• Anonym (fräsch)

Min man duschar inte

Jag skrev rubriken så krasst mest för att locka läsare, för jag behöver massa råd!!

Speciellt under vinterhalvåret duschar inte min man så ofta, typ varannan dag kanske, för annars blir han så torr säger han. Jag har köpt apotekets duscholja till honom för att uppmuntra honom att duscha oftare, han säger att den är bra men själva vanan att duscha har inte ändrats på märkbart.

När vi ska ha sex så vill jag att han ska duscha och göra sig fräsch för mig. Jag känner att på det viset visar han för mig att han vill göra sig fin för mig, precis som jag gör mig fin för honom. Men vad kan jag säga när vi har fixat en fin lördagsmiddag med vin och levande ljus och han har inte duschat?

Jag tycker det är as-svårt att säga något utan att såra eller förstöra stämningen. Jag måste prata med honom om det här men jag vet inte hur. Jag kan ju inte gå omkring och bli avtänd på min annars fina man?? Det känns så fånigt att vi har varit tillsammans i 5 år men jag kan inte prata med honom om hygien. Men det är ju ett känsligt ämne. Eller anser jag iaf att det är känsligt, vet inte hur man ska säga det.

Samma sak om han har dålig andedräkt, hur säger man det??

Jag är nog mer av en "fräschoman", jag duschar alltid en gång per dag (ibland ibland även 2 ggr) och jag borstar tänderna 2-3 ggr/dag. Jag skulle själv bli alldeles förfärad om jag är ofräsch eller har dålig andedräkt. Jag är väldigt noga med sånt.

Det här är mitt enda "problem" med min man och det verkar banalt men det är ett problem för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Snälla hjälp! Hur ska jag få ändring på det här innan vårt sexliv går käpprakt åt skogen??

• Svar på tråden Min man duschar inte
  • Anonym (oduschad)

Vad är "normalt" egentligen.

En fråga till anonym (ryyyyser).
    När på dygnet är det "normalt" att duscha? Är man normal i din värld om man duschar på kvällen? Eller är det bara på morgon som gör att man är normal.

I så fall är jag onormal som f*n. Eftersom jag duschar kvällar och inte varje dag.

• Mollie77

Har bara läst TS..Men mitt spontana råd är att ni duschar tillsammans o gör de till en del av förspelet....

• Mollie77

Tycker dock inte man behöver duscha varje dag men innan sex dock alltid..

• Anonym (ledsamt)

Har bara läst TS.

Jag tycker det är ledsamt att du känner såhär och att det är ett sådant stort problem för dig.
    Tror inte något jag skriver kan få dig att förändra situationen nu men du har förstått att problemet kan bli roten till separation (dominoeffekt, du tar avstånd, äcklad vid tanken på sexuell kontakt pga bristande hygien i dina ögon, avståndstagande, minskat sexuellt umgänge, relationen mellan er glider längre ifrån osv...)

Oavsett om jag skriver att jag själv duschar max var tredje dag och min man duschar ungefär lika ofta/sällan så hjälper inte dig ett dyft.

Men jag tror att du förstår innerst inne att det är dig det hänger på.
    Tråkigt, men sant.
    Att du känner att din man inte försöker göra sig fräch osv för din skull och att det skulle på något sätt vara ett tecken på att han inte skulle bry sig lika mycket omdig som du bryr dig om honom anser jag är en lite tråkig syn.
    Han visar högst troligt sin kärlek och respekt till dig på helt andra sätt.

Min enda tanke är att försöka släppa ditt i mina ögon sätt maniska förhållande till duschen.
    Och at se din mans kärlek i allt annat han gör och inte se det som ett tecken från hans sida att han inte bryr sig om dig genom att inte duscha så ofta som du anser är rätt.

Jag hoppas verkligen inte att du låter eran relation gå i stöpet av detta, när du kommer se det här i backspegeln tror jag att du kommer tacka dig själv att du inte gjorde det till en anledning till en eventuell separation.

Visst, som du skriver kan erat problem uppfattas banalt, jag tycker att du borde ge dig en chans att se det på det sättet även själv.

