• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 7

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681.html

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7
  • HannaS86

Ja det är tillåtet. Du kan donera direkt till henne men helst vill de att man gör en korsdonation så att du donerar till ett av paren som står längst fram i kön och det paret du känner får "gå före" i kön och får ägg av en annan donator.

Jag har för mig att det är ungefär ett års väntetid för korsdonation men det kan nog vara kortare.

Detta stod i en artikel från GP (mars 2008)
    105 äggåterföringar med färska ägg har genomförts. Dessa har resulterat i 38 graviditeter och 25 födda barn plus sju pågående graviditeter. Det betyder att ungefär 36% lyckats fram tills dess på första försöket. Jag har 75% lyckade resultat, känns kul :)

Interrupted: Ja jag håller tummarna för dig, har också ett par som nyligen skulle fått tillbaka (redan fått tillbaka?) ett eller flera frysna embryon och jag har ingen aning om hur det gått. Är rädd att SU ska tycka att jag är jobbig o nyfiken om jag ringer och frågar om resultat flera gånger.

• Kuben

Halloj!

Jag har precis börjat fundera kring att donera ägg, men jag känner mig helt vilse i pannkakan.

FInns det åldersgräns för donatorn?

Om man har en historik kring upprepade missfall, utredd, men inte fått svar på vad som går fel, får man då donera?

• HannaS86

Jag tror att åldersgränsen ligger på 35år. Vad det gäller donera om man fått upprepade missfall men inte vet vad det beror på vet jag inte, du får nog ringa närmaste äggdonationsavdelning och höra vad de säger. Var bor du? :)

• Singeladopt

En liten fundering.
    Jag skulle gärna donera igen. Mitt problem är att jag måste ta tjänstledigt hela dagar, varje gång jag åker till Göteborg. Sist blev det flera ultraljud, eftersom mina äggstockar reagerade lite trögt.
    Jag undrade om jag kunde göra ultraljud här i stan, på gyn, men det går inte, som det är nu.
    Detta är helt avgörande för om jag ska donera fler gånger eller inte. Jag har inte ett jobb som det är lätt att vara borta hela dagar ifrån, men en timme eller två för ett ultraljud hade inte varit ett problem.

Jag tycker att de borde göra mer för att få fler, både ägg och spermiedonatorer.

Hur tänker ni andra?

Har man inget vettigt att säga, är det bättre att vara tyst.
  • Kuben

AnnaS86, jag bor i Stockholm. Hm, 35.... då har jag bråttom vill jag lova! Jag fyller 35 till hösten!

Har någon tips på vem jag bör vända mig till?

• HannaS86
    Svar på #54
    Går det inte att åka till SU efter jobbet? Eller hur lång tid tar det att åka dit? Förstår att det känns avgörande, jag hade sån tur att jag jobbade på "den glömda avdelningen" medan jag gjorde mina donationer så det var ingen som märkte om man var borta en dag eller fler.. Chefen satt i Jönköping dessutom så han behövde inte få reda på det heller. Varför låter de dig inte göra utraljud på gyn?

Kuben: Hmm. Stockholm.. Då tror jag det blir Huddinge, nån annan som vet? Du kanske kan ringa dem och fråga annars var närmaste finns. Sen är jag inte säker på att det är 35, det kan ju vara några år äldre eller att de inte håller stenhårt på gränserna så länge äggen är bra.
  • Singeladopt
    HannaS86 skrev 2009-01-12 14:38:39 följande:
    Svar på #54Går det inte att åka till SU efter jobbet? Eller hur lång tid tar det att åka dit? Förstår att det känns avgörande, jag hade sån tur att jag jobbade på "den glömda avdelningen" medan jag gjorde mina donationer så det var ingen som märkte om man var borta en dag eller fler.. Chefen satt i Jönköping dessutom så han behövde inte få reda på det heller. Varför låter de dig inte göra utraljud på gyn? Kuben: Hmm. Stockholm.. Då tror jag det blir Huddinge, nån annan som vet? Du kanske kan ringa dem och fråga annars var närmaste finns. Sen är jag inte säker på att det är 35, det kan ju vara några år äldre eller att de inte håller stenhårt på gränserna så länge äggen är bra.
    Tyvärr inte. Det tar en timme, enkel väg.
    Synd, för jag vet ju att det är så få donatorer.
    Har man inget vettigt att säga, är det bättre att vara tyst.
  • nirakkarlsson

Hej alla äggdonatorer!
    Undrar en sak,jag skickade in mitt blodprov till uppsala i okt -08 och har inte fått nått svar än om jag är godkänd eller inte,hur lång tid tog det för er att få svar ??

• Kuben

Intressant nirakarlsson!

Ja, hur lång tid har hela processen tagit allt som allt, från anmälan till äggplock?

• nirakkarlsson

Ingen som kan svara på frågan jag ställde?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7