• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • zmurfan

Kantarellen, Tack för länken! Nu har jag hittat hit med.

• Finkelkeso

någon som beställt från procraftination i oktober och redan fått sina grejer? jag ska ge bort i julklapp så lite stressad börjar jag bli

• Kantarellen

imsel skrev 2008-12-02 22:13:19 följande:

Okej, de flesta borde ha fått då.Annars kan jag ju kolla i deras gb om där finns nåt från dig
    Hm, räknat bakifrån... Altså har de 19 första sidorna inte fått någon länk. (och förlåt om jag missat)
  • emindy

Jamen vikblöjor har vi ju redan till bebis så det blir ju perfekt! Att jag inte tänkte på det...
    Då borde jag ju klara mig på det plus BBs jättebindor (och vanliga i plast när man skall vara civil) tills man blöder nog lite så att trosskydden räcker...

• MrsCharlotte

Alltså, jag har ingen erfarenhet av tygbindor.. men HUR rengör man dom? Det verkar väääldigt äckligt - både om man skulle tvätta i tvättmaskinen eller om man tvättar för hand. Jag tycker tygbindor verkar bra, samma med tygblöjor, men jag tror inte jag skulle kunna använda det pga att det verkar vidrigt när man ska rengöra dem.... kan nån som vet upplysa mig?

• Finkelkeso

mamma0903 skrev 2008-12-04 00:20:17 följande:

Alltså, jag har ingen erfarenhet av tygbindor.. men HUR rengör man dom? Det verkar väääldigt äckligt - både om man skulle tvätta i tvättmaskinen eller om man tvättar för hand. Jag tycker tygbindor verkar bra, samma med tygblöjor, men jag tror inte jag skulle kunna använda det pga att det verkar vidrigt när man ska rengöra dem.... kan nån som vet upplysa mig?
    det är inte alls äckligt. det är ju bara blod. som att skära sig i handen och låta tröjan torka upp det :D bara blod

jag sköljer mina i handfatet här hemma och skrubbar med galltvål. sen åker de på tork och sen in i maskinen.

prova en binda... första gången jag gjorde det stod jag och juckade i hallen. det är sjukt skönt. luktar inte, kliar inte, prasslar inte. massa braiga saker bara!
  • emindy

mamma0903:
    Som sagt, det är ju bara lite blod! (och slemhinnor antar jag)
    Jag sköljer i kallvatten precis som jag hade gjort om jag fått blod på en tröja, sedan hänger jag på bra ställe så den torkar innan jag samlar ihop allihopa och slänger i 60 graders tvätten (tvättmaskin alltså)
    Men jag kör som sagt bara som backup till min menskopp. Har man tygbindor på heltid kan man köra lite mer rationellt med en kruka med kallvatten och salt dit man stoppar använda bindor under dagen och sedan på kvällen sköljer man upp dem ordentligt och hänger upp på tork inför tvätt alternativt bara byter vatten varje kväll tills mensen är slut och det är dags att tvätta.
    Man kan även ha med sig en vattentät nescessär i handväskan dit man stoppar använda bindor under dagen om man inte är hemma.

• MrsCharlotte

Hm... jag tycker det verkar lite omständigt.. Man är ju liksom van att bara slänga bindorna när man använt dom.. med dessa tygbindor ska man alltså skölja, ev. skrubba, hänga på tork och sen slänga in i tvättmaskinen - flera gånger per dag! Hur hinner ni med det undrar jag?

• Greger

visste inte ens att folk använde tygbindor.
    Själv är jag inne på månad tre med min älskade menskopp!!

• emindy

nej nej, kör man på heltid så stoppar du ned dem i hink eller kruka med kallvatten (eller nescessären om du inte är hemma) och sköljer allihopa på kvällen. Sedan hänger du upp dem på tork tills dagen därpå när nästa "skörd" skall hängas upp, då slänger du de torra bindorna i tvättkorgen. Klart!
    Alternativt sköljer man upp varje binda direkt efter byte och hänger upp på tork men tvättar gör du ju bara med vanliga 60 graders tvätten. De tar ju ingen plats i tvättmaskinen direkt!

Extra arbetet uppgår väl till kanske 30sek vid varje byte om man sköljer varje binda för sig direkt. Jämför det med att behöva köpa dyra bindor, slänga dem i lämplig sopkorg och sedan bära ut en eller flera illaluktande soppåsar varje månad. Tygbindor luktar åtminstone inget!

Svar på tråden Älskade tygbindor