• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 7

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681.html

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7
  • ior1979

Ok tack för svaret HannaS86. Om det BARA är det, så ska jag ABSOLUT ge tillbaka så fort jag fått min unge. Tycker inte att själva proceduren är så farlig, det mentala i IVF är mycket värre.

Några följdfrågor:
    - Är man som donator annonym, eller kan ev barn spåra upp mig?
    - Får jag veta vilka "mina" avkommor är, eller är alla anonyma?

Något mer jag bör veta?

• hot fuss
    ior1979 skrev 2008-12-22 09:02:06 följande:
    Ok tack för svaret HannaS86. Om det BARA är det, så ska jag ABSOLUT ge tillbaka så fort jag fått min unge. Tycker inte att själva proceduren är så farlig, det mentala i IVF är mycket värre. Några följdfrågor: - Är man som donator annonym, eller kan ev barn spåra upp mig? - Får jag veta vilka "mina" avkommor är, eller är alla anonyma? Något mer jag bör veta?
    du är inte anonym i sverige mot de du donerar åt. de har rätt att veta vem du är o barnen får ta del av uppgifterna om dig när de fyllt 18.

däremot är de anonyma mot dig. du får inte veta ngt om dem. ev kan vissa kliniker berätta om det blev ngt av äggen du donerat.
  • hot fuss

ang ersättning i sverige så heter det att det är ersättningsfritt. men de betalar för sjukvård och läkemedel o förlorat arbete osv. ersättningen brukar landa runt 2-3000.

• HannaS86
    Svar på #41
    Jag fick veta om mottagarparen blivit gravida eller inte och hur många ägg de fått till frysen (men det frågade jag efter så barnmorskan kände väl sig tvungen att svara). Men sen får man ju inte reda på barnets kön osv.

På SU i Göteborg får man 4000:- i ersättning vilket täckte mina utgifter mer än väl.
  • HannaS86

Ior jag tror förresten inte det är så mycket mer du behöver veta iom att du redan gått igenom IVF-svängen :) Det jag var nyfiknast på var läkemedlen men de är du säkert proffs på vid det här laget ;)

GOD JUL allihop!

• Mjölk

Gott Nytt År på er!!!

Undrar om någon av mottagarparen fått barn nu. Det första paret skulle få i december och det andra i jan/feb. Det tredje paret väntar i mars/april. Ska ringa om nån månad och fråfa hur det gått.

• HannaS86

Enligt mina beräkningar borde första paret få sitt i januari/februari nån gång men de på SU har inte sagt någon månad till mig. Andra och tredje paret borde få i juni tror jag. Sen kommer jag donera nästa gång i början av april så innebandysäsongen hinner ta slut först och min provanställning gå ut. Jag vill inte behöva vara borta från innebandyn eftersom jag är domare och tränare och jag vill inte vara borta från jobbet heller o jag vet inte om jag får fast anställning där jag har provanställning. Efter äggplocket vill jag helst bara ta det lugnt minst en vecka.

• Singeladopt

Fick reda på igår att det paret som fått mina ägg inte blivit gravida, men har 2 embryon i frysen. Hoppas, hoppas att något av dem tar sig.

Har man inget vettigt att säga, är det bättre att vara tyst.
  • Theresa W

Hej!! Hoppar in i er tråd med en fråga:
    Jag har en vän som är 40, hon och hennes sambo har försökt att få barn ett bra tag.
    Jag har funderat och funderat och bestämde mig för att erbjuda mina ägg om det skulle behövas. Nu tänkte jag fråga er, kan man donera till en vän? Är det tillåtet i Sverige? Hur går det till själva ingreppet är jag medveten om men är det väntetid även för det?
    Tack på förhand

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7