Lycka till TS

• NadiaMi

Anonym (oduschad) skrev 2008-11-18 15:50:52 följande:

När på dygnet är det "normalt" att duscha?
    Också en bra fråga.
    Kommer ihåg i gymnasiet då jag hörde en tjej klaga högljutt på att det var Sååååå Äckligt med folk som inte duschade på Morgonen. Någon annan tid på dagen gick ju inte an... *himlar med ögonen*
  • gamla plum

Anonym (prinssesan)
    När det gäller sjukdomar och renlighet, så är det händerna som ska tvättas, jag tror inte att man blir mer sjuk för att man har en oduschad mage eller oduschade ben.
    Men det är väl en självklarhet att tvätta händerna och intima ställen.

• Anonym (svett)

Men det sägs ju att det är lukten under armarna som gör att vi väljer partner. Du har nog valt fel karl då eftersom du inte gillar din man när han luktar "som han ska". Det är väl ingen som blir skitig på en dag??

• Anonym

vadå? måste man verkligen tvätta HELA kroppen varje dag?! räcker det inte med underlivet och under armarna + tänderna och ansiktet? det är ju där man blir "ofräsch" jag blir också torr om jag dushar varje dag! men jag ser alltid till att hålla dom områdena rena! och dom tvättar jag VARJE dag. men hela kroppen? neeej...

• Anonym (ryyyyser..)

Anonym (oduschad) skrev 2008-11-18 15:50:52 följande:

Vad är "normalt" egentligen.En fråga till anonym (ryyyyser). När på dygnet är det "normalt" att duscha? Är man normal i din värld om man duschar på kvällen? Eller är det bara på morgon som gör att man är normal.I så fall är jag onormal som f*n. Eftersom jag duschar kvällar och inte varje dag.
    Morgon eller kväll spelar ingen roll (i min värld). Själv duschar jag alltid kväll, skulle inte vilja lägga mig i sängen om jag inte är riktigt ren. Eftersom att jag inte blir varm när jag sover så funkar det för mig. När jag har mens så duschar jag även av mig på morgonen också!

Men som sagt, så länge jag inte har någon närkontakt med personen i fråga så kvittar det för mig hur ofta folk duschar :)
    Men jag TYCKER.

Vissa här tycker det är okej att duscha ett par dar i veckan. Men skulle kanske tycka att det var äckligt om deras partner duschade en gång i månaden?! Allt är relativt och alla gör som dom vill.
  • Pormoicheia
    Anonym (prinssesan) skrev 2008-11-18 15:49:13 följande:
    Att det är så många som anser det normalt att inte ducsha dagligen är ju helt otroligt!! Jag kan väl möjligtvis förstå om man hoppar över någon dag om man somnar ifrån eller nå`t men ärligt talat det är faktiskt äckligt att inte ducsha dagligen. Tänk så mycket skit rent ut sagt som man utsätts för dagligen på sin arbetsplats, lokaltrafiken, matbutikerna etc. Ja, det är ju inte konstigt att många är förkylda och sjuka när dom inte ens kan sköta något så grundläggande som sin hygien!!
    Hur mycket skit man utsätts för beror ju faktiskt hwelt och hållet på vad man gör på dagarna och hur/var man bor...
    Anonym (ryyyyser..) skrev 2008-11-18 15:25:15 följande:
    doft.Duschar man varje dag och är van vid att man alltid doftar syntetiskt så är det ju inte så konstigt att de tycker att folk luktar illa om de inte luktar parfym.Men att inte lukta syntetiskt är långt ifrån samma sak som att lukta illa.[/citat]Tja, allt är en tolkningsfråga! För 200 år sen så luktade folk säkert inte likadant som nu. Men som sagt, jag känner direkt om folk inte har en "normal" hygien (normal i min värld är duscha varje dag).
    Skulle jag lukta illa eller börja se ovårdad ut säger sambon till (vilket han hittils inte behövt göra trots att jag inte använt tvål eller schampo i över 1 år...)

Tycker det talar för sig självt
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
Svar på tråden Min man duschar inte