• Anonym (fräsch)

Min man duschar inte

Jag skrev rubriken så krasst mest för att locka läsare, för jag behöver massa råd!!

Speciellt under vinterhalvåret duschar inte min man så ofta, typ varannan dag kanske, för annars blir han så torr säger han. Jag har köpt apotekets duscholja till honom för att uppmuntra honom att duscha oftare, han säger att den är bra men själva vanan att duscha har inte ändrats på märkbart.

När vi ska ha sex så vill jag att han ska duscha och göra sig fräsch för mig. Jag känner att på det viset visar han för mig att han vill göra sig fin för mig, precis som jag gör mig fin för honom. Men vad kan jag säga när vi har fixat en fin lördagsmiddag med vin och levande ljus och han har inte duschat?

Jag tycker det är as-svårt att säga något utan att såra eller förstöra stämningen. Jag måste prata med honom om det här men jag vet inte hur. Jag kan ju inte gå omkring och bli avtänd på min annars fina man?? Det känns så fånigt att vi har varit tillsammans i 5 år men jag kan inte prata med honom om hygien. Men det är ju ett känsligt ämne. Eller anser jag iaf att det är känsligt, vet inte hur man ska säga det.

Samma sak om han har dålig andedräkt, hur säger man det??

Jag är nog mer av en "fräschoman", jag duschar alltid en gång per dag (ibland ibland även 2 ggr) och jag borstar tänderna 2-3 ggr/dag. Jag skulle själv bli alldeles förfärad om jag är ofräsch eller har dålig andedräkt. Jag är väldigt noga med sånt.

Det här är mitt enda "problem" med min man och det verkar banalt men det är ett problem för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Snälla hjälp! Hur ska jag få ändring på det här innan vårt sexliv går käpprakt åt skogen??

• Svar på tråden Min man duschar inte
  • gamla plum

Varannan dag är inte sällan, men innan man har sex så fräschar man väl upp sig även om man har duschat under dagen.
    Luktar man inte illa så är det väl ok.
    Har han arm och fotsvett så skulle jag nog vilja att han duschade varje dag.

Jag duschar i och för sig själv varje dag, men min sambo duschar nog varannan eller var tredje dag, men han luktar aldrig illa.

Men smaken är som baken.
    Nu till saken du frågade. Hur man pratar om det.

5 år då kan man säga typ, Hördu älskling det luktar ju inte tårta om din andedräkt idag. eller hoppa in i duschen du medans jag lagar mat. eller liknande. Det behöver inte vara så överdrivet.

• Anonym (ryyyyser..)

Att man inte duschar varje dag är för mig en gåta (såvida man inte har allvarliga hudproblem).
    Många latmaskar skyller på att huden blir torr osv ;). Men det är verkligen äckligt att inte duscha dagligen, för luktar det gör det!

Jag känner direkt vilka männsiskor som är noga med sin hygien och vilka som inte är det. Även om dom inte luktar ren svett så får dom en slags unken lukt. Och som sagt, dom som är vana vid att själva inte duscha så ofta känner det garanterat inte, men jag gör det.
    Samma om man vant sig vid att ens partner inte duschar så ofta så vänjer man sig vid den lukten också. Samma sak med vissa hem, där luktar det också illa. Men dom boende känner det inte...

• Pormoicheia
    Anonym (ryyyyser..) skrev 2008-11-18 14:11:20 följande:
    Jag känner direkt vilka männsiskor som är noga med sin hygien och vilka som inte är det. Även om dom inte luktar ren svett så får dom en slags unken lukt.
    Intressant uttalande.

Först och främst.
    Sedan när är det att inte vara noga med sin hygien att inte duscha varje dag?
    Man kan väl tvätta sig på andra sätt...eller?

För det andra:
    Jag lever med en sambo som är både doftkänslig och "överärlig" och jag duschar ungefär var tredje dag (såvida det inte behövs oftare då förstås).

Jag använder inte heller varken tvål, schampo eller andra parfymerade krämer och min sambo (som säger som det är) har sagt "jag saknar att du luktar".
    Jag tror jag litar mer på min sambo än på vad en anonym människa påstår sig kunna via ett öppet forum

Sen skulle man ju kunna vända på ditt påstående om att folk som inte duschar vänjer sig vid sin unkna doft.
    Duschar man varje dag och är van vid att man alltid doftar syntetiskt så är det ju inte så konstigt att de tycker att folk luktar illa om de inte luktar parfym.
    Men att inte lukta syntetiskt är långt ifrån samma sak som att lukta illa.
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • grodanboll85

duscha behöver man fasiken inte göra varje dag inget tvång men jag gör de varje kväll innan läggdax då man varit igång hela dagen å sambon han duschar varje dag på jobbet 2 ggr i vekcan gör han inte de onödigt å duscha två ggr/dag då han tränar 2 ggr/veckan å iblande händer de att jag inte orkar duscha varje dag de går i vågor men när jag inte duschar hela kroppen vaskar jag av mej under armarna å i underlivet iaf. Inget tvång å duscha varje dag så länge man inte luktar svett å grejs så spelar de ingen roll. Vem fan tänker på andedräkten inte jag iaf jag själv vet att jag har dålig andedräkt lite då å då vem fasiken bryr sej inte min karl iaf

• Anonym

Varannan dag?? Det är väl inte så farligt??!! Inget att gnälla på tycker jag!! Måste fråga dig ts. Hur är det med dig då? Blir inte du torr när du duschar så pass ofta???

• Anonym (duscha)

Ni kan ju inleda middagen i badrummet tillsammans!Räcka ut tungan

• Anonym

TS: Jag har själv torr hud och duschar med olja, men jag kan tyvärr inte duscha varje dag trots det - oljan hjälper men den är ingen mirakelmedicin.

är faktiskt "skitigare" efter en dusch än innan, för man har flyttat runt bakterierna över hela kroppen. Men om man duschar på morgonen så är bakterifloran återställd till kvällen - du är alltså renare flera timmar efter en dusch än precis efter.

• solfrost

Ni som inte duschar varje dag...Hur vaknar ni till liv?Generad

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Anonym
    solfrost skrev 2008-11-18 14:39:19 följande:
    Ni som inte duschar varje dag...Hur vaknar ni till liv?
    Är småbarnförälder.. Så här behövs ingen väckarklocka inte! :)
  • grodanboll85
    solfrost skrev 2008-11-18 14:39:19 följande:
    Ni som inte duschar varje dag...Hur vaknar ni till liv?
    kallt vatten i ansiktet rena kicken för å vakna på morgonen
Svar på tråden Min man duschar inte