• Anonym (fräsch)

Min man duschar inte

Jag skrev rubriken så krasst mest för att locka läsare, för jag behöver massa råd!!

Speciellt under vinterhalvåret duschar inte min man så ofta, typ varannan dag kanske, för annars blir han så torr säger han. Jag har köpt apotekets duscholja till honom för att uppmuntra honom att duscha oftare, han säger att den är bra men själva vanan att duscha har inte ändrats på märkbart.

När vi ska ha sex så vill jag att han ska duscha och göra sig fräsch för mig. Jag känner att på det viset visar han för mig att han vill göra sig fin för mig, precis som jag gör mig fin för honom. Men vad kan jag säga när vi har fixat en fin lördagsmiddag med vin och levande ljus och han har inte duschat?

Jag tycker det är as-svårt att säga något utan att såra eller förstöra stämningen. Jag måste prata med honom om det här men jag vet inte hur. Jag kan ju inte gå omkring och bli avtänd på min annars fina man?? Det känns så fånigt att vi har varit tillsammans i 5 år men jag kan inte prata med honom om hygien. Men det är ju ett känsligt ämne. Eller anser jag iaf att det är känsligt, vet inte hur man ska säga det.

Samma sak om han har dålig andedräkt, hur säger man det??

Jag är nog mer av en "fräschoman", jag duschar alltid en gång per dag (ibland ibland även 2 ggr) och jag borstar tänderna 2-3 ggr/dag. Jag skulle själv bli alldeles förfärad om jag är ofräsch eller har dålig andedräkt. Jag är väldigt noga med sånt.

Det här är mitt enda "problem" med min man och det verkar banalt men det är ett problem för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Snälla hjälp! Hur ska jag få ändring på det här innan vårt sexliv går käpprakt åt skogen??

• Svar på tråden Min man duschar inte
  • Anonym (fräsch)

Haha! Det börjar nästan bli komiskt att läsa vissas inlägg!

Jag har insett problematiken med FL och många forum; folk läser inte trådstarten ordentligt, och läser heller inte vad TS skriver i tråden (hur resonemanget utvecklas).

Jag har redan "gått vidare" i mitt resonemang och tycker inte längre att det är ngt problem då jag har fått perspektiv på "duschproblemet". Jag vet nu hur jag ska tackla min mans vana att duscha eller inte duscha. Jag får helt enkelt säga till i god tid innan vår romantiska kväll att "älskling, vi kan väl fräscha upp oss inför middagen?".

Jag gillar enkla lösningar på problem och TACK ni som fick mig att se det! Pussar och kramar och jag önskar er alla massa romantiska kvällar!!

• Anonym

nej det är det ju inte, det är ju tillför situationer som t.ex. om man är på resa och inte hinner/kan duscha på ett tag, till småbarn när man byter blöja, och för intimt.. det stå t o m det på burken.

Don38 skrev 2008-11-16 19:01:45 följande:
    Våt servetter ?? det är ju nästan som att bara slänga parfym på skiten ..haha
  • Pormoicheia

Äh...
    Sålänge man inte har rejäla problem med kroppslukt och kroppsvätskor så är det väl inget ofräscht med att duscha så sällan som ens bar a1 gång i veckan.

Hygienen kan man nämligen sköta utan att duscha hela kroppen...

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Anonym (Trams)

Jag tycker den här duschmanin som vissa verkar lida av är rent av tramsig. Inte nog med att det tär på vår miljö, dessutom är vår hud faktiskt inte gjord för att duschas så ofta som varje dag. Tvättar man sig bara så är det väl inget kontigt att duscha varannan eller var tredje eller vad man nu känner för.

Har man tränat eller av annan anledning smutsat ner sig ller blivit ordentligt svettig är det ju en annan femma.

• Anonym (kia)

man ska inte duscha varje dag!!! de är normalast att duscha 2-3 ggr i veckan. helst 2. kroppen blir torr av vattnet. och sen slits de på håret.

• Anonym

Skippa att tvätta håret varje gång då... men kroppen tycker jag att man ska duscha varje dag. Åtminstone tvätta underlivet och under armarna..

Anonym (kia) skrev 2008-11-16 21:58:18 följande:

man ska inte duscha varje dag!!! de är normalast att duscha 2-3 ggr i veckan. helst 2. kroppen blir torr av vattnet. och sen slits de på håret.
  • Anonym

Duscha varannan dag är väl inget tycker jag. Här duschar vi varje dag, ibland varannan och ibland var tredje. Håret tvättar jag en gång i veckan. Och jag är inte ofräsch, inte min man heller. När vi är lortiga duschar vi helt enkelt typ.. och vi har rena kläder och bra munhygien osv..

• Anonym (mittex)

Har en kompis som inte duschar så ofta. Hon tycker heller inte att det är något problem. Dock stinker hon svett. När vi träffas försökar jag tänka på något annat. Hon är ju min vän. Ibland blir det kritiskt när hon är hemma hos mig.
    Då hon sitter med armhålan rätt mot soffan och gnider in svettlukten... Brukar ge henne goda deodoranter, duschcremer och parfymer när hon fyller år..
    Vågar påsta att brist på en bra deodorant är värre än att duscha varannan dag. Man kan ju tvätta av sig vid handfatet.
    Jag själv duschar varje dag. Men det beror främst på att jag svettas så mycket när jag sover. Så det finns liksom inget alternativ.

• Jappen

Amen för......
    Menar ni att ni inte duschar varje dag?
    Sjuuuukt snuskigt!!!

TS! Jag fattar dig totalt! Hade också reagerat om min man inte hade duschat varje dag så vidare vi inte var strandsatta någonstans.

Och undanflykten med torr hud-bullshit! Idag 2008 finns det lösning på sådana problem!

Lyssna inte på snuskpellarna här utan fortsätt att tycka att hygien är viktigt och det är inget märkligt med att kräva en dusch av sin man VARJE dag..............

• NadiaMi

Jappen skrev 2008-11-17 10:19:27 följande:

Och undanflykten med torr hud-bullshit! Idag 2008 finns det lösning på sådana problem!
    Det finns många orsaker till sådana problem också med tanke på alla konstiga tillsatser som finns i diverse duschcremer och tvålar, uttorkande ämnen för att motverka dålig hy, kemikalier för att motverka allt möjligt annat både i champo, tvål, hudcremer och allt möjligt annat.

En lösning är att skippa dedär tillsatserna, att inte slita på huden mer än nödvändigt, att tvätta sig när man är svettig/smutsig istället för på rutin vare sig det behövs eller inte, att låta bli att använda uttorkande tvålar mm.
    Och Ja, att låta bli att duscha varje dag om det orsakar att huden blir obehagligt torr.
    Har man aldrig haft problemet är det väl klart att det känns främmande, men redan i högstadiet lärde jag mig "via proxy" att överdrivet duschande och fixande kan orsaka mer problem än det är värt både för hud och hår.

Överdrivet tvättande och smörjande kan orsaka att huden blir torrare. Något jag dessutom märkt då jag använt en handcreme som inte håller rätt sorts standard för min hud. Fel sorts fuktgivande cremer kan alltså också orsaka problem och det är inte så lätt som att "bara köpa en flaska fuktighetscreme och smörja in sig så är problemet löst".
Svar på tråden Min man duschar inte