• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Zolen1

Jenny jens- Grattis till operationen, gjorde min den 12/1 nu i år.

• faster fia

grattis jag är med myopererad och jag tycker med man har en sked för jämmna. Får du i dag allt vatten du ska. jag får inte i mig allt och undara hur jag kan göra för att få i mig de. jag har i en vattenflaska.
    jenny jens skrev 2009-01-22 14:04:50 följande:

hej alla glada !!ja nu har jag klarat av operationen och är " på andra sidan " ...känns enormt skönt att vara opad... allt har gått jätte bra och har 5 titthål på magen..sitter och har en sked i munnen för jämnan tycker jag.. men det ska gå långsamt att äta...många kramar jenny!!
    [/citat]

Hej vet inte om jag kan täknas med för jag opererades nyligen och äte hjärntlabbleter. min mage är hård och så åt jag katrinplommonppure i går och så ändrdes de. jag blev lös i stälet men bara den gången jag var på toa. jag bajsar som regel 1gång om dagen. tyvär får jag heller inte i mig tillräkligt med vatten.
    la luna skrev 2009-01-22 11:19:57 följande:
    [citat]
    Vill inte vara tjatig men slänger ut frågan igen få se om man kan få lite mer svar!Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.
  • faster fia

Hej vet inte om jag kan täknas med för jag opererades nyligen och äte hjärntlabbleter. min mage är hård och så åt jag katrinplommonppure i går och så ändrdes de. jag blev lös i stälet men bara den gången jag var på toa. jag bajsar som regel 1gång om dagen. tyvär får jag heller inte i mig tillräkligt med vatten.

la luna skrev 2009-01-22 11:19:57 följande:

Vill inte vara tjatig men slänger ut frågan igen få se om man kan få lite mer svar!Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.
  • faster fia

japp de gick bra kan man sä. förutom att de va planerat titthål och dem började med de och fick öppna för att dem inte kunde avsluta med titthål så jag har ett stort sträk på magen med men de gör inget.

Blackbutterfly skrev 2009-01-22 10:29:14 följande:
    Ok....gick allt bra??faster fia skrev 2009-01-22 10:15:01 följande:
  • faster fia

Jag säger Grattis till alla som har gjort den. Det är så sjönt att de är gjort nu. Jag gjorde min den 14/1 detta året

• Peand
    Snuttan79 skrev 2009-01-22 10:54:28 följande:
    Länge sedan jag skrev men kan uppdatera lite om min bonusdotter som några läst om och kanske undrat hur det gått:Bonusflickan hade fått en tid hos en barn-neurolog i Umeå ... dom hade klurat på vad som kunde ha gjort den drastiska förändringen hos henne och har kommit fram till två alternativ 1. Retts syndrom  2. Immunförsvaret fick en knäck och hela systemet förstördes ( då kan det hända att kroppen reagerar genom att stänga av tidigare förmågor) Det som det ser mest ut som som jag försökt få min sambo att förstå är alternativ 1 och långsamt har han börjat inse det.... jättejobbigt men inte bra att leva i förnekelse, bättre att tro det värsta och sen få veta att det är något enklare istället.Eftersom det då är enklare att leva med att det kan vara det jobbiga också, man är ju liksom lite förberedd då.... Frågan om det är 1:an kan besvaras genom ett genprov som ska göras på henneNågon nyfiken på vad det är kan läsa det här:www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Rett...Så snart kanske vi får svar.... skulle vara skönt att få veta även om det är jättesorligt Till något roligare :Har ju börjat internutbildning inom ett stort taxiföretag här.... hoppas på mkt jobb i framtiden...(försöker få mig in på kontoret också har ju utbildning för det också)8   januari  gjorde jag mitt första prov på taxilegget och klarade det 15     "       mitt andra prov, godkänd även där 20      "      så hade jag uppkörning och sista teoriprovet och godkänd även på dessa Så det jag har kvar nu tills jag får ytterligare 1 grej på mitt körkort är läkarintyg... skall fixas snarast... (saknar BARA motorcykel sen )        Så här pluggas det hejvilt......Åter till pluggandet....
    Vad kul att höra något ifrån dig och om hur det går med bonusflickan. Håller tummarna för att ni får ett svar och slipper gå runt i ovisshet så länge till.
    Och du, lycka till med pluggandet Flört
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand

Grattis alla ni nyopererade och välkommen över till den andra sidan Skrattande Första tiden känns det som om man äter konstant men det är lika bra att vänja sig, för det fortsätter så sen med. Ibland får jag dåligt samvete för att jag tycker jag äter så ofta, men så inser jag att det är ju så här livet kommer att vara.
    Lycka till nu!

• faster fia

okej då är det bara att vänja sig. Får jag fråga hur gjorde du för att få i dig tillräkligt med vättska. kan man hälla i citron i vattnet?

Peand skrev 2009-01-22 18:41:31 följande:
    Grattis alla ni nyopererade och välkommen över till den andra sidan  Första tiden känns det som om man äter konstant men det är lika bra att vänja sig, för det fortsätter så sen med. Ibland får jag dåligt samvete för att jag tycker jag äter så ofta, men så inser jag att det är ju så här livet kommer att vara.Lycka till nu!
  • Peand
    faster fia skrev 2009-01-22 18:44:39 följande:
    okej då är det bara att vänja sig. Får jag fråga hur gjorde du för att få i dig tillräkligt med vättska. kan man hälla i citron i vattnet?
    Visst kan du prova med citron i vattnet.
    Själv har jag en ½liters flaska som jag bär och bar med mig överallt. Det gäller att ha den med sig så man kan sippa lite titt som tätt. Sen kommer det mer och mer efter tiden. Men i början var det jobbigt. Vet inte vilka riktlinjer du har fått. Men jag hade 1,5 liter vätska om dagen, inkl vätskan man "åt" per dag. Nu, snart 4 månader efter open så dricker jag i snitt 1,5 - 1,8 liter om dagen. Och det funkar bra. Men nu kan jag också dricka klunkar och mängden minskar snabbt. Värre när det är sippar som gäller. Men var envis. Du har igen det senare. Lycka till!
  • faster fia

okej jag ska ha i mig ca 2liter vatten men mins 1½liter vatten plus maten. men tyvär harj ag inte äns fått i mig 1liter vatten i dag.

Peand skrev 2009-01-22 18:55:24 följande:
    Visst kan du prova med citron i vattnet.Själv har jag en ½liters flaska som jag bär och bar med mig överallt. Det gäller att ha den med sig så man kan sippa lite titt som tätt. Sen kommer det mer och mer efter tiden. Men i början var det jobbigt. Vet inte vilka riktlinjer du har fått. Men jag hade 1,5 liter vätska om dagen, inkl vätskan man "åt" per dag. Nu, snart 4 månader efter open så dricker jag i snitt 1,5 - 1,8 liter om dagen. Och det funkar bra. Men nu kan jag också dricka klunkar och mängden minskar snabbt. Värre när det är sippar som gäller. Men var envis. Du har igen det senare. Lycka till!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass