• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jenny N

sabina1983 skrev 2009-01-28 19:28:42 följande:

Jasså så södertälje sjukhus gör den opn också hörde att dom inte gjorde men ok=) Kommer nog hamna där med=) Så berätta gärna sen hur länge du fick vänta.Hur länge tog det för dejj att komma till sjukhuset efter att fått besked att dom skicka remiss dit?
    Hej, jodå Södertälje gör GBP operationer, runt 100 om året.
    Min remiss skickades dit i september, men läkaren på vårdcentralen hade tabbat sig och glömt fylla i vikt och längd, så den skickades tillbaka till VC igen, som fick kompletera, detta var i december, sen tog det bara någon vecka så dök kallelsen för träff med kirurgen ner, så det har gått rätt så fort ändå.

Har du varit på VC och fått en remiss?

Kul med någon som ska till samma sjukhus, tror inte det finns någon annan i forumet som ska/har gjort en op där.
  • Jenny N

Blackbutterfly skrev 2009-01-29 09:08:27 följande:

Grattis grattis grattis Jenny N!!
    Tack så mycket gumman.
    Lycka till på röntgen!
  • Jenny N

Peand skrev 2009-01-29 08:47:13 följande:

Tjooooo hoooooo!Idag är det exakt 4 månader sedan jag opererades. 38,6 kg har nu totalt försvunnit  Men mest häftigt tycker jag allt är att BMI har sänkts från 53,8 till 40  Och vet ni vad??? Om några hekton är jag under 40 i BMI vilket innebär att jag har gått från svår fetma till kraftig fetma. Ett litet steg för mänskligheten men ett jätte steg för mig Livet är ganska härligt.... Trots tenta stress
    Shit vilken otrolig nedgång du gjort på så kort tid!
    Att sänka sitt BMI med 14 enheter är ju helt fantastiskt.

Har du mått bra efter operationen?
  • FruHH
    Diza81 skrev 2009-01-28 23:50:20 följande:
    Svar på #1526Dom skickade min remiss i september, sedan fick jag en kallelse till en doktor i december. Men kunde inte gå då så jag träffade honom i januari. Och nu kommer jag att få en operation innan midsommar. Står i två köer en återbud och en vanlig så efter jag träffat dietisten kan dom ringa vilken dag som helst.Läkaren på Danderyd var underbar, han sa att om jag verkligen har bestämt mig för att göra detta så är det inga problem. Behövde inte dra värsta snyfft historien som jag var inställd på att göra :)När skall du träffa läkaren?
    Jag har inte fått någon tid än... Jag skulle ju först få vänta 10 månader på att ens träffa läkaren för första besök (!!!!), men åberopade vårdgarantin. Nu väntar jag... det har nu gått 2,5 månader sedan remissen skickades.
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • sabina1983

Aha ok. Men idag damp ett brev ner från brevlådan så inom 3mån kommer dom kalla mejj till sjukhuset för besiktning=D fast fick till nyköping nu hörde till den komunen innan så ja vet inte hur de bli nu..men men. Bara ja får ett JA så få de va vilket sjukhus som helst..Urch e så jäkla nervös nu redan. Tänk om ja gå ner nu för mye nu. för när ja e nervös kan ja knappt äta..haha

Jenny N skrev 2009-01-29 10:24:21 följande:
    sabina1983 skrev 2009-01-28 19:28:42 följande: Hej, jodå Södertälje gör GBP operationer, runt 100 om året. Min remiss skickades dit i september, men läkaren på vårdcentralen hade tabbat sig och glömt fylla i vikt och längd, så den skickades tillbaka till VC igen, som fick kompletera, detta var i december, sen tog det bara någon vecka så dök kallelsen för träff med kirurgen ner, så det har gått rätt så fort ändå. Har du varit på VC och fått en remiss? Kul med någon som ska till samma sjukhus, tror inte det finns någon annan i forumet som ska/har gjort en op där.
  • Jenny N

sabina1983 skrev 2009-01-29 13:22:56 följande:

