• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 7

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681.html

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7
  • Mjölk
    nirakkarlsson skrev 2009-01-16 10:34:03 följande:
    Hej alla äggdonatorer!Undrar en sak,jag skickade in mitt blodprov till uppsala i okt -08 och har inte fått nått svar än om jag är godkänd eller inte,hur lång tid tog det för er att få svar ??
    Jag skulle ringa efter ca 6 månader efter blodprovet och då skulle jag in o ta ett nytt prov. Då skulle jag starta direkt efter det, men så flyttade vi så allt blev lite försenat 2 månader. Så från "anmälan" till äggplock så tog det 9 månader för mig, men det kan nog gå på 6-7 månader eller längre om det är jul/semester inom den tiden. Jag tycker du ska ringa dem och fråga om du blivit godkänd o när du ska starta.
  • nirakkarlsson

Fick äntligen svar hos dom igår och jag är godkänd och ska få en tid nu i maj för mitt 2:a blodprov sen skulle jag starta med behandling direkt efter
    Så det tog mig 7 mån isf!

• MrsNielsen

Hej,liten fråga till er som har donerat ägg.
    Ni som vill/har fått barn efter donationen.Har allt gått bra??Några komplikationer??

• HannaS86

Jag tror inte det finns någon i tråden som fått barn efter sin donation. Men man blir "som vanligt" direkt efteråt när man slutar med hormonerna. Äggstockarna blir normalstora, mensen som vanligt, man kan använda preventivmedel osv som vanligt så själva donationen påverkar inte ens egen fertilitet :)

• Linda Al

Hej! Hur lång tid har ni fått vänta innan första blodprovet, från det att ni anmälde intresse? Jag anmälde mitt intresse i början av december, och fick remissen kort därpå. Sen skulle de ringa och boka tid, vilket de ännu ej gjort (då har jag ändå hört av mig igen och påminnt).
    Jag tycker det är lite märkligt att det ska ta så lång tid, med tanke på den långa väntetiden för de som vill ha donation. Första blodprovet borde de väl göra så fort som möjligt, kan man ju tycka...

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • sosobaby

Hej!
    Linda Al!
    nirakkarlsson!
    mjölk!
    hannaS86!
    MrsNilsen!
    kubben!
    interrupted!
    Jag vill ställa en fråga.
    varför vill ni göra det(donera ägg)?
    kan ni vara snälla o svara alla som har,håller på eller ska gjöra de svara på min fråga.

• Snork fröken

Jag vill bara säga till alla er som ska/har donerat ägg. NI ÄR GULD VÄRDA....... ska snart genomgå min andra IVF, men om det inte går vägen kommer vi gå vidare med ÄD.

• HannaS86
    Svar på #66
    Jag gör det för att jag kan. Låter kanske konstigt men om någon vill ha mina gener, varsågod. Det känns nästan som en plikt att hjälpa om man kan (självklart inte på ett betungande/negativt sätt). Jag vill gärna hjälpa andra och donerar blod och finns med i Tobiasregistret (stamceller). Då känns detta lika självklart, om jag kan ge någon lyckan att få barn så vill jag absolut göra det.

Sen om man vill se det vetenskapligt tycker jag såhär :)
    Vissa som inte vill donera säger argumentet att det känns som de lämnar ifrån sig sina barn. Jag respekterar deras åsikt men tycker inte att argumentet håller. Det är ändå bara en bunt gener, för att se det hela realistiskt. Alla människor har i stort sett nästan identisk genuppsättning, det som skiljer oss åt är "Nonsens-DNA:t" och det DNA som avgör vårt utseende. Kanske en viss del påverkar vår personlighet men det vet vi ju inte med dagens teknik. Vi ser likadana ut inuti. Jag känner inte att jag "ger bort" mitt barn. Om äggen inte kom till användning, donerades, skulle de förmodligen inte mognat alls med tanke på att man inte förbrukar de 400 000 ägganlag man har eller så skulle det bara kastats ur kroppen vid mens. Jag saknar dem inte det minsta utan är bara glad att någon annan fått nytta av något som jag har i överflöd =)
  • sosobaby

Hej HannaS86!
    vet du varför frågade jag?
    föratt höra det att man vill HJÄLLPA andra,men det e konstigt varför när man frågar att jag behöver den hjällpen mer än alla andra pågrund av si o så då de säger tyvär vi vill inte hjällpa just dig utan vi ger den bort till sjukhuset det konstigt va?
    jag menar när man kan hjällpa o räka hand för hjällp då man hjällper den första som behöver hjällp mest o det ända väggen att få hjällp.
    när jag komm in här första gången då jag fick tilback hoppet om ett baby,men jag blev nekad till hjällp tapade jag hoppet o vågar inte fråga mer,det mycket o säga men jag vill inte ta eran tid mer än så.
    tack i förhand om läste

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 7