• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • imsel
    Kantarellen skrev 2008-12-02 21:16:38 följande:
    De som skrivit till och med sid 20 i gamla tråden har jag medelat - om jag inte missat någon. Har tyvärr ingen lista på vilka som fått medelande...
    Okej, de flesta borde ha fått då.
    Annars kan jag ju kolla i deras gb om där finns nåt från dig
    *spark spark*
  • annsing82

Hittade hit igen av en slump. Bra Kantarellen att du fixade ny tråd. Dig kan man lita på.

• emindy

Tack för meddelandet i gästboken!

Jag kom på att jag ju faktiskt har en fråga som jag hoppas få lite svar på! Jag har BF om ca en månad och funderar fram och tillbaka på att sy upp några bindor till avslaget. Annars har jag bara tyg-trosskydd som komplement till min älskade menskopp (men den får man ju inte använda till avslaget!).
    Men frågan är; är det värt det då det bara är så att säga en gång (visserligen under en längre tid) och hur många kan man tänkas behöva? Vilken storlek? tjocklek?
    Jag har ingen lust att sätta mig och sy när bebis väl kommit så det är liksom nu eller aldrig!

• enny signatur

Tack för länken =)
    börjar bli dags att ta frma tygbindorna inser jag. kommer nog sådan där otrevlig period i mogron eller så... menskoppen vore ju trevlig att ha, men med den smärta jag fått så lär det vara tygbindor som gäller. Jag är bara allergisk mot lukten av blod... och vill kunna bda och röra mig fritt. Nåväl så finns inga alternativ, plastbindor låter ju knappast lockande. Minns den tiden med skräck ;)

• spindelapa

Kul tråd! Jag älskar tygbindor och det är roligt att se alla länkar!

• snuvig

*chockad* du hade missat mig... hittade visst hit ändå. ibland är det bra med sömnlösa nätter

• Fru Korpamo

emindy

Jag använde vikblöjor. Kostar inte så mycket går ju även att sy de som limpor.

• Finkelkeso

nej va sött :) jag fick ett inlägg i gästboken om den nya tråden!

• johlinn

emindy - första dagarna körde jag bb:s jättebindor. Sen nattbindor och efter det vanliga bindor o bytte ofta. Skulle jag få ett barn till skulle jag ta fram vikblöjorna i tyg till de första dagarna, ville inte besudla dem med blod innan bebis hade fått använda dem den här gången *fånig*

Svar på tråden Älskade tygbindor