Aha ok. Men idag damp ett brev ner från brevlådan så inom 3mån kommer dom kalla mejj till sjukhuset för besiktning=D fast fick till nyköping nu hörde till den komunen innan så ja vet inte hur de bli nu..men men. Bara ja får ett JA så få de va vilket sjukhus som helst..Urch e så jäkla nervös nu redan. Tänk om ja gå ner nu för mye nu. för när ja e nervös kan ja knappt äta..haha
    Jag gick oxå ner nu på slutet pga nervositet, har nu ett BMI på 34 men han sa ingenting om det.
    Mina själ till att opereras gjorde att han tyckte det var ett väldigt klokt beslut jag tagit, istället för att gå upp ännu mer och bli ännu sämre.
    Jag kände oxå så, spelar ingen roll alls vilket sjukhus jag hamnar på sålänge jag får hjälp, sen fick jag ett sånt otroligt bra intryck från kirurgen igår så det känns så klart extra bra.

Hoppas du får en kallelse snart!
  • sininen

Jag har en fråga, efter operationen, när fick ni energin tillbaka? Det är nu 2 och en halv vecka sedan operationen och jag känner inte av magen alls eller så. Men däremot orkar jag inte åka och handla och det är bara en spårvagnshållplats dit. Det har hänt två gånger nu, när jag i affären så blir jag kritvit i ansiktet och blir alldeles kallsvettig?

• FruHH
    caropia skrev 2009-01-29 00:22:16 följande:
    Man kan ju inte gråta över sitt höga bmi hela dagarna, så då får man le åt eländet Jag får lite tvångstankar om att det inte ska funka och att det är nåt allvarligt fel på mig så jag går upp av att flyta  Men det ska nog gå bra längtar bara tills det är dags att börja!
    Ha, ha... nä så är det verkligen!

Måste få berätta en söt händelse ur mitt liv, som gör det högsta BMI lättare att bära...

När min dotter var 3 månader började vi på babysim. En dag, när vi stod i duschen, stod där en flicka på runt 4 år. Hon beskådade förundrad min enorma kropp (hade ett antal kg kvar av de 38 jag gick upp) och sa sedan:

-Varför är du så fluffig?

Mamman höll på att smälla av och förklarade att man inte fick fråga så. Men jag sa att det var helt ok, annars får man inget veta. Åsså förklarade jag att alla såg olika ut och att jag nyss fått barn. Hon nöjde sig med det och sa: Ok. Var inte krångligare än så för henne.

Så det ni - jag är inte fet, jag är fluffig
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • MelvinMeja
    Diza81 skrev 2009-01-28 23:55:13 följande:
    Svar på #1525Å vad spännande! Har dom sagt hur länge dom tror du kommer att vara sjukskriven? På Danderyd sa dom 3 veckor om allting går bra. Behövs det så lång tid?? Vad har ni andra behövt som redan är "på andra sidan" :)??
    JAg var sjukskriven i 6 veckor. Jobbar som undersköterska på ett äldreboende så det är rätt så tungt jobb.
  • MelvinMeja
    justmystica skrev 2009-01-29 13:45:03 följande:
    Jag har en fråga, efter operationen, när fick ni energin tillbaka? Det är nu 2 och en halv vecka sedan operationen och jag känner inte av magen alls eller så. Men däremot orkar jag inte åka och handla och det är bara en spårvagnshållplats dit. Det har hänt två gånger nu, när jag i affären så blir jag kritvit i ansiktet och blir alldeles kallsvettig?
    Jag tror det tog ca en månad innan jag hade ork. Det är så olika. Jag kunde åka hemmåfrån för att handla men fick lämna vagnen och åka hem igen. Blev yr och illamående.  Nu 4½ mån efter op mår jag hur bra som helst och har jätte mycket ork.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass