• Svar på tråden Barn på isen... 2
  • Leica

mia1980 skrev 2008-12-09 23:09:56 följande:

Tråkit när grejerna inte håller. När det är dags för grabben så får det bli NikeBauer för grabben för det är dom enda som har rätt färg, iaf vad jag har hittat...
    Vilken färg är det?
    Min son vill bara ha svarta...
    Jo hehe...NikeBauer, CCM och RBK...inget annat duger
    Vi köpte de lite billigare för att testa, halva priset liksom. Men nej. Jag brukar alltid vara kvalitetsköpare annars och just nu känns det ju som man fått vatten på sin kvarn....

Jo jag köpte en extra vattenslang direkt. Han sa just det, att de brukar få in nya och poff är de slut. Jag hade tur att de nyss kommit in nu
  • LeoNo4AleXo6

Hej på er.

Vår lilla kille är 4. De lär sig ju otroligt snabbt!
    Från att åka med stol framför sig och ligga platt på isen, till att åka hyfsat bra själv och kunna resa sig upp.. På bara ett par gånger!

Han tycker det är riktigt kul, roligast e ju "matcherna" de avslutar med.
    4-6 Åringar åker i en klunga efter varann, rasar en så rasar alla typ.

Tycker det blir så krångligt med överdragsbrallor.
    Vad har ni över benskydden, och under hockeybrallorna?

• Leica

LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-10 18:09:03 följande:

Hej på er. Vår lilla kille är 4. De lär sig ju otroligt snabbt! Från att åka med stol framför sig och ligga platt på isen, till att åka hyfsat bra själv och kunna resa sig upp.. På bara ett par gånger! Han tycker det är riktigt kul, roligast e ju "matcherna" de avslutar med. 4-6 Åringar åker i en klunga efter varann, rasar en så rasar alla typ. Tycker det blir så krångligt med överdragsbrallor. Vad har ni över benskydden, och under hockeybrallorna?
    Haha, ja det där med "alla på pucken" är så himla gulligt.
    Fast sonens tränare har börjat med positioner och så också. Men det beror ju på att han även tränar en gång i veckan med de som är 1-2 år äldre.

Under hockeybrallornaär det underställ, suspensoar och damaskhållare, sen över benskydden är det damasker. Damaskerna (när barnen inte är så stora/långa än) kan behöva hållas på plats extra med tejp/kardborrband utanpå strax under "knät" på benskyddet. En del tejpar nertill av benskyddet också, men jag tycker inte det behövs.
    Det finns långa hockeyträningsbyxor också som påminner mer om vanliga överdragsbyxor, men även är vadderade på rätt ställen. Har sett att några barn kör med det på träningarna, men då har de ju vanliga hockeybrallorna mm på matcher sen.

När sonen började hockeyskolan fick de föräldrar som var nya för hockey ett jättebra kompendium om utrustningen. Lämpliga skydd, vettiga prisnivåförslag, vad man bör tänka på ang skydden och hur skridskon ska vara för att vara bra för hockeyträning. Jag tog inget sånt, men bläddrade i det och det var kanonbra.
    Kanske er klubb kan ha såna med?
  • LeoNo4AleXo6
    Leica skrev 2008-12-10 23:55:40 följande:
    LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-10 18:09:03 följande: Haha, ja det där med "alla på pucken" är så himla gulligt. Fast sonens tränare har börjat med positioner och så också. Men det beror ju på att han även tränar en gång i veckan med de som är 1-2 år äldre.Under hockeybrallornaär det underställ, suspensoar och damaskhållare, sen över benskydden är det damasker. Damaskerna (när barnen inte är så stora/långa än) kan behöva hållas på plats extra med tejp/kardborrband utanpå strax under "knät" på benskyddet. En del tejpar nertill av benskyddet också, men jag tycker inte det behövs.Det finns långa hockeyträningsbyxor också som påminner mer om vanliga överdragsbyxor, men även är vadderade på rätt ställen. Har sett att några barn kör med det på träningarna, men då har de ju vanliga hockeybrallorna mm på matcher sen.När sonen började hockeyskolan fick de föräldrar som var nya för hockey ett jättebra kompendium om utrustningen. Lämpliga skydd, vettiga prisnivåförslag, vad man bör tänka på ang skydden och hur skridskon ska vara för att vara bra för hockeyträning. Jag tog inget sånt, men bläddrade i det och det var kanonbra.Kanske er klubb kan ha såna med?
    Haha, ja verkligen!

Jo vi fick också en hel drös med broschyrer och lappar som flitigt lästes igenom.
    Vart de efter det tog vägen *harkel* vet jag inte riktigt.. Cool

Har era små suspensoar? Finns det ens i så liten strlk? *fniss*
    Vi kör med underställ, ben och armbågsskydd, halsskydd, hockeybrallor, axelskydd och såklart hjälm.
    Ibland hockeyhandskar, men lättare att hålla klubban med vanliga handskar.

Hur ofta "tränar" era små? Skrattande
  • Leica

LeoNo4AleXo6 skrev 2008-12-11 17:11:35 följande:

Haha, ja verkligen! Jo vi fick också en hel drös med broschyrer och lappar som flitigt lästes igenom. Vart de efter det tog vägen *harkel* vet jag inte riktigt.. Har era små suspensoar? Finns det ens i så liten strlk? *fniss* Vi kör med underställ, ben och armbågsskydd, halsskydd, hockeybrallor, axelskydd och såklart hjälm. Ibland hockeyhandskar, men lättare att hålla klubban med vanliga handskar. Hur ofta "tränar" era små?
    Jo sonen har susp. Det har de allihop. Minsta storleken

Det är kanske "lättare" att hålla hockeyklubban med vanliga handskar, men det kan vara bra när de börjar träna mer med klubba att man lär sig tekniken med hockeyhandskarna från början. Det är ju lite speciellt att känna att man får "grepp" med dom. Min son tycker faktiskt tvärtom, han tycker det är lättast med hockeyhandskar då de i sig själva "låser" lite runt klubban.

Min son tränar två ggr/v och sen har de turnering en gång i månaden (en halvdag med 15 min-matcher) hela säsongen. Sen går han ofta till ishallen nån dag i veckan till (har det blivit) med sin pappa (som är fd hockeyspelare) för skridskoträning. Senast var det övning på översteg och när han kom hem sa han stolt att han kunde...."i alla fall åt ENA hållet mamma!"
  • mia1980

Min son använder just nu benskydd, armbågsskydd, handskar och hjälm (med galler). Handskarna är lite kluriga då det är lite svårt att greppa om saker, men det funkar och visst är det bra träning med dom och att greppa klubban, blir ju rätt direkt då.
    Susp har inte grabben än men dom spelar inte matchliknande heller, bara lär sig åka skridskor just nu.
    Som underställ så har han en vanlig tröja och tunna byxor, utan på det så är det vanlig jacka och täckbyxor.
    Skridskoskolan är 1ggr/vecka men ofta så är vi inne och åker något själv också.
    Färgen på byxorna som grabben ska ha är mörkgröna då han ska vara likadan som A-laget här, ALLA barn har det... Och som jag sett så är det bara NikeBuer som har dom, iaf vad som finns här i stan. Skydden har jag inte heller sparat på utan tagit det som känns mest hållbart, har faktiskt blivit Bauer i allt grabben har... Han hittade ett par tuffa svarta handskar som han bara skulle ha även dom i Bauer. Allt snyggt nerpackat i en svart hockeyväska från CCM Hjälmen är RBK men den är i rätt färg och ALLA barn har lika dant...
    Ute på isen ser man knappt skillnad på dom men det är så gulligt när alla är på plats, ca 90 ungar som har röda hjälmar och stor lånehockeytröja i olika färg så man vet vilken grupp dom tillhör. De minsta är gula, sen finns det blå, blå-vita, röda och röd-vita. Färg och grupp beror på hur avacerad åkning och träning dom ska ha.

