• Anonym (fräsch)

Min man duschar inte

Jag skrev rubriken så krasst mest för att locka läsare, för jag behöver massa råd!!

Speciellt under vinterhalvåret duschar inte min man så ofta, typ varannan dag kanske, för annars blir han så torr säger han. Jag har köpt apotekets duscholja till honom för att uppmuntra honom att duscha oftare, han säger att den är bra men själva vanan att duscha har inte ändrats på märkbart.

När vi ska ha sex så vill jag att han ska duscha och göra sig fräsch för mig. Jag känner att på det viset visar han för mig att han vill göra sig fin för mig, precis som jag gör mig fin för honom. Men vad kan jag säga när vi har fixat en fin lördagsmiddag med vin och levande ljus och han har inte duschat?

Jag tycker det är as-svårt att säga något utan att såra eller förstöra stämningen. Jag måste prata med honom om det här men jag vet inte hur. Jag kan ju inte gå omkring och bli avtänd på min annars fina man?? Det känns så fånigt att vi har varit tillsammans i 5 år men jag kan inte prata med honom om hygien. Men det är ju ett känsligt ämne. Eller anser jag iaf att det är känsligt, vet inte hur man ska säga det.

Samma sak om han har dålig andedräkt, hur säger man det??

Jag är nog mer av en "fräschoman", jag duschar alltid en gång per dag (ibland ibland även 2 ggr) och jag borstar tänderna 2-3 ggr/dag. Jag skulle själv bli alldeles förfärad om jag är ofräsch eller har dålig andedräkt. Jag är väldigt noga med sånt.

Det här är mitt enda "problem" med min man och det verkar banalt men det är ett problem för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Snälla hjälp! Hur ska jag få ändring på det här innan vårt sexliv går käpprakt åt skogen??

• Svar på tråden Min man duschar inte
  • Anonym (Samma)

Jag hajade till när jag läste rubriken och undrade om inlägget var mitt
    Har precis samma problem med min sambo fast här kan det gå betydligt längre mellan duscharna än varannan dag och då har han ändå ett rätt så fysiskt jobb med mycket grus och skit.

Inte så kul att märka att han inte gör nåt för att göra sig fin när jag själv har duschat och gjort mig fin inför honom.

Tror inte att det är nåt att hymla med, man får tala klarspråk även om det är jobbigt, det gjorde jag.
    Sa som det var, att det inte känns så lockande med kyssar när han inte borstat tänder och sex kunde han glömma så länge han luktade omklädningsrum.

Vi är civiliserade människor som sedan länge vet att smuts gör oss sjuka. Sunt förnuft säger att man inte kommer direkt hem efter en svettig arbetsdag och förväntar sig sex och gos.

Jag vill iaf inte få någon underlivsinfektion pga sambons bristade (snopp)hygien, så nejtack inget sex utan dusch

• Anonym

Min sambo är likandan..han blir dessutom väldigt klibbig fort om han inte duschat på ett tag. Ibland får jag säga till honom, typ när vi ska ha sex och en frän dogt sticker en i näsan.. han skäms lite och går o tvättar sig/duschar. Men efter det så har man liksom ingen större lust till sex. Men han har blivit bättre.
    Men varannan dag låter ändå¨inte sällan..

• Spicy woman

Jag trodde han ldrig duschade, men varannan dag är väl mycket.

• Anonym

jag fattar inte heller problemet. varannan dag är ju ofta. min man duschar ibland inte på 4-5 dagar... då börjar jag reagera..

• Anonym (väntar 1:a)
    Svar på #22
    Jag och min sambo duschar/badar nästan alltid tillsammans. Vi duschar var annan till var tredje dag. Tycker man blir så torr i huden annars. Har vi tränat så duchar vi förståss varje dag.

Känner jag att min sambo luktar svett eller illa från munnen så säger jag det på en gång och det hoppas jag att han också gör mot mig om han känenr något. Då jag säger till brukar han genast gå och borsta tänderna så känns det bra efteråt!:)

Bäst att vara ärlig och säga hur du tycker. Berätta att du är van att duscha varje dag och tycker det känns lite ofräscht att inte göra det. Eller berätta för honom hur exigt och fräscht du tycker det känns då han är nyduschad!:)

Eltandborste hjäler föresten superbra mot illaluktande visdomständer. Kanske ett julklappstips?
  • Anonym (fräsch)

Jag förstår att en del inte förstår mitt problem, man kan inte förstå och ha insikt i alla människors hjärnor och tankegångar. Men som jag skrev i början så är det ett problem för mig, i min värld och mina tankar. Jag erkänner, och har förstått nu, att det är nog jag som är överdrivet fräschoman av mig.

Men ett problem är ett problem, och det är till för att lösas! Jag ska öva på att bli mer rak och ärlig mot min man (fastän jag inombords kryper ihop då jag skulle själv bli förfärad ifall jag skulle bli tillsagd att fräscha upp mig. För mig är det en så känslig sak.).

Jag ska prata med honom innan vi har nästa mys-bara vi-kväll. Och jag ska försöka ändra min egen inställning (inte lätt men jag ska verkligen försöka). Det är svårt, jag vet inte om ni kan fatta det. Suck, jag är nog verkligen fixerad.

• Trogga
    Anonym (okej...) skrev 2008-11-16 10:20:04 följande:
    Inte med vanlig tandkräm väl? Det är väl bara med de här "nya, vanliga" tandkrämerna som innehåller massa slipmedel och annat (för att få vita tänder).
    Var 10år sen min tandläkare förbjöd mig att borsta mer än 2ggr/dag pga tandborsten
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • NadiaMi

Försök att se på hur fräsch han faktiskt Är i praktiken istället för "när han duschade sist" för det går faktiskt att duscha varannan dag och ändå hålla sig både väldoftande och ren.

En annan sak är att kolla vad det är för duschtvål ni använder, eller att han helt enkelt låter bli att tvåla in sig och istället bara sköljer av sig med vatten och gnuggar av kroppen med händerna.
    Jag har själv problem speciellt under vinterhalvåret med torr hud då kylan gör huden känsligare och motverkar det genom att någon gång i veckan använda en olivolje-scrub och att använda tvål sparsamt, samt undvika tvålar och duschcreme med tillsatser eftersom det brukar förvärra problemet.
    Kanske ni kan hitta en sorts tvål som funkar bättre för honom?

Och blir man inte svettig från en dag till nästa så finns det ju ingen direkt "smuts" att tvätta bort.
    Har man ett fysiskt jobb där man blir svettig så är det självklart med en daglig dusch för att bli ren och fräsch, men har man inte det och inte blir svettig under dagen så räcker det ju faktiskt med att man kör en s.k. "raggardusch" och nöjer sig med att tvätta sig lite under armarna, sköljer av ansiktet och tvättar händerna i slutet av dagen.

Detdär med dålig andedräkt däremot finns det ju t.ex. SB12 att ta till för. Köper du en större flaska och även själv använder den så blir det ju inte utpekande mot honom heller.

• Trogga
    Anonym (väntar 1:a) skrev 2008-11-16 10:32:08 följande:
    Eltandborste hjäler föresten superbra mot illaluktande visdomständer. Kanske ett julklappstips?
    Har det men hjälpte inte, han drog ut dem då han även hade ont. Mest en förklaring att det inte betyder dålig munhygien om man luktar illa ur munnen, finns många orsaker
    Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • GashH

Att duscha varannan dag är väl inte att inte duscha??
    Jag duschar varannan dag och tycker det är mer än tillräckligt!!

Ang andedräkt, köp hem tandtråd så löser det nog sig!

Svar på tråden Min man duschar inte