• MissGoodie

Listerine

Jag har gått på den där fåniga reklamen (med skeppet) om Listerine. En grön tandsköljsvätska som man ska gurgla/skölja i 30 sek morgon och kväll.

Är det någon som har den? Är det NÅGON som pallar att ha den där suuuuperstarka vätskan i munnen i 30 sek??
    Jag är glad om jag lyckas ha den kvar i munnen 20 sek och då har jag tårar i ögonen, så stark är den! Eller är det kanske en vanesak?

• Svar på tråden Listerine
  • CeciliaBa
    Arkiv skrev 2008-11-01 16:14:06 följande:
    Jag kan säga som den leg. tandhygienist jag snart är ( blir färdig till sommaren) att jag aldrig skulle rekommender någon att använda listerin. Jag förstår inte vitsen med att använda den helt enkelt. Den dödar alla bakterier, och då menar jag alla bakterier vilket inte enbart är positivt. Den dödar som sagt de goda bakterierna med, de som ör bra för munnen. Dessutom som börjar dessa bakterier produceras på nytt dierkt när du spottat ut det, så inom en halvtimme än bakterie produktionen igång igen. Detta gör att jag ser de som ogjort arbete. Angående fluor, fluor är jätte bra och jag rekomenderar de starkt till alla, till riskpatienter eller bara i rent förebyggande syfte. Den listerin som finns med fluor är det så minnimalt med fluor i så att det inte ens väger upp tycker jag, be istället er tanhygienist eller tandläkare skriva ut dentan 0,2 procent eller köp den receptfritt med 0,05 % fluor i. Att borsta tänderna noga 2 gånger per dag, och sedan använda tandtråd, tandstika eller någon annan typ av rengöring mellan tänderna är egentligen bara de som behövs för att upprätt hålla en god munhygien. Detta är som sagt mina åsikter och det finns säkert andra tandhygienister som skulle rekomendera detta. En annan sak jag tycker man bör fundera äver är att det faktiskt är 20% alkohol i listerin. men detta är som sagt min åsikt. Känns som att man kan ta lite vodka och grugla med så dör ju bakterierna med.
    Arkiv: 0,2% är släppt fri nu så den går att köpa utan recpet. Tänkte bara tipsa och inte "påpeka" . Jag arbetar som hyg och brukar inte generellt rekommendera Listerine, framförallt inte i kariesförebyggande syfte. Dentan 0,2% är jättebra! Det finns dokumenterad effekt av Listerine i ett antal studier men jag tycker inte det finns någon anledning att skölja med det rutinmässigt. Egenvården med noggrann tandborstning samt någon form av mellanrumshjälpmedel är a och o.
  • Rigmor Mortis

Jag _klarar_ det, men jag gör det inte. Jag tror inte det är nyttigt att döda alla bakterier.

• SkåneP

Vanesak och vanebildande.

Efter ett tag kan man få abstinens och känna längtan till ett riktigt "rivigt" munvatten.

• SkåneP
    Matte77a skrev 2008-11-03 08:25:23 följande:
    Skölj munnen med den i en minut och tänk på de som har det värre.
    Får de det bättre då?
  • Rigmor Mortis
    SkåneP skrev 2008-11-04 09:41:23 följande:
    Får de det bättre då?
    På precis samma sätt som barnen i Afrika får mer mat om du äter upp din portion
  • Lotlas
    Får de det bättre då?
    Två själar - samma tanke.
  • lördagsgodis

Tycker det smakar jättegott brukar smygsvälja lite men det ska jag nog sluta med...

Ska nog sluta helt med listerin för missfärgade tänder vill man ju inte ha och om det är lika bra att ta en flortablett så återgår jag nog till det.

• CeciliaBa
    lördagsgodis skrev 2008-11-04 09:59:58 följande:
    Tycker det smakar jättegott brukar smygsvälja lite men det ska jag nog sluta med...Ska nog sluta helt med listerin för missfärgade tänder vill man ju inte ha och om det är lika bra att ta en flortablett så återgår jag nog till det.
    Jag har aldrig varit med om att tänder blivit missfärgade av Listerine. Däremot av klorhexidin! Då kan tänderna blir bruna. Hexident eller Corsodyl är produkter som innehåller detta och är vanligt att använda efter tandutdragningar eller infektioner i munnen.
  • Arkiv
    Svar på #62
    Okej. Tack för infon. :) Visste att den skulle släppas men jag trodde det skulle dröja tills i vår, Men va bra att den redan gjort de.

