Arkiv skrev 2008-11-01 16:14:06 följande:
Jag kan säga som den leg. tandhygienist jag snart är ( blir färdig till sommaren) att jag aldrig skulle rekommender någon att använda listerin. Jag förstår inte vitsen med att använda den helt enkelt. Den dödar alla bakterier, och då menar jag alla bakterier vilket inte enbart är positivt. Den dödar som sagt de goda bakterierna med, de som ör bra för munnen. Dessutom som börjar dessa bakterier produceras på nytt dierkt när du spottat ut det, så inom en halvtimme än bakterie produktionen igång igen. Detta gör att jag ser de som ogjort arbete. Angående fluor, fluor är jätte bra och jag rekomenderar de starkt till alla, till riskpatienter eller bara i rent förebyggande syfte. Den listerin som finns med fluor är det så minnimalt med fluor i så att det inte ens väger upp tycker jag, be istället er tanhygienist eller tandläkare skriva ut dentan 0,2 procent eller köp den receptfritt med 0,05 % fluor i. Att borsta tänderna noga 2 gånger per dag, och sedan använda tandtråd, tandstika eller någon annan typ av rengöring mellan tänderna är egentligen bara de som behövs för att upprätt hålla en god munhygien. Detta är som sagt mina åsikter och det finns säkert andra tandhygienister som skulle rekomendera detta. En annan sak jag tycker man bör fundera äver är att det faktiskt är 20% alkohol i listerin. men detta är som sagt min åsikt. Känns som att man kan ta lite vodka och grugla med så dör ju bakterierna med.
Arkiv: 0,2% är släppt fri nu så den går att köpa utan recpet. Tänkte bara tipsa och inte "påpeka"

. Jag arbetar som hyg och brukar inte generellt rekommendera Listerine, framförallt inte i kariesförebyggande syfte. Dentan 0,2% är jättebra! Det finns dokumenterad effekt av Listerine i ett antal studier men jag tycker inte det finns någon anledning att skölja med det rutinmässigt. Egenvården med noggrann tandborstning samt någon form av mellanrumshjälpmedel är a och o.