• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Diza81

caropia skrev 2009-01-27 23:23:59 följande:

Svar på #1493Hej och välkommen! Har inte gjort min operation ännu så jag kan inte svara på några frågor men vet precis hur det känns! Fick veta i november att jag skulle få operation februari/mars, det är helt overkligt!Vilket sjukhus ska du opereras på?
    Tack så mycket :) Har inte riktigt lärt mig hur man svarar..
    Det kommer att bli på Danderyd. Har fått en tid att träffa dietisten den 19 februari så det skall bli spännande. Vart skall du göra din?
  • caropia
    FruHH skrev 2009-01-28 15:05:42 följande:
    Skrev detta inlägg för ett par dagar sedan. I det frågade jag ett par frågor, men de föll kanske bort i mitt extremt lång inlägg .Så jag tar helt enkelt frågorna igen:Man ska ju flyta innan op, hur länge är det? Med vad flyter man, valfritt eller måste det vara t.ex. nutrilett?Tack på förhand!
    Hej jag ska opereras på sös och ska flyta minst  2veckor innan, till oss sa dietisten att det endast var modifast eller nutrilett som gäller (tror det var dom som dom kollat näringsinnehållet på och tyckte dom var bäst) men jag kommer fuska och ta till lite cambridge och naturdiet, det jag provat av nutrilett är vidrigt och modifast är ju inget vidare heller. Huvudsaken är att man går ner och mår hyfsat känner jag.
  • FruHH
    faster fia skrev 2009-01-28 17:26:02 följande:
    det är inte alla sjukhus som man behöver flytta. men man ska gå ner ett vist antal kg sär dem.jsg fick göra som jag ville bara de att man ska max ha i sig 2000kalorier om dagen. villket sjukhus ska du operera dig på?
    Tack snälla. Jag har inte träffat läkaren än, men kommer att bli kallad till S:t görans i Sthlm, så jag gissar att det är där det sker se´n - om jag går igenom besiktningen

LykkesMamma - tack, det låter bra. Jag väger 113 till mina 161 cm (bmi 43,6) så jag gissar att jag får flyta länge då...
    justmystica skrev 2009-01-28 18:49:16 följande:
    FruHH, här i göteborg ska man flyta antingen 3 eller 6 veckor och då gör man det med hjälp av vilken som helst pulverdiet.
    Tack snälla för ditt svar åxå. Nu har jag lite mer kött på benen.
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • FruHH
    caropia skrev 2009-01-28 21:14:54 följande:
    Hej jag ska opereras på sös och ska flyta minst  2veckor innan, till oss sa dietisten att det endast var modifast eller nutrilett som gäller (tror det var dom som dom kollat näringsinnehållet på och tyckte dom var bäst) men jag kommer fuska och ta till lite cambridge och naturdiet, det jag provat av nutrilett är vidrigt och modifast är ju inget vidare heller. Huvudsaken är att man går ner och mår hyfsat känner jag.
    Tack för svaret! ok, det kanske är lite olika från sjukhus till sjukhus... Men nä, jag klarar inte av Nutrilett heller. Såååå vidrigt! Fuskar nog jag med, om jag blir "godkänd".
  • caropia
    Diza81 skrev 2009-01-28 19:43:21 följande:
    caropia skrev 2009-01-27 23:23:59 följande: Tack så mycket :) Har inte riktigt lärt mig hur man svarar..Det kommer att bli på Danderyd. Har fått en tid att träffa dietisten den 19 februari så det skall bli spännande. Vart skall du göra din?
    Hej! jag ska opereras på sös troligen i mitten på mars Glad
  • FruHH
    Diza81 skrev 2009-01-28 19:43:21 följande:
    caropia skrev 2009-01-27 23:23:59 följande: Tack så mycket :) Har inte riktigt lärt mig hur man svarar..Det kommer att bli på Danderyd. Har fått en tid att träffa dietisten den 19 februari så det skall bli spännande. Vart skall du göra din?
    Diza, en fråga... När skickades till remiss till Danderyd? Jag fick min skickad dit i november, men skulle inte få träffa en läkare förrän tidigast i september (10 månader senare). Så jag tog hjälp av vårdgarantin och blev omflyttad till S:t Göran.
  • caropia
    FruHH skrev 2009-01-28 21:16:09 följande:
    Tack för svaret! ok, det kanske är lite olika från sjukhus till sjukhus... Men nä, jag klarar inte av Nutrilett heller. Såååå vidrigt! Fuskar nog jag med, om jag blir "godkänd".
    Såg att vi har samma bmi förresten
    Jag tänker att cambridge är så pass dyrt och känt märke så då måste det vara bra näringsmässigt, så inte kan det vara farligt, ner kommer man ju gå om man bara lever på soppa 2 veckor
  • FruHH
    caropia skrev 2009-01-28 21:20:33 följande:
    Såg att vi har samma bmi förresten Jag tänker att cambridge är så pass dyrt och känt märke så då måste det vara bra näringsmässigt, så inte kan det vara farligt, ner kommer man ju gå om man bara lever på soppa 2 veckor
    Ah, en till eller... kanske inte är så mycket att åt egentligen... men man är inte ensam i allafall...

Mmmm, verkligen... tappar man inte vikt då... då vete f*n
  • Diza81
    Svar på #1526
    Dom skickade min remiss i september, sedan fick jag en kallelse till en doktor i december. Men kunde inte gå då så jag träffade honom i januari. Och nu kommer jag att få en operation innan midsommar. Står i två köer en återbud och en vanlig så efter jag träffat dietisten kan dom ringa vilken dag som helst.
    Läkaren på Danderyd var underbar, han sa att om jag verkligen har bestämt mig för att göra detta så är det inga problem. Behövde inte dra värsta snyfft historien som jag var inställd på att göra :)
    När skall du träffa läkaren?
    FruHH skrev 2009-01-28 21:18:02 följande:
    Diza, en fråga... När skickades till remiss till Danderyd? Jag fick min skickad dit i november, men skulle inte få träffa en läkare förrän tidigast i september (10 månader senare). Så jag tog hjälp av vårdgarantin och blev omflyttad till S:t Göran.
  • Diza81
    Svar på #1525
    Å vad spännande! Har dom sagt hur länge dom tror du kommer att vara sjukskriven? På Danderyd sa dom 3 veckor om allting går bra. Behövs det så lång tid?? Vad har ni andra behövt som redan är "på andra sidan" :)??
    caropia skrev 2009-01-28 21:17:22 följande:
    Hej! jag ska opereras på sös troligen i mitten på mars
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass