• Anonym (förvirrad)

Bag in box-drickande

Hur snabbt tömmer ni en bag in box (obs! Själv alltså, inte delat på typ 10 pers).?

• Svar på tråden Bag in box-drickande
  • Anonym

Om du är orolig och smyger med det och skäms för det så är det antagligen ett problem även om själva mängden du dricker kanske inte är det egentliga problemet.

• Anonym (förvirrad)

Anonym (moralpanik) skrev 2008-12-16 21:00:51 följande:

Anonym (förvirrad) skrev 2008-12-16 20:54:57 följande: Tre liter per vecka lämnar oss med under en halv flaska vin om dagen. Du tar dig kanske ett glas på kvällen eller så dricker du flera glas någon gång i veckan. Det kallas för normalkonsumtion så vad är det som är så ?jobbigt? och varför smyger du med det?
    Det blir ett par glas per kväll ungefär. På lördagen kanske 3-4.

Jag vet ärligt talat inte riktigt. Dels funderar jag på om det är normalt eller ptja...någotsånär normalt eller om jag måste för hälsans skull söka hjälp. (Fast jag mår ju toppen - nu ialla fall).

Sen tror jag att smygandet handlar mycket om att man "får" inte njuta av vin på vardagar och absolut inte i ensamhet. Det känns lite som att...ptja...det handlar om vad som är socialt acceptabelt. Egentligen borde jag kanske inte bry mig så mycket om det men... Usch. Jag gör det.

Men det känns skönt att höra olika synvinklar på drickandet.

Finns det någon annan som dricker som jag? Känns det skamligt, tycker du? Eller är du helt öppen med ditt drickande?
  • Fuck you im famous

Tycker inte det låter så farligt faktiskt.
    Jag som "innan" älskade vin kunde få i mig 3 liter på en vecka.
    Jag drack bara för att det var gott, inte för att dämpa ångest eller för att bli full. Vissa älskar viner medans vissa älskar godis..

• PrettyGirl

Ja det låter ju mkt faktiskt! Förr partade jag rätt hårt o drack oxå 3 l vin på kort tid, under en helg kunde jag tömma i mig en sån box själv. Jag insåg att det var på väg åt fel håll, o jag vart rädd. Mina bio-föräldrar är dessutom alkoholister båda två, så jag dricker knappt nåt nu längre. Detta var för ngr år sen, o jag kan festa så jag blir full 2-3 ggr per år nu, inte mer. Ibland kan jag ta ett glas vin, men vill inte ha mera efter det. Det går att dra ner på konsumtionen, men man måste nog inse hur mkt man verkligen dricker först. Jag själv vart livrädd!

Så ja, 3 liter vin på en vecka det blir hela 12 liter på en månad!! Det är faktiskt mkt tycker jag.

• Anonym (moralpanik)

Anonym (förvirrad) skrev 2008-12-16 21:05:06 följande:

Anonym (moralpanik) skrev 2008-12-16 21:00:51 följande:
    Det blir ett par glas per kväll ungefär. På lördagen kanske 3-4.Jag vet ärligt talat inte riktigt. Dels funderar jag på om det är normalt eller ptja...någotsånär normalt eller om jag måste för hälsans skull söka hjälp. (Fast jag mår ju toppen - nu ialla fall).Sen tror jag att smygandet handlar mycket om att man "får" inte njuta av vin på vardagar och absolut inte i ensamhet. Det känns lite som att...ptja...det handlar om vad som är socialt acceptabelt. Egentligen borde jag kanske inte bry mig så mycket om det men... Usch. Jag gör det.Men det känns skönt att höra olika synvinklar på drickandet.Finns det någon annan som dricker som jag? Känns det skamligt, tycker du? Eller är du helt öppen med ditt drickande?
    Det måste vara väldigt små glas om du kan ta flera stycken om kvällen och få en box att räcka i en vecka

Vad som är ?normalt? kan nog diskuteras i evigheter utan att komma fram till nått, så det är bara att konstatera att det som är ?normalt? för dig kan vara nått otänkbart för en annan, för att inte slösa bort tiden och nerver så kan man nog avrunda det med dom orden.

Nej jag vet, moralpanikens sändebud som kommer på sina vita hästar anser att man inte alls får förhöja njutningen med tillbehör utan man måste berusa sig på livet för allt annat är otänkbart, har slutat ta sånt folk på alvar för ganska länge sen. Deras åsikter ska väl inte styra ditt liv?

Jag dricker när jag känner för det, väldigt sällan på dagarna och väldigt lite om det nu händer men på kvällen däremot så är det inte helt omöjligt att man häller upp ett glas kall vermouth eller flera. Vilken veckodag det sker på spelar väl ingen roll.
  • Pelargonen

Eftersom du är orolig tycker jag du ska se om du kan förändra ditt drickande. Att vara medveten om att man eventuellt har ett problem är mycket bättre än att förneka. Oavsett om du har ett alkoholproblem eller ej så är ju din oro ett problem i sig och också något du kan göra något åt.

Styrka till dig TS!

• Anonym (moralpanik)
    Pelargonen skrev 2008-12-16 21:42:41 följande:
    Eftersom du är orolig tycker jag du ska se om du kan förändra ditt drickande. Att vara medveten om att man eventuellt har ett problem är mycket bättre än att förneka. Oavsett om du har ett alkoholproblem eller ej så är ju din oro ett problem i sig och också något du kan göra något åt. Styrka till dig TS!
    Att vara medveten om att det finns folk som aldrig kommer att instämma är mycket bättre.
    Bättre att ignorera än att känna skuld som man inte förtjänar.

Dagen man inser att man inte kan göra alla nöjda och att man för sitt EGET liv så som det passar en bäst är dagen man har många bekymmer mindre.
  • sötäpplet

Jag köper aldrig en box till mej själv. Någon gång har det hänt att jag köpt hem en box till t.ex. en fest. Då kan jag dricka några glas från boxen vid senare tillfällen. T.ex. en lördag kväll med nån väninna eller en torsdag när jag känt för ett glas vin.

Skulle dock inte få i mej en hel box innan den blivit sur... om jag inte råkade ut för tre fester på en vecka... och fick hjälp!

• Anonym (Läkare)

Anonym (förvirrad) skrev 2008-12-16 21:05:06 följande:

Det blir ett par glas per kväll ungefär. På lördagen kanske 3-4. Jag vet ärligt talat inte riktigt. Dels funderar jag på om det är normalt eller ptja...någotsånär normalt eller om jag måste för hälsans skull söka hjälp. (Fast jag mår ju toppen - nu ialla fall). Sen tror jag att smygandet handlar mycket om att man "får" inte njuta av vin på vardagar och absolut inte i ensamhet. Det känns lite som att...ptja...det handlar om vad som är socialt acceptabelt. Egentligen borde jag kanske inte bry mig så mycket om det men... Usch. Jag gör det. Men det känns skönt att höra olika synvinklar på drickandet. Finns det någon annan som dricker som jag? Känns det skamligt, tycker du? Eller är du helt öppen med ditt drickande?
    Det är för mycket. Normalt betyder ju egentligen vanligt förekommande, och om du söker tröst i att fler människor dricker som du dvs för mycket så kan du alltid hitta folk som har ditt beteende. Det betyder inte att det är oskadligt. Hade du varit min patient hade jag varit tvungen att följa upp detta, fråga om du behöver hjälp etc. Fundera noga över din situation och varför du vill dricka vin varje dag egentligen.
  • Anonym (box)

En box vin räcker ca två veckor för mig. Dricker ngt glas ett par kvällar i veckan och lite mer fredag o lördag.

Det finns olika tester man kan göra på nätet för att se om man är i farozonen för alkoholproblemen. Kan inga exakta adresser. Testa o googla.

Svar på tråden Bag in box-drickande