• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Diza81
    Svar på #1534
    Vad kul att du också skall göra din på Danderyd... Hade oxå en jätte bra läkare men kommer inte på namnet nu, som oxå tyckte det var självklart för mig om jag verkligen ville det så skönt :)Skall ju träffa dietisten den 19 februari, skall bli jätte spännande. Står du oxå i båda köerna, en återbud och en vanlig??
    Lils skrev 2009-01-29 08:59:32 följande:
    Svar på #1521Jag ska också opas på Danderyd kul och hittat en till;) Jag var på dietist samtal igår väldigt lärorikt (dietisten var jätte bra) Träffade du också dr Jacob han träffade jag han var också jätte bra, jag hade förberett värsta försvars talet men för honom var det självklart att jag skulle opas om jag ville det;) Hoppas att vi opasa innan sommaren när jag hörde med op planeraren förra veckan sa hon att väntetiden var 4 - 5 månade:( Må så gott
  • Diza81
    Svar på #1544
    Vad frustrerande att inte få någon tid. När man väl bestämt sig vill man ju bara att det skall bli av!
    FruHH skrev 2009-01-29 13:20:05 följande:
    Jag har inte fått någon tid än... Jag skulle ju först få vänta 10 månader på att ens träffa läkaren för första besök (!!!!), men åberopade vårdgarantin. Nu väntar jag... det har nu gått 2,5 månader sedan remissen skickades.
  • Felicia6
    FruHH skrev 2009-01-28 15:05:42 följande:
    Skrev detta inlägg för ett par dagar sedan. I det frågade jag ett par frågor, men de föll kanske bort i mitt extremt lång inlägg .Så jag tar helt enkelt frågorna igen:Man ska ju flyta innan op, hur länge är det? Med vad flyter man, valfritt eller måste det vara t.ex. nutrilett?Tack på förhand!
    Det är jätteolika beroende på vart du bor
    I mitt landsting behöver man inte flyta alls. Varken före eller efter operationen.
    Vissa ställen flytar 2veckor.. Vissa måste flyta så dom går ner visst antal kilon. Vissa har krav på antal kalorier per dag, vissa har krav på endast ett märke (tex nutrilett) och vissa säger att märket inte spelar roll
    Så du kommer få veta av ditt sjukhus hur dom gör
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6
    justmystica skrev 2009-01-29 13:45:03 följande:
    Jag har en fråga, efter operationen, när fick ni energin tillbaka? Det är nu 2 och en halv vecka sedan operationen och jag känner inte av magen alls eller så. Men däremot orkar jag inte åka och handla och det är bara en spårvagnshållplats dit. Det har hänt två gånger nu, när jag i affären så blir jag kritvit i ansiktet och blir alldeles kallsvettig?
    Jag fick inte tillbaka krafterna föränn jag började äta ordentlig mat igen. Under flytet var jag jättesvag och orkade ingenting och det var jättejobbigt. Då jag ätit vanlig mat ett tag så kände jag att krafterna kom tillbaka
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • sussiesnus

På Sophiahemmet sa de att man kunde köra vilken pulverdiet som helst. De ligger ju på lite olika kaloriintag/dag, men bara man kör samma under en och samma dag ska det vara ok.
    Men viktigt att hålla sig till dessa då det finns alla näringsämnen man behöver. Jag frågade nämligen om man kunde köra med vanlig soppa istället (lite billigare) men nej då förlorar man en del viktiga näringsämnen.

• sininen

Okej, tack för svaren! Det känns skönt att det är inte bara jag som är lite vinglig och orkeslös då.

• FruHH
    Diza81 skrev 2009-01-29 14:42:33 följande:
    Svar på #1544Vad frustrerande att inte få någon tid. När man väl bestämt sig vill man ju bara att det skall bli av!
    Ja, det är ju just det... vill nu
    Felicia6 skrev 2009-01-29 16:03:28 följande:
    Det är jätteolika beroende på vart du bor I mitt landsting behöver man inte flyta alls. Varken före eller efter operationen.Vissa ställen flytar 2veckor.. Vissa måste flyta så dom går ner visst antal kilon. Vissa har krav på antal kalorier per dag, vissa har krav på endast ett märke (tex nutrilett) och vissa säger att märket inte spelar roll Så du kommer få veta av ditt sjukhus hur dom gör
    Ok, jag får ge mig till tåls helt enkelt då
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • faster fia

hej hej vill ha snabb hjälp här. det är så att jag och min smabo ska åka med några andra till tyskland. jag ocjh min sambo åker hemmifrån kl 23.30 i kväll och jag undra vad jag kan äta mer än barnmatsburkmat. finns de något ställe jag kan äta på vägen ner. Jag menar neråt som dem andra kan äta snabbmat. kan man ta fiskburgaren jag menar inte brödet utan bara fisken på mackdonald s som en nöd om jag inte kan få min mat värmad eller finns de något annat jag kan äta. jag tar med mig keso banan och knäcke hemmifrån.

• Sannaa

Mmm hej tjejer.
    Åt min första Semla efter open igår. Fick i mig en ½ på 40 min.
    Smarrigt som tusan men det räckte.

Hoppas ni andra frå njuta av en med.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass