• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • fraggelanna

tassar in å kollar läget,,,

Viktnedgång 39,5 sedan 27/8 - 12/12
  • Peand
    smultronsaft skrev 2008-12-18 20:23:36 följande:
    Peand skrev 2008-12-18 19:25:22 följande: Jag undrar hur det var att börja plugga direkt efter operationen? Var det jobbigt? Jag kommer nämligen också att plugga när jag opereras och är lite orolig att man inte ska orka med plugget riktigt.
    Det gick bra. Jag läser förvisso på distans och hade tur att inte behöva vara på skolan precis efter operationen. Men jag hade föreläsningar veckan efter open och tenta pluggade de kommande veckorna. Jag orkade, man kan ju ganska lätt styra själv när man kan plugga eller inte, samt plugga i soffan. Detta var verkligen min stora oro innan open, ja förutom att jag inte skulle överleva Flört, men nu så här efteråt ser jag ju att det gick hur bra som helst.
    Men planering innan så man ligger i fas eller helst en bit före så löser det sig.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Anna Paulita

Jag blir så himla förvånad ibland över att jag inte tycker sådant är gott idag som jag var tokig i förr. Jag blev så sugen på lite glass och tog lite. Men efter 2 skedar var jag tvugen att slänga bort det, det var inte alls gott.

Upplever ni det också så?

• Lola 79

Jenny N skrev 2008-12-18 11:38:14 följande:

Måste höra hur lång tid det tog från det att ni träffade kirurgen första gånngen tills ni opererades? Fick ni besked direkt när ni var hos kirurgen,eller blev det fler möten innan ni fick besked?
    Hej

Jag gick via Vårdcentralen och där skickade dom remissen i juni till danderyd. Där fick jag brev bara ca 2v efter att jag skulle få tid först i jan-feb nästa år för första besöket. Så jag ringde och använde vårdgarantin. Så jag var förflyttad till Ersta och dit fick jag första besöket i okt och jag var där på sista besöket hos kirugen nu i dec och får operation i feb. Så ungefär har det tagit 9mån. Ersta är väldigt snabba och försöker hålla sig inom vårdgarantin.
    Så nu väntar jag bara på kallellse om operations datum i feb
  • solhumlan
    Anna Paulita skrev 2008-12-18 21:22:15 följande:
    Jag blir så himla förvånad ibland över att jag inte tycker sådant är gott idag som jag var tokig i förr. Jag blev så sugen på lite glass och tog lite. Men efter 2 skedar var jag tvugen att slänga bort det, det var inte alls gott.Upplever ni det också så?
    Jag kan inte äta mjölkglass alls längre...Sorbetglass & isglass däremot bra.
  • solhumlan
    Hej föresten på Er alla SnäckorKyss!! Det var ett tag sedan jag skrev...jag är inne å kollar till er ibland förstås men känner att det inte finns så mycket att skriva. Det är mycket nytt folk & det är ju roligt!! Jag står fortfarande stilla..pendlar upp-å-ner på 1kg hela tiden....Men 50kg ner är ju inte fel även om det skulle vara skönt med 20kg minus tillFlört
  • Sparkle

solhumlan..
    50kg e inte dåligt pinkat ändå..

Själv så är jag halvvägs nu till BMI 25..

• Peand
    solhumlan skrev 2008-12-19 08:15:54 följande:
    Hej föresten på Er alla Snäckor!! Det var ett tag sedan jag skrev...jag är inne å kollar till er ibland förstås men känner att det inte finns så mycket att skriva. Det är mycket nytt folk & det är ju roligt!! Jag står fortfarande stilla..pendlar upp-å-ner på 1kg hela tiden....Men 50kg ner är ju inte fel även om det skulle vara skönt med 20kg minus till
    Hej vännen!
    Minus 50 kilo är ju JÄTTE BRA även om längtan efter 20 kilo till och frustration över att stå stilla finns. Men tänk vilken resa du har gjort så här långt. Kroppen och själen kanske behöver en pause för att ladda batterierna inför sista resan - den mot målet på vågen. Du vet vad jag har sagt innan, du är min inspiration. Och du, jag har hittills tappat 30 kilo men INTE har jag blivit brun!!!! Fanns det inget löfte om det Flört
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • solhumlan
    Peand skrev 2008-12-19 08:37:56 följande:
    Hej vännen!Minus 50 kilo är ju JÄTTE BRA även om längtan efter 20 kilo till och frustration över att stå stilla finns. Men tänk vilken resa du har gjort så här långt. Kroppen och själen kanske behöver en pause för att ladda batterierna inför sista resan - den mot målet på vågen. Du vet vad jag har sagt innan, du är min inspiration. Och du, jag har hittills tappat 30 kilo men INTE har jag blivit brun!!!! Fanns det inget löfte om det
    Tack vännen!!!...Herregud..har du redan gått ner 30kg!! Du är gryyyym tjejen!!...Kanhända att det sker en liiiten solning 1ggr/veckan eller varannan...hehe
  • solhumlan
    1.JPGIMG_3575.JPGSparkle:När man ser det framför sig så är verkligen inte 50kg illa pinkatFlört...Det är skönt att ha före & efter bilder så man verkligen förstår vilken resa man har gjort!!!
    Du verkar göra en fantastisk resa du med!!!!!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass