• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • faster fia

vad gott de lätt.

Sannaa skrev 2009-01-29 19:28:27 följande:
    Mmm hej tjejer.Åt min första Semla efter open igår. Fick i mig en ½ på 40 min.Smarrigt som tusan men det räckte.Hoppas ni andra frå njuta av en med.
  • faster fia

okej ingen fara. ska du opereras och vart ska du göra de då. hur är det med dig?

Maddisen80 skrev 2009-01-29 19:34:01 följande:
    faster fia,tyvärr kan inte jag hjälpa dig, för jag har ju inte blivit op
  • Maddisen80

faster fia ,jag får ingen operation ,men jag må inge bra ännu,men men jag lever iaf

jo på tv4+ handla de om operationer kl 20

• KajsaLiza

Jag skulle ta med en tub med mjukost(klarar sig i rumstemp ett tag), grovt mjukt bröd, frukt och grönsaker jag gillar(bananer, äpplen,päron och en bit gurka, minitomater osv)hårt bröd,kex, keso och yoghurt. Juice,massor av vatten, kaffe/te och nötter/torkad frukt.
    När jag är ute på bussresor äter jag lite nästan hela tiden..
    Vi stannar ofta på mc donalds och numer tar jag ett stort meal och äter 5-10 strips, hela hamburgaren och kanske 25 procent av brödet. Plus lite dricka.
    Ibland tar jag med mig halva burgaren och äter efter en halvtimme-ungefär.
    Men ta med mycket mat som du gillar och ät lite och ofta.
    Trevlig resa!

• faster fia

okej men tästa med att få din husläkare att skicka en remis till kirurgen. var bor du villket landting hör du till?

Maddisen80 skrev 2009-01-29 19:47:53 följande:
    fasterfia ,jag tycker att jag behöver ha bmi på 36
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass