• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 7

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681.html

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7
  • mammatillmiranda
    HannaS86 skrev 2008-12-02 09:09:44 följande:
    Magnolinda: Har du fått ny tid för återbesök? Är jättenyfiken på hur det gick för dig. Och jag är jättenyfiken på hur det gick för mina, båda blev ju gravida men det kan ju ändra sig de första veckorna. Kanske borde ringa o höra :) Men de har aldrig min journal framme när man ringer + att det alltid är sån telefonkö.mammatillmiranda: Har tyvärr ingen aning eftersom jag är blodgivare och inte behövde göra proverna, men grattis till bröllopet!
    Tack! Jag skulle också gärna bli blodgivare, men jag klarar  inte viktgränsen... måste väga över 45 eller 50kg tror jag... trist! hur ofta får man ge blod? 
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • mammatillmiranda
    Magnolinda skrev 2008-12-02 09:20:00 följande:
    Mammatillmiranda: Samtidigt som jag tog de sista proverna fick jag genomgång av sprutorna och började med dem på helgen efter träffen. Behandlingen var två veckor ungefär (inkl plock), har inte schemat riktigt i minnet, men det gick i alla fall snabbt! De måste ju ha räknat med att proverna är ok och börjat förbereda mottagarparet på att donation snart är på g - är ju våra cyklar som ska tajmas! Mensen kom sedan 10 dagar efter plock! kan ju oxå vara bra att veta med tanke på bröllopsnatten!
    jaha, ja det låter ju smidigt! då borde jag kunna sätta igång i maj då, eftersom jag tog första proverna i november??
    Väntar nu på att få mitt recept på p-ring utskrivet, enligt bm på fertilitetskliniken var det ett lika bra alternativ som p piller. Tur det, avskyr att ta tabletter!  
    Med pring kan man tydligen skjuta upp mensen så man får 6 mensfria veckor... detta kommer jag nog satsa på om det behövs i samband med bröllopet och smekmånaden...
    Miranda 05 och Molly 08 - mammas änglar
  • HannaS86

Jag har försökt skjuta upp mensen men lyckas inte med mer än 4 veckor mellan varje gång ;) Jag har p-ring, riktigt praktiskt när man är donator eftersom jag också hatar att ta piller, jag är så senil så jag skulle bara glömma det hela tiden och vara orolig att jag förstör hela behandlingen.

Man får ju ha ringen i 4 veckor utan att det är nån risk att bli gravid även om man ska ha den 3. Jag har den oftast några dagar längre än tre, upp till fyra, förstår inte varför de skriver i bruksanvisningen att man ska vara noga med dag och tom tiden man satte in den, tiden kan ju knappast spela roll när man har inne den konstant i minst 3 veckor. Sen en gång satte jag in en ny p-ring direkt efter jag tagit ut den förra o trodde jag skulle slippa mens men den kom ändå :/ Det var på semestern i Grekland. Min kropp är för envis ibland..

• Magnolinda

Mjölk: Ja i så fall är det andra gången i februari. Men jag bad dem att kolla upp så att det inte var något fel på mina ägg eller så, vill ju inte att par efter par ska ha förhoppningen om ett barn och att det är på grund av att de får mina ägg som det inte fungerar. Det är ju antagligen inte så, men tänk OM.
    Jag har ju själv 3 barn som alla kommit till utan minsta problem, men man blir ju inte yngre precis - nu är jag 32 år.

• Linda Al

Hejsan, får man hoppa in i den här tråden med lite frågor?
    Jag har anmält mig att donera ägg.
    Men jag funderar lite, får man donera tills det gett ett visst antal barn, eller hur fungerar det? Jag läste någonstans att man bara får donera 2 ggr. Stämmer det? Och gäller det även om det inte gav resultat?

Jag har försökt hitta info, men jag tycker att det är lite magert med detta (eller så är jag dålig på att hitta informationen ). Känns som man har tusen frågor och funderingar...

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • HannaS86

Det verkar som att om man tolkar riktlinjerna (vem är det nu som satt upp dem?) så får varje donator ge upphov till 6 barn. Eftersom det vanliga är att man donerar till 2 par åt gången innebär det 3 donationer. Men teoretiskt skulle det kunna bli fler än 6 barn om t.ex. alla mottagarpar skulle bli gravida och dessutom återigen bli gravida av nedfrysta embryon så skulle det kunna ge upphov till 12 barn.

Jag är lite osäker på hur det blir om man donerar en gång och ingen av mottagarna blir gravid, räknas det ändå som en donation eller får man donera 3 ggr efter det..?

Fråga på om du undrar något =)

• Linda Al

Hej! Tack för svar, tror jag hängde med där...typ

En annan sak jag funderat på är hur kraven ligger vad gäller sjukdomar i släkten. Det får man ju så klart reda på så småningom, men man funderar ju ändå (man tänker ju på allt och inget). Jag tror inte jag har ngt allvarligt i min släkt, men finns det ngn lista att kolla på vad som gör att man inte skulle vara lämplig som donator? Fast det kanske inte finns sådana uppgifter offentligt. Ngn som har koll?

Kanske var en svår/dum fråga... Generad

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • ior1979

Hoppar in här och hoppas på att ni kan svara på mina frågor. Jag är just nu mitt uppe i IVF-processen, har inget barn men hoppas på att få det genom IVF. När jag fått mitt barn vill jag ge tillbaka genom att donera ägg.

Innebär äggdonation samma process som IVF? Jag har väl tagit alla prover som behövs, eller? Skulle iså fall tillhöra Ackis, en nyfiken fråga bara, vad får man för ersättning där?

Tack på förhand
    En stor julkram till er alla som gör en god sak

• HannaS86
    Svar på #37
    För mig frågade de om någon släkting haft någon ärftlig sjukdom osv. Fastän min morfar dog i hjärinfarkt var det inga problem (ingen annan i släkten har visserligen haft några hjärtproblem). Jag vet inte om de kollade min journal för det känns ju lite konstigt om de bara skulle gå på vad jag säger, jag kan ju ljuga ihop vad som helst. Jo de måste nog kollat min journal. Sen är det ju "bara" HIV och liknande sjukdomar de kontrollerar efter med hjälp av blodprov.
    Jag tror tyvärr inte det finns någon offentlig lista på vad som krävs för att bli donator.
  • HannaS86
    Svar på #38
    Japp, precis :)
    Det är exakt samma procedur som IVF förutom att man inte får tillbaka äggen då. Och du borde ju redan ha alla prover klara =)
    Vet tyvärr inte hur mycket man får i ersättning hos dem.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7