Älskade Jolinè!!
Är det någon mer som ska ha dop för sitt barn snart?
Ngn som kan komma med lite idèer m.m??
Är det någon mer som ska ha dop för sitt barn snart?
Ngn som kan komma med lite idèer m.m??
Therese skrivs med en ´ (åt just det hållet) för att det andra E:t ska vara långt. Utan accent skulle det uttalas Thereeeseee. Accenten anger även vilken bokstav somska betonas.
I din dotters namn kommer alltså sista bokstaven betonas och iom att du valt en accent vänd åt det hållet kommer hon heta Jolin-Ä
Precis som Viewsonic skriver; ett é kan användas på svenska, och finns (egentligen helt onödigt) i vissa namn som Therése och Helén etc. Det fyller ingen egentlig funktion på svenska, i så fall snarare om man åker till fransktalande länder och där vill betona att det skall vara ett E och inte è som hade varit naturligare att ha i dessa länder; alltså Thérèse, Hélène etc.
Ett è, som du har i slutet av din dotters namn, uttalas alltid ä eller äh enligt de språkregler som finns. Därför tror jag också att du, även om du tycker att det ser fint ut, försvårar och komplicerar för din dotter eftersom många kommer att anta att hon heter Jolinäh, Jolinä eller Jolinnä som vi har skrivit här. Men som sagt Joline utan accent är jättefint!
´= eee har jag i hennes namn... (visste inte hur man gjorde åt andra hållet på datan)
Bli inte arg nu, menar bara väl.
Fel accenter... ser fruktansvärt obildat ut... d.v.s uppenbart att det är en person som saknar bildning som valt denna stavning. Ger inte bra signaler. Sorry, var tvungen att säga det, eftersom du inte förstår. Tro mig - det ser *inte* fint ut.
Du skrev tidigare att namnet skulle uttalas Jolin?
Joliné uttalas då "JolinE", inte så fint det heller.
"Jolin" uttalar du det antar jag.
Då är stavningen Joline.
Men då uttalas det inte heller Jolin, om du har en accent så att du stavar Joliné så uttalas det JolinEEE. Det vill du väl inte heller, om jag förstod dig rätt, din tanke är väl att uttalet skall vara Jolin? I så fall skall det inte vara någon accent alls.
spelar roll om Någon så kallas BILDAD person vill uttala hennes namn JolinE JAG tycker även det låter fint.. och det ser även fint ut.. men JAG och hennes omgivning kallar henne Joline för det är vad hon heter...