• momster

jag köpte nike Bauer till min grabb, hittade hala utrustningen i ett på stadium tyverr blev jag tvungen att köpa andra byxor när de man fick med i kittet var svarta och alla andra hade röda så då dög inte de svarta.
    köpte då rbk.

• Leica

mia1980 skrev 2008-12-12 09:19:43 följande:

Min son använder just nu benskydd, armbågsskydd, handskar och hjälm (med galler). Handskarna är lite kluriga då det är lite svårt att greppa om saker, men det funkar och visst är det bra träning med dom och att greppa klubban, blir ju rätt direkt då. Susp har inte grabben än men dom spelar inte matchliknande heller, bara lär sig åka skridskor just nu. Som underställ så har han en vanlig tröja och tunna byxor, utan på det så är det vanlig jacka och täckbyxor. Skridskoskolan är 1ggr/vecka men ofta så är vi inne och åker något själv också. Färgen på byxorna som grabben ska ha är mörkgröna då han ska vara likadan som A-laget här, ALLA barn har det... Och som jag sett så är det bara NikeBuer som har dom, iaf vad som finns här i stan. Skydden har jag inte heller sparat på utan tagit det som känns mest hållbart, har faktiskt blivit Bauer i allt grabben har... Han hittade ett par tuffa svarta handskar som han bara skulle ha även dom i Bauer. Allt snyggt nerpackat i en svart hockeyväska från CCM Hjälmen är RBK men den är i rätt färg och ALLA barn har lika dant... Ute på isen ser man knappt skillnad på dom men det är så gulligt när alla är på plats, ca 90 ungar som har röda hjälmar och stor lånehockeytröja i olika färg så man vet vilken grupp dom tillhör. De minsta är gula, sen finns det blå, blå-vita, röda och röd-vita. Färg och grupp beror på hur avacerad åkning och träning dom ska ha.
    Jag tycker det är helt rätt att fokusera på kvalitet. Det brukar som sagt altid löna sig i längden. Och andrahandvärdet blir ju mycket bättre.

Här vill alla ha svarta bycor och svart eller vit hjälm Matchar matchtröjorna snyggast också
  • LeoNo4AleXo6

Leon har också svarta hockeybrallor och en vit hjälm, som vi köpte direkt på hockeyskolan för ett helt ok pris. Och en stooor grön hockeytröja som vi klippte av på mitten

Har ni några bra hockeyväskor? Eller tips på någon bra, billig.

Känns onödigt att kasta ut typ 400-500 på en nu när han är så liten.
    Räcker gott att man kastat ut en förmögenhet på skydd.
    Men lika bra att satsa på kvalité redan från början tycker vi.

Hur gör ni med benskydden förresten... Hamnar de innanför skridskoplösen eller utanför?

Väntar med spänning på att fotografierna  ska komma snart Skrattande. Vet ni hur lång tid det brukar ta?

Trevlig helg!!! Skrattande

• mia1980

Jag beställde (var tvunget att beställa då det inte är något dom normalt hade hemma) en väska på Stadium för 500kr. Var det bästa jag hittade då den ska tåla lite stryk för man släpar ju ändå ganska mycket på den. Väskan kommer från CCM och han på Stadium kallade den för Domarväska... Alltså ingen riktig hockeyväska men ändå stor och tålig. Tror man måste lägga så mycket pengar för att hitta något som är kavlitet.

Benskydden på min grabb hamnar just nu utanför då dom ännu är så stora. Han har rätt storlek men då han är på den nedre delen av längdskalan så får man vara beredd på att det är lite stort.

momster skrev 2008-12-12 09:31:52 följande:
    jag köpte nike Bauer till min grabb, hittade hala utrustningen i ett på stadium tyverr blev jag tvungen att köpa andra byxor när de man fick med i kittet var svarta och alla andra hade röda så då dög inte de svarta.köpte då rbk.
    Det settet hittade jag på nätet men då frakten för mig skulle bli ganska mycket så struntade jag i det. Speciellt då jag viste att jag skulle få liknande problem som du... Att färgen var fel på vissa saker
Svar på tråden Barn på isen... 2