och grugla med så dör ju bakterierna med.

• Fleece
    Svar på #54
    Viewsonic skrev 2008-11-01 00:03:48 följande:
    Scarification?
    Det är väl när man smyckar kroppen med utbuktningar och ärrbildningar.. rätta mig om jag har fel...
  • Sin

Som Arkiv säger här ovan, Listerine innehåller en himla massa alkohol. Därav är den så stark, för vem fan skulle ens tänka tanken att ta lite av spriten i barskåpet och stå och gurgla med i 30 sec?? Men Listerine går ju bra... *ironi*
    Själv är jag förvånad att den får säljas i matvaruaffärer med den alkoholhalten som den har.

Och med tanke (än en gång)på att den innehåller en massa alkolhol så förstår jag att den är bra till att descificera sår (som ju scarification är, orsakade på frivillig väg med hjälp av ex. skalpell för att få smyckande ärr på kroppen).

• DreadHead

(...fast anledningen till att det är bra med listerine vid scars är att när man häller det i de nygjorda såren så retar man ärren så att de reser sig. )

Sin skrev 2008-11-03 08:43:32 följande:
    Som Arkiv säger här ovan, Listerine innehåller en himla massa alkohol. Därav är den så stark, för vem fan skulle ens tänka tanken att ta lite av spriten i barskåpet och stå och gurgla med i 30 sec?? Men Listerine går ju bra... *ironi*Själv är jag förvånad att den får säljas i matvaruaffärer med den alkoholhalten som den har.Och med tanke (än en gång)på att den innehåller en massa alkolhol så förstår jag att den är bra till att descificera sår (som ju scarification är, orsakade på frivillig väg med hjälp av ex. skalpell för att få smyckande ärr på kroppen).
Svar på tråden Listerine