• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • emindy
    Greger skrev 2008-12-04 00:44:56 följande:
    visste inte ens att folk använde tygbindor. Själv är jag inne på månad tre med min älskade menskopp!!
    Jag är också ett fan av min menskopp
  • MrsCharlotte
    Svar på #30
    Jag tror nog ändå att jag skippar tygbindor.. har inte tid att tvätta så ofta, dessutom har vi inte så mkt tvätt och jag tycker det är onödigt att tvätta så ofta om det bara är några små tygstycken. För övrigt så luktar inte soppåsen när jag slängt bindor i den, jag brukar linda in dem i lite torky-papper, dessutom så slänger vi ändå sopor varje dag så det blir inget extra jobb... men tack ändå för era tips!
    emindy skrev 2008-12-04 00:50:04 följande:
    nej nej, kör man på heltid så stoppar du ned dem i hink eller kruka med kallvatten (eller nescessären om du inte är hemma) och sköljer allihopa på kvällen. Sedan hänger du upp dem på tork tills dagen därpå när nästa "skörd" skall hängas upp, då slänger du de torra bindorna i tvättkorgen. Klart! Alternativt sköljer man upp varje binda direkt efter byte och hänger upp på tork men tvättar gör du ju bara med vanliga 60 graders tvätten. De tar ju ingen plats i tvättmaskinen direkt! Extra arbetet uppgår väl till kanske 30sek vid varje byte om man sköljer varje binda för sig direkt. Jämför det med att behöva köpa dyra bindor, slänga dem i lämplig sopkorg och sedan bära ut en eller flera illaluktande soppåsar varje månad. Tygbindor luktar åtminstone inget!
  • Plutteli

Har tittat fram å tillbaka på tygbindor nu..vad tycker nu är bäst, pocket eller allt i ett??

• fru fogeby
    Plutteli skrev 2008-12-04 10:00:02 följande:
    Har tittat fram å tillbaka på tygbindor nu..vad tycker nu är bäst, pocket eller allt i ett??
    jag älskar allt i ett
    Tygbindeberoende!
  • imsel
    Jag har bara provat ecosoft, dom är allt-i-ett, tror de flesta använder det.
    april april din dumma sill
  • johlinn

När det gäller tygbindor som ändå torkar vääääldigt snabbt jämfört med tygblöjor är allt i ett definitivt att föredra
  • johlinn

Jag gör ingenting med mina bindor innan tvätt. Knäpper ihop dem o lägger i en luftig tvättkorg där de kan torka o slänger sen in dem direkt i tvättmaskinen. Nu kör vi tygblöjor till sonen så då åker de med i blöjtvätten, annars kör jag dem ihop med lite handdukar el lakan typ. De blir hyggligt rena ändå, och jag är rätt lat

• Yamit

Allt i ett helt klart. Av pocket har jag provat bade Imses vikisar, Popolinis och Magdalena Nehms gamla sort (med inlagg) och allt i ett ar helt klart bekvamast om man jamfor.
  • imsel
    mamma0903 skrev 2008-12-04 00:57:10 följande:
    Svar på #30Jag tror nog ändå att jag skippar tygbindor.. har inte tid att tvätta så ofta, dessutom har vi inte så mkt tvätt och jag tycker det är onödigt att tvätta så ofta om det bara är några små tygstycken. För övrigt så luktar inte soppåsen när jag slängt bindor i den, jag brukar linda in dem i lite torky-papper, dessutom så slänger vi ändå sopor varje dag så det blir inget extra jobb... men tack ändå för era tips!
    Men man måste inte tvätta dom innan, vissa lägger dom bara i tvättkorgen och sen in i maskinen när det är dags för tvätt.
    Ev sköljer precis innan med kallt vatten, och kanske galltvål.
    Det funkar det med.
    april april din dumma sill
  • MrsCharlotte
    Svar på #39
    Skulle aldrig lägga bindorna i tvättkorgen, då blir ju allt annat äckligt också. Nä, jag skippar det, tycker det verkar hur äckligt som helst..
    imsel skrev 2008-12-04 12:37:02 följande:
    Men man måste inte tvätta dom innan, vissa lägger dom bara i tvättkorgen och sen in i maskinen när det är dags för tvätt. Ev sköljer precis innan med kallt vatten, och kanske galltvål. Det funkar det med.
Svar på tråden Älskade tygbindor