Angående missfärgningar så är det inget jag sett, men jag har hört att de finns tester som viasar att listerin kan missfärga precis som klorhexidin. Dock inte i samma utsträckning. Jag vet dock inte hur "pålitliga" dessa tester är.
  • CeciliaBa
    Arkiv skrev 2008-11-04 18:22:03 följande:
    Svar på #62Okej. Tack för infon. :) Visste att den skulle släppas men jag trodde det skulle dröja tills i vår, Men va bra att den redan gjort de.Angående missfärgningar så är det inget jag sett, men jag har hört att de finns tester som viasar att listerin kan missfärga precis som klorhexidin. Dock inte i samma utsträckning. Jag vet dock inte hur "pålitliga" dessa tester är.
    Om du hittar dessa tester skulle det vara intressant att ta del av dom! Undrar dock vad i Listerine som skulle kunna missfärga?
  • Matte77a
    Får de det bättre då?
    [/citat]
    EKJ76 skrev 2008-11-04 09:43:04 följande:
    [citat]
    På precis samma sätt som barnen i Afrika får mer mat om du äter upp din portion
    [/citat]
    Lotlas skrev 2008-11-04 09:44:55 följande:
    [citat]
    Två själar - samma tanke.
    Nej, de får det inte bättre, men människor som har det bra kanske lär sig att uppskatta det dom har och inte vara så självgoda som ni som just svarade på mig. men det här inlägget kommer väl också tas bort snart eftersom det är OT och kritiserande.
  • Rigmor Mortis
    Matte77a skrev 2008-11-05 08:32:54 följande:
    Nej, de får det inte bättre, men människor som har det bra kanske lär sig att uppskatta det dom har och inte vara så självgoda som ni som just svarade på mig. men det här inlägget kommer väl också tas bort snart eftersom det är OT och kritiserande.
    Jag uppskattar det jag har. Hur skulle mitt svar tyda på motsatsen? De som har det svårt FÅR det inte bättre bara för att jag sköljer med Listerine en minut.
  • Janssonkatten

nu hänger jag in mitt inlägg helt i det blå, har inte gått igenom hela tråden så det är inte omöjlgt att mina kloka tankar redan är yttrade av någon annan.
    Min tandläkare rekomenderar mig att använda flourskölj och inget annat, listerin är enligt henne inte alls lika bra för tänderna. Sen kom det ju en undersökning som sa att listerin är farligt för bakteriefloran i magen eftersom man automatiskt sväljer lite med saliven.

men ja, jag klarar en minut :)

• Arkiv

Ja jag ska höra mig för och se om jag kn få tag i dessa :)

• vinterlärka

Precis som andra skrivit så är Listerine inte bra. Eller jag visste inte varför och var inte säker på att det var så, men nu har jag fått det bekräftat.

När jag var hos tandhygienisten senast sa hon att jag skulle köpa Flux. Då säger jag, mitt pucko, att jag brukar skölja med Hexident! "Det ska du inte göra, det är rena häxblandningen!", sa hon då. Jag menade förstås Listerine, men sa fel. Pojkännen påpekade det för mig när jag kom hem och berättade vad hon svarat. Då skämdes jag.

Använder i alla fall Flux regelbundet nu och ett plus i kanten är att den har en superbra dosringspump. Bara att trycka lite lätt på flaskan så får man rätt mängd.

• Madam

jag har testat det men klarade itne av det..använder colgates munskölj, däremot min sambo använder det då och då..men jag bör nog avråda honom från det nu

• CeciliaBa
    vinterlärka skrev 2008-11-06 14:30:19 följande:
    Precis som andra skrivit så är Listerine inte bra. Eller jag visste inte varför och var inte säker på att det var så, men nu har jag fått det bekräftat.När jag var hos tandhygienisten senast sa hon att jag skulle köpa Flux. Då säger jag, mitt pucko, att jag brukar skölja med Hexident! "Det ska du inte göra, det är rena häxblandningen!", sa hon då. Jag menade förstås Listerine, men sa fel. Pojkännen påpekade det för mig när jag kom hem och berättade vad hon svarat. Då skämdes jag. Använder i alla fall Flux regelbundet nu och ett plus i kanten är att den har en superbra dosringspump. Bara att trycka lite lätt på flaskan så får man rätt mängd.
    Flux är bra men det blir billigare för dig att skölja med Dentan 0,2%. Många blandar ihop Hexident/Corsodyl med Listerine. Det är inte lätt att komma ihåg alla sköljmedel .
  • vinterlärka
    CeciliaBa skrev 2008-11-06 21:12:09 följande:
    Flux är bra men det blir billigare för dig att skölja med Dentan 0,2%. Många blandar ihop Hexident/Corsodyl med Listerine. Det är inte lätt att komma ihåg alla sköljmedel .
    Aha, tack för tipset! Det är ju faktiskt lite dyrt med Flux. Har Dentan samma verkan?
    Vad skönt att jag inte är ensam om att blanda ihop namnen!
Svar på tråden